فرمول یک ایران – در پرده قبلی، قسمت اول فصل 2015 و اتفاقات ان را باهم مرور کردیم. در قسمت اول دیدیم که هنوز این دو راننده نتوانسته اند تا به یک رابطه پایدار باهم برسند که بر اساس ان باهم رقابت کنند و دوباره بین انها اختلاف و رفتارهایی صورت گرفته که نشان از شکاف عمیق بین انها دارد.
گرندپری اتریش:
در مرحله تعیین خط، لوییس همیلتون که بهترین دور را زده بود در دور اخر خود، کنترل خودرویش را از دست می دهد و نتوانست دوباره زمانی را ثبت کند.
نیکو روزبرگ نیز که به مراتب در حال ثبت زمانی بهتر است و شانس برد در مرحله تعیین خط را دارد با اشتباهی این برد را از خود می گیرد و با دیرتر ترمز زدن و عدم کنترل مناسب خودرو راهی سنگلاخ شده و در انجا متوقف میشود و تنها به جایگاه دوم در این مرحله بسنده میکند.
در روز مسابقه نیکو روزبرگ با یک شروع فوق العاده و پیشی گرفتن از لوییس همیلتون توانست پیروز این گرندپری باشد.
گرندپری بریتانیا:
در مرحله تعیین خط این گرندپری، لوییس همیلتون توانست جایگاه اول را کسب و روزبرگ نیز پشت سر او قرار گیرد اما نکته جالب تر اینجا بود که اصلا این دو فرد در دید و توجه نبودند و تنها تیمی که می توان گفت در این گرندپری بیشتر از همه جلب توجه نمود تیم ویلیامز بود که هر دو راننده آن یعنی فلیپه ماسا و والتری بوتاس پشت سر دو رانند مرسدس قرار داشتند و ردیف دوم خط شروع را برای تیم ویلیامز تصاحب کرده بودند.
در لحظه شروع مسابقه یک شروع نه چندان جالب از همیلتون و روزبرگ را شاهد بودیم که در کسری از ثانیه توسط رانندگان تیم ویلیامز شکست خوردند .
فلیپه ماسا توانست جایگاه اول و به دنبال او والتری بوتاس در رقابت با همیلتون که کمی شگفت زده رانندگی می نمود توانست بعد از قفل کردن تایرهایش از او عبور کند و در جایگاه دوم و پشت هم تیمی خود قرار بگیرد.
حال که والتری بوتاس سرعت مسابقه ای بیشتری نسبت به ماسا دارد و در حال سبقت گرفتن از اوست، مهندس او در رادیو به او میگوید نباید سبقت بگیرد و باید موقعیت خود را حفظ کند.
بوتاس با تاکید اینکه سرعت بیشتری نسبت به همتیمی خود دارد قبول می کند که سبقت نگیرد و وقتیکه دوباره از تیم درخواست می کند که ایا امکان این وجود دارد که در مستقیمی از ماسا سبقت بگیرد، تیم به او پاسخ می دهد که می تواند این کار را انجام دهد. ولی او اینبار تنها می گوید که دیگر دیر شده است.
حال لوییس همیلتون که در جایگاه سوم قرار دارد بعد از دورهای فوق العاده ای که میزند به پیت می رود و با تایرهای هارد به پیست در جایگاه چهارم باز میگردد. حال فلیپه ماسا و نیکو روزبرگ نیز به پیت میایند و والتری بوتاس در جایگاه اول و همیلتون در جایگاه دوم به دنبال آن قرار می گیرند اما تراژدی زمانی اتفاق افتاد که فلیپه ماسا پشت همیلتون و در جایگاه سوم به پیست بازگشت. حال تنها بوتاس مانده بود که به پیت برود و وقتیکه هم به پیت می رود تنها موفق می شود در جایگاه سوم و پشت هم تیمی خود بیرون آید.
لحظه هیجان انگیز این مسابقه آنجا بود که وقتیکه به رانندگان خبر دادند که باران در حال بارش است نیکو روزبرگ توانست با یک عملکرد فوق العاده از هر دو راننده ویلیامز سبقت بگیرد و خود را در فاصله نزدیک با لوییس همیلتون قرار دهد اما با شدیدتر شدن باران لوییس همیلتون به تیم پیشنهاد می دهد تا او را مجهز به تایرهای اینترمدیت کند. با تایید تیم، او مستقیما به پیت می رود ولی نیکو روزبرگ که از ورودی پیت عبور کرده بود باید یک دور دیگر می زد تا به پیت برود و به همین دلیل در سکتور اخر که به قول خود نیکو ابگرفتگی و بارش شدید باران بود نزدیک به 4 ثانیه را از دست داد و وقتیکه هم به تایرهای اینترمدیت مجهز شد دیگر فاصله او با همیلتون زیاده شده بود و نتوانست به دنبال او برود. این گرندپری با پیروزی لوییس همیلتون به پایان رسید و نیکو روزبرگ و سباستین فتل نیز موفق به کسب رده دوم و سوم شدند.(بدترین نتیجه ممکن در این گرندپری برای ویلیامز اتفاق افتاد، به نظر شخصی خودم اگر اجازه سبقت به بوتاس در همان لحظه اول داده می شد شاید نتایج اخر تغییر می کرد چونکه بوتاس به محض به پیت رفتن فلیپه ماسا توانست فاصله خودش را با ماشین پشت سری پیوسته افزایش دهد و عملکرد زیبایی از خودش نشان دهد.)
بعد از این گرندپری نیز خبر ناراحت کننده از دنیا رفتن ژول بیانکی آمد و دنیای فرمول یک این راننده را برای همیشه از دست داد.
گرندپری مجارستان:
در روز مسابقه که رانندگان فراری پشت سر رانندگان مرسدس در جایگاه سوم و چهارم قرار داشتند با یک شروع فوق العاده توانستند از آنها پیشی بگیرند، سباستین فتل، کیمی رایکونن و نیکوروزبرگ در جایگاه اول تا سوم و لوییس همیلتون در جایگاه چهارم قرار گرفتند.
اما همیلتون که سعی در عبور از روزبرگ داشت و خواست دیرتر ترمز کند نتوانست به خوبی این کار را انجام دهد و با قفل کردن تایرهایش از پیست خارج شد که به سبب ان رده های زیادی را از دست داد.
اما با برخورد نیکو هالکنبرگ با دیواره پیست و ورود خودروی ایمنی، مهندس همیلتون به او می گوید:
ما برای بردن مسابقه میدیم.
با شروع مجدد مسابقه، نیکو روزبرگ از کیمی رایکونن عبور می کند و در جایگاه دوم قرار می گیرد اما همیلتون در عبور از دنیل ریکاردو ناموفق عمل می کند و با او برخورد می کند که هم باله جلوی خودش آسیب میبیند و هم اینکه جریمه عبور از پیت لین را دریافت می کند. همیلتون در حین عبور از پیت لین:
خیلی عذرمیخوام بچه ها.
مهندس او اینگونه پاسخ می دهد:
فعلا راجبه اون صحبت نکنیم هنوز میشه چند امتیازی رو گرفت پس بریم امتیاز رو بگیریم.
در این حین کیمی رایکونن نیز به دلایل مشکلات فنی از مسابقه کنار رفت. همیلتون خود را تا رده هشتم می رساند و نسبتا با توجه به شرایطی که داشت در جایگاه مطلوب قرار می گیرد. چیزی که اینجا بسیار جالب توجه بود اینبود که شرایط برای نیکو روزبرگ آرمانی بوده و او می توانست امتیازات خوبی را نسبت به همتیمی خود کسب کند اما! دنیل ریکاردو این تصور روزبرگ را برهم می زند و با یک شیرجه ناموفق و قفل کردن تایرهایش نمی تواند سبقت موفقی از روزبرگ بگیرد ولی اتفاق بدتر آن بود که نه تنها سبقت نمیگیرد بلکه با برخورد با چرخ عقب سمت چپ روزبرگ، او را پنچر می کند و خودش نیز باله جلوی خودش را از دست می دهد و هر دو راننده مجبور به رفتن به پیت می شوند.(مسابقه بدون در نظر گرفتن جریمه ای برای دنیل ریکاردو دنبال شد).
نیکو روزبرگ نه تنها نتوانست امتیازی را بیشتر از همتیمی خودش در این گرندپری کسب کند بلکه مسابقه را در رده هشتم نسبت به همتیمی خود که در رده ششم بوده، به اتمام برساند.
نیکو روزبرگ درمورد این برخورد توضیح داد:
چیزی که من داشتم میدیدم این بود که این هنوز مسیر من بود و من داشتم ازش استفاده می کردم چونکه اصلا ریکاردو از یک فاصله دور اومد و بیش از اندازه خوشبین بود و موفق نبود توو سبقتش. اومد و بعدش باله جلوش رو کوبوند به چرخ عقبم! کلی امتیاز از دست دادم بابت این قضیه.
دنیل ریکاردو بعد از توضیحات روزبرگ اینگونه پاسخ داد:
نه موافق حرفاش نیستم. بزار اسمش رو بزاریم برخورد مسابقه ای! تقصیر من نبود.
در این گرندپری سباستین فتل پیروز و دنیل کویات با جریمه 10 ثانیه ای در رده دوم(اولین سکوی دنیل کویات) و دنیل ریکاردو در رده سوم قرار گرفتند.
سباستین فتل بعد از برد در این گرندپری:
متشکرم بچه ها(کمی هم فرانسوی حرف زد که دیگه قدرت ترجمه اون رو نداشتم)ممنونتم ژول، تو همیشه در قلب ما جا داری. ما می دونستیم یه روزی زودتر یا دیرتر به ما می پیوندی. متشکرم بچه ها.
از لوییس همیلتون در پایان فصل از عملکرد بد او در این گرندپری سوال پرسیده شد، او اینگونه پاسخ داد:
ببینید اون روز یکشنبه کلا روز خوبی بود تا قبل از اینکه مسابقه شروع شه. شب قبلش ریدلی اسکات(یکی از کارگردانان مشهور بریتانیا) منو دعوت کرده بود و بعد بهم گفت فردا صبح بیا سر صحنه فیلمبرداری! منم سریع قبول کردم چونکه مت دیمون هم سر صحنه بود و آخرین سکانس The Martian رو داشتند فیلمبرداری می کردند. شب تقریبا 8 دقیقه مونده بود ساعت 1 بامداد خوابیدم ولی ساعت 4 بیدار شدم و خوابم نبرد و زمان رسید تا لحظه ای که قرار شد از هتل برم بیرون (ساعت 8) و وقتیکه هم رفتم پیش ریدلی، بهم گفت که هنوز مت نیومده چرا تو نمیری جاش نقش بازی کنی توو سکانس اخر. منم شدیدا جا خوردم گفتم خدایا این ریدلی اسکاته میگه بیا فیلم بازی کن واسم! نمیدونستم چیکار کنم ولی مت رسید سر لحظه و منم تمام سکانس رو دیدم از نزدیک. بعدش هم مستقیم رفتم پیست و شروع به صحبت کردن با مهندس های خودم و مسائل دیگه ولی من نمیتونستم پا به پاشون برم بعد از یه طرف هم فرصت چرت زدن نداشتم، وقتیکه سوار ماشین شدم دور های اول افتضاح بودم پیش خودم گفتم این اصلا خوب نیست. باید یبار کتاب بنویسم راجبه خودم :))))
دیوید کولتارد هم در این زمینه حرف جالب توجهی را زد:
در این نقطه از فصل ما پیش بینی می کردیم که لوییس همچنان پیشتاز پیش میره و نیکو رو تحت کنترل نگه میداره ولی نیکو بهش نزدیک شد و نظرم هم بیشتر به این سمت میره که این مسئله به خاطر سبک زندگی لوییس اتفاق افتاد، هی لوییس از پیست میره آمریکا و برمیگرده و خیلی فعال شده و کارای متفرقه زیادی می کنه و داره مسائل جانبی زندگی رو دنبال میکنه اما از اون سمت نیکو پیش خانوادشه که خانمش هم بارداره توو موناکو و زندگی ساکت تر و با ارامش تری رو داره.
امتیازات تا به اینجای کار:
همیلتون : 202 روزبرگ: 181 فتل:160
گرندپری بلژیک:
این گرندپری با برد لوییس همیلتون و دومی نیکو روزبرگ به پایان رسید اماا رده سوم این گرندپری بسیار احساساتی تر از دفعات پیش بود! رومن گروژان!
#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; } /* see gallery_shortcode() in wp-includes/media.php */لوتوس زیر بار شدید مشکلات مالی بود و در واقع هیچکسی انتظار این را نداشت که انها بتوانند به این گرندپری برسند. طلبکاران آنها همه جا حضور داشتند، کارمندان و کارکنان از عدم دریافت حقوق خودشان صحبت می کردند، دستمزد سازندگان قطعات هم پرداخت نشده بود و… ! رومن گروژان در اینباره اینگونه صحبت کرد:
اوایل فصل بود که ما فهمیدیم دیگر هرچی هست و نیست از تیم همین تعدادیم و کمکی به ما نخواهد رسید. ما یک باله جدید در مسابقه اول میخواستیم که با تاخیر در دریافتش مواجه شدیم و حتی اون باله رو در مسابقات بعدی هم بهمون تحویل داده نشد و ما فهمیدیم که به واقع باید با همین تجهیزاتی که داریم ادامه بدیم و تا پایان سال چیزی برایمان نمیاید. این یکی از مسابقاتی بود که همه چیز خوب بود. لحظات اخر مسابقه واقعا سخت بود مخصوصا وقتیکه اشک توو چشام جمع شده بود که بعد از این همه سختی داریم سکو می گیریم. من اشک می ریختم نه برای خودم بلکه برای تیم و زحماتی که کشیدند. این تجربه فوق العاده ای بود برام.
پ.ن: به شخصه همیشه اعتقاد داشتم اگر لوتوس مشکل مالی نداشت از سال های 2012 2013 میتونست برای قهرمانی بقیه رو به چالش بکشه. مخصوصا وقتیکه کیمی رایکونن تازه از مسابقات رالی برگشته بود و پشت به پشت سکو می گرفت.
در قسمت بعدی اتفاقات پرده آخر فصل 2015 را دنبال می کنیم.