آمریکا احتمال اعزام ناو هواپیمابر به تنگه تایوان را رد نکرد


آمریکا احتمال اعزام ناو هواپیمابر به تنگه تایوان را رد نکرد

علیرغم هشدار‌های چین، یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا احتمال اعزام ناو هواپیمابر این کشور به تنگه تایوان را رد نکرد.

خبرگزاری فارس: یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در جمع خبرنگاران ژاپنی نه تنها ارسال یک ناو هواپیمابر به تنگه تایوان را رد نکرد بلکه گفت: ما آب‌های این ناحیه را جزو آب‌های بین‌المللی می‌دانیم. این در حالی است که چین تاکید دارد این منطقه جزو آب‌های داخلی این کشور محسوب می‌شود و ورود ناو‌های آمریکایی به آن نقض حاکمیت دریایی چین است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، فرمانده عملیات‌های دریایی ارتش آمریکا روز جمعه گفت، نیروی دریایی آمریکا ارسال یک ناو هواپیمابر به تنگه تایوان را رد نمی‌کند.

واشنگتن طی سال گذشته سه بار کشتی هایش را به آبراه استراتژیک بین تایوان و چین اعزام کرده است، اما ارسال ناو هواپیمابر به این ناحیه در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این درحالیست که در این مدت چین نیرو‌های نظامی خود را با ساخت موشک‌های طراحی شده برای هدف قرار دادن کشتی‌های دشمن، به‌روز کرده است.

براساس این گزارش، وقتی که خبرنگاران ژاپنی از دریاسالار «جان ریچاردسون» در خصوص پیشرفته‌تر بودن سلاح‌های چینی و خطرات متعاقب آن سوال کردند، وی پاسخ داد: «ما واقعا هیچ نوع محدودیتی در خصوص این‌که چه نوع کشتی می‌تواند از آن آب‌ها گذر کند نمی‌بینیم».

وی مدعی شد: «ما به تنگه تایوان به چشم یکی دیگر از آب‌های بین‌المللی نگاه می‌کنیم، پس به‌همین علت این نقل‌وانتقالات را انجام می‌دهیم».

ریچاردسون که قبل از ورود به ژاپن، به چین سفر کرده بود گفت: به همتایان چینی خود گفته است که آمریکا با هرگونه اقدام یک‌سویه از طرف پکن یا «تایپه» مخالف است. وی همچنین خطاب به چینی‌ها گفت: در مواقع رویارویی برنامه‌ریزی نشده ناو‌ها در دریا، براساس قوانین بین‌المللی عمل کنند.

وی تاکید کرد که «ما نباید یکدیگر را به چشم حضوری تهدیدآمیز در این آب‌ها ببینیم».

۷ ژانویه امسال یک ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک هدایت شونده به ۱۲ مایلی یکی از جزایر تحت تصرف چین رسید. پکن از این اقدام انتقاد کرد و آن را نقض حق حاکمیت چین خواند و همچنین تهدید کرد که موشک‌های کشتی‌زن این کشور آماده پرتاب هستند. چین مالکیت تنگه تایوان را از آن خود می‌داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!