پیشنهاد آلمان به روسیه برای حل پیمان موشکی و تنش با اوکراین


پیشنهاد آلمان به روسیه برای حل پیمان موشکی و تنش با اوکراین

مسکو - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان امروز جمعه با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه روسیه پیشنهاداتی برای حفظ پیمان موشکی میان مسکو و واشنگتن و کاهش تنش میان روسیه و اوکراین به همتای روس خود ارایه کرد.

به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» پس از مذاکرات فشرده با سرگئی لاوروف در نشست خبری حاضر شد و اعلام کرد که روسیه می تواند مانع از بین رفتن پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای کوتاه و میان برد شود به شرط آنکه تسلیحاتی که این پیمان را نقض می کند از بین ببرد.
وزیر امور خارجه آلمان این را هم گفت که طرف روس از برد موشک های آمریکا ایراد گرفته و آن را نقض پیمان موشکی دانسته که کمتر از 500 کیلومتر است.
وی افزود: از بروز این مساله و اینکه موضوع بازرسی موشکی در شرایط کنونی مطرح می شود، متاسفم.
ماس ادامه داد: کشورهای اروپایی علاقه مند نیستند که موشک های جدید در این قاره مستقر شود و تنها راه این مساله را حفظ پیمان موشکی می دانند.
وزیر خارجه آلمان از روسیه خواست برای حفظ پیمان موشکی با آمریکا، موشک از نوع 9ام729 را که مورد اختلاف است، نابود کند چرا که برلین نگران آغاز دور جدید مسابقه تسلیحاتی است.
پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.
براساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده است.
آمریکا تهدید به خروج از این پیمان و توسعه تاسیسات موشکی خود در قاره سبز و فضا کرده است و روسیه نیز وعده داده موشک هایی که به این بهانه در اروپا مستقر شوند را به هدف بالقوه تبدیل خواهد کرد.
وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود به تنش میان روسیه و اوکراین اشاره کرد و گفت که کشورش آماده است با مشارکت فرانسه برای آزادی کشتیرانی در تنگه کرچی با امضای سندی با روسیه به توافق برسد.
وی در همین حال گفت که در زمان حاضر آزادی کشتیرانی در تنگه کرچ تضمین شده است و همه شرکت کنندگان در این روند آن را تایید کرده اند.
ماس به توافق ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای مشارکت برلین و پاریس در امر امضای اسناد برای تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه کرچ که یک ماه پیش محقق شد نیز اشاره کرد.
دور جدیدی از تنش ها میان اوکراین و روسیه ماه گذشته پس از آن رخ داد که روس ها سه شناور اوکراینی را به دلیل آنچه ورود غیرقانونی به آب های سرزمینی روسیه عنوان شده بود توقیف و تمامی 24 ملوان آن را بازداشت کردند.
وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که برلین بهار سال 2019 میزبان کنفرانسی در خصوص کنترل تسلیحات مدرن و الکترونیکی است و از روسیه برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است.
در دستور کار دیدار امروز وزیران خارجه روسیه و آلمان موضوعات بین المللی ازجمله مساله اوکراین، اعلام خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد، مساله سوریه قرار داشت.
دو طرف همچنین درخصوص طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 (نورد استریم2) که از روسیه به آلمان کشیده می شود، گفت وگو کردند.
خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شرکت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.
آمریکا و تروئیکای اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) نگران هستند که با پایان یافتن این خط لوله، روسیه دیگر از مسیر گازی اوکراین برای انتقال گاز خود به قاره سبز استفاده نکند و درآمد حاصل از ترانزیت اوکراین متوقف شود.
روس ها معتقدند که نگرانی آمریکا مساله اوکراین نیست بلکه ایالات متحده می خواهد با سنگ اندازی در اجرای این پروژه، در واقع گاز مایع خود را با قیمت گرانتر به کشورهای اروپایی بفروشد.
اروپام*391*1346**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی