انجمن قلم آمریکا: بازداشت مرضیه هاشمی، نقض آشکار ارزش‌های دموکراسی است


انجمن قلم آمریکا: بازداشت مرضیه هاشمی، نقض آشکار ارزش‌های دموکراسی است

با گذشت چند روز از بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی، خبرنگار آمریکایی-ایرانی شبکه پرس‌تی‌وی، انجمن قلم آمریکا و انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار اطلاع‌رسانی در مورد علت بازداشت او شده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) روز پنجشنبه (۱۷ ژانویه) در حساب توییتری خود نوشت: "مرضیه هاشمی، خبرنگار ایرانی در آمریکا بازداشت شده در حالی که اتهامات او علنی نشده است. ما به شدت نگران او هستیم و از مقام‌های آمریکا می‌خواهیم هر چه زودتر در این باره شفاف‌سازی کنند. "

در داخل آمریکا هم مدیرعامل انجمن قلم این کشور طی بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری خانم هاشمی شده و ابراز نگرانی کرده که آمریکا این خبرنگار شبکه پرس تی‌وی را در ارتباط با تنش‌های سیاسی میان تهران و واشنگتن بازداشت کرده باشد.

به گزارش بی بی سی، سوزان ناسل در بیانیه این انجمن ادبی نوشت: "فقدان اطلاعات و شفاف‌سازی درباره علت بازداشت خانم هاشمی باعث شده این گمانه‌زنی‌ها قوت پیدا کند که آیا او در ارتباط با مستندی که جدیدا درباره جنبش "جان سیاهان مهم است" تهیه کرده بود، بازداشت شده و یا بازداشت او یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر زندانی کردن شهروندان آمریکایی در ایران است. علت هر کدام از این دو مورد که باشد نقض آشکار ارزش‌های دموکراسی است."

در همین حال، نادر طالب‌زاده در گفتگو با مشرق نیوز گفت از نظر او بازداشت خانم هاشمی "نقشه جان بولتون" مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید برای زمینه‌سازی رویارویی با ایران بوده است.

آقای طالب‌زاده گفت: "با این رفتار امنیتی و اقدامات دیگری که شاید مردم اطلاع نداشته باشند، جان بولتون به دنبال رودرویی با ایران است."

آن طور که گزارش شده ماموران اف‌بی‌آی پس از بازداشت خانم هاشمی در فرودگاه سنت‌لوئیز او را به مقر مرکزی پلیس فدرال در حومه واشنگتن دی سی منتقل کرده‌اند.

خانم هاشمی، که متولد آمریکاست اما به ایران مهاجرت کرده، برای دیدن برادر بیمار و سایر خویشاوندان خود به آمریکا سفر کرده بود.

به گزارش پرس تی‌وی، خانواده خانم هاشمی تا چهل و هشت ساعت با او تماس نداشتند و بعدا از بازداشت او آگاه شدند. این گزارش می‌افزاید که "هنوز اتهام رسمی" علیه مرضیه هاشمی وارد نشده است.

طبق قوانین ایالات متحده، اتهام افراد بازداشتی باید سریعا و معمولا ظرف ٤٨ ساعت مشخص شود و بازداشت‌شدگان از حق دسترسی سریع به وکیل مدافع برخوردارند

خانم هاشمی از بدرفتاری در بازداشتگاه شکایت داشته و از جمله گفته است که برخلاف میلش، مجبور شده حجابش را بردارد و با او "مانند مجرمان برخورد شده است." او گفته است که ماموران زندان غذای حلال یا خوراک ویژه گیاهخواران در اختیارش قرار نداده‌اند و ناچار بوده برای چند روز به عنوان غذا فقط از نان و بیسکویت استفاده کند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو