سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است


سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

سفیر هلند در تهران در همایش «هنر، صلح و توسعه پایدار» گفت: عکس‌هایی که از سوریه، غزه و یمن می‌بینیم هولناک هستند و اغلب ظلمی را به تصویر می‌کشند که وصف آن با کلمات ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری هنرنمای آبان، دومین دوره از سلسله همایش‌های هنر برای صلح را با عنوان «هنر، صلح و توسعه پایدار» با حضور ژاک ورنر سفیر هلند در تهران و ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد،‌ روز گذشته (پنجشنبه ۲۷ دی) در باغ‌موزه قصر تهران برگزار شد.

سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

* عکس‌هایی که از سوریه، غزه و یمن می‌بینیم، هولناک هستند
سفیر هلند به عنوان اولین سخنران این همایش، با اشاره به اینکه شهر لاهه هلند مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است، گفت: ایران به دلیل تجربه دردناک خود از حمله شیمیایی با این سازمان آشنایی کامل دارد و متاسفانه با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ ایران و عراق هنوز به وجود چنین موسساتی نیازمندیم. در همین حال، در نقاطی از جهان، امکان دسترسی برای تحقیق از سازمان‌هایی مانند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دریغ می‌شود.
ورنر خاطرنشان کرد: همانطور که در سال گذشته شاهد بودیم، سلاح‌های شیمیایی هنوز هم در حمله به غیر نظامیان به کار می‌روند که تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل‌های کنونی و آتی برجای خواهد گذاشت.
وی گفت: هنر، نقش بسزایی در آگاه‌سازی از فجایع جنگ دارد و اغلب ماندگاری بالایی دارد و به مراتب تاثیرگذارتر از هزاران مقاله در روزنامه‌هاست و دقیقا به همین علت باید از عکاسان و هنرمندان شجاعی که در شرایط خطرناک کار می‌کنند تا خشونت جنگ را به جهانیان نشان دهند، حمایت کنیم.
به گفته سفیر هلند، عکس‌هایی که از سوریه، غزه و یمن می‌بینیم هولناک هستند و اغلب ظلمی را به تصویر می‌کشند که وصف آن با کلمات ممکن نیست. با نمایش این تصاویر، عکاسان ما را مجبور به دیدن واقعیت‌های تلخ جنگ می‌کنند. ما را مجبور می کنند تا دست به دست هم داده و راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها پیدا کنیم.
ورنر در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هنرهای تجسمی جنبه‌های دیگری نیز دارد. مردمی که در جنگ یا درگیری‌های مسلحانه زندگی می‌کنند اغلب شدیداً آسیب دیده‌اند، به ویژه زمانی که روند آشتی در میان نباشد. این موضوع عوارض فراوانی بر افراد، خانواده ها و جوامع به جای می‌گذارد.

سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

* هنر به گفتمان بین فرهنگی و صلح کمک می‌کند
خانم دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد نیز در این همایش گفت: دست‌یابی به صلح چیزی بیشتر از کنار گذاشتن سلاح را می‌طلبد. شاید زمان آن باشد که بیشتر در خصوص فرهنگ صحبت شود و این همایش قدمی رو به جلو برای این مسیر است.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور کشورمان با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» گفت: ایران با هنر، شعر و فرهنگ غنی خود مهد تمدن است. مفهوم ایرانی «گفتگوی تمدن‌ها» در جامعه بین‌الملل بسیار تاثیرگذار و مهم بود.
دوتسنکو ادامه داد: باید به ارتباط نزدیک بین تنوع فرهنگی، گفتمان، توسعه پایدار، امنیت و صلح توجه بیشتری شود. توانایی سازمان ملل متحد به دولت‌های عضو آن وابسته است و ایران با تاریخ کهن خود، تنوع فرهنگی و قومیتی و جمعیت جوان، نقش مهمی در منطقه و جهان برای ارتقای صلح بازی می‌کند. اقدامات و ابتکارات ایرانی‌ها استحقاق بیشتر شناخته شدن در منطقه و جهان را دارد.
وی افزود: این باور وجود دارد که هنر ابزاری قدرتمند در رساندن پیام و شکلی از گفتمان است. باور به اینکه گفتمان برای احترام، حقوق بشر، کرامت انسانی و صلح ضروری است. در این دوران آشفته، باور دارم این موضوع تا به حال تا این حد مهم نبوده است.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در پایان با اشاره به قدرت تاثیرگذاری بالای هنر گفت: هنرمندان هنگام گفتگو، با کنار گذاشتن تفاوت‌ها از راه هنر و رسیدن به زبان مشترک صلح، احترام و آرمان‌های واحد، روابط دوستی ایجاد می‌کنند. هنر ابزاری قدرتمند برای پل زدن میان انسان‌ها و ملت‌هاست. با ایجاد پل های ارتباطی، هنرمندان از راه هنر و گفتمان بین فرهنگی به تحقق صلح کمک می‌کنند.

سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

همچنین سیدسعید میرمحمدی دبیر این همایش هم در سخنانی گفت: دو مسئله و چالش امروز جهان صلح و محیط زیست است که اگر از آنها غافل شویم، امروز و فردای بشریت با خطرات و تهدیدات بیشماری مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: در این همایش‌ها می کوشیم، هنرمندان به عنوان بخش خلاق جامعه از طریق آثارشان با بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند و اهمیت و مزیت های صلح را در جامعه نهادینه کنند.

سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

در پایان با حضور مهمانان و شرکت کنندگان در همایش، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی در رابطه با صلح با آثاری از مهدی منعم، جاسم غضبان پور، قباد شیوا، علی جُدی، بابک کاظمی، اکبر نیکان پور، عباس کوثری، سعید صادقی، زهرا پاشایی، فرشید پارسی کیا، بهنام رئیسیان، هما دلواری، اونیش امین الهی، بابک صفری، میلاد قلیچ، پریسا تشکری، فرزاد ادیبی، مهدی مهدیان، افشین باقری، علیرضا نصرتی، ژینوس شهیدی، نسرین شیرین سخن، جعفر صادقی، محسن انجم شعاع، رضا عربگری، مرجان براتی، سعید چاواری و حمید جعفری شکیب افتتاح شد.

سفیر هلند: عکس‌هایی که از یمن می‌بینیم، هولناک است

همچنین در افتتاحیه این نمایشگاه، الیاس امینیان پرفورمنسی با عنوان «من از تصویر بر دیوار ترسانم» و با موضوع صلح اجرا کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا