یکی از شرایط قبولی نماز امربه معروف و نهی‌از منکر است


یکی از شرایط قبولی نماز امربه معروف و نهی‌از منکر است

حجت الاسلام و المسلمین اخوان گفت: اقامه نماز یک سلسله الزامات شرعی با خود دارد، یکی از شرایط قبولی نماز امربه معروف و نهی‌از منکر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین «شیخ عباس اخوان» ۲۴ دی ماه در جلسه درس تفسیر در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به آیه 31 سوره لقمان، گفت: « یَا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنکَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَکَ ۖ إِنَّ ذَٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ»؛ « پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهى از منکر کن، و در برابر مصایبى که به تو مى رسد شکیبا باش که این از کارهاى مهمّ است».

وی با بیان اینکه اقامه نماز یک سلسله الزامات شرعی با خود دارد، عنوان کرد: اقامه نماز 4 هزار شرط دارد که هر کدام دارای شئون و مراتبی است، از نظر اهل معرفت نماز تجسم عملی دارد، در روایت است که اگر کسی برای نماز خود اذان و اقامه بخواند فلان مقدار ملک دربهشت برای او خلق می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین اخوان با بیان اینکه نماز آنقدر اهمیت دارد که به ولی خدا نسبت داده می‌شود، اظهار کرد: در دوران بنی‌امیه آنها به حسب ظاهر به نماز اهمیت می‌دادند به حدی که در حومه شهرها برای نماز حد ترخص قرار داده بودند اما در دعاها مشاهده می‌کنیم که گفته شده نماز آنچیزی است که شما اقامه کردید یا امام حسین(ع) در کربلا خطاب به دشمنان می‌فرمایند اگر مرا بکشید نماز شما نماز نیست.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر اعمال انسان در محل خود واقع شوند ظهور و بروز خواهد داشت، ابراز کرد: به عنوان مثال اقامه هزار رکعت نماز پیش از موعد مقرر، بدون طهارت یا وضو نزد خداوند قبول نیست.

وی با بیان اینکه قبول مقام ولی و سرپرست الهی همچون پذیرش مقام توحید است، گفت: هر کس توحید و نبوت را قبول دارد باید ولایت ولی او را هم بپذیرد در غیر این صورت توحید هم نخواهد داشت، ولایت و جانشین از جمله چیزهایی است که پیامبر(ص) از جانب خداوند آن را برای ما آورده است هرکس آنچه را نبی آورده نپذیرد در واقع رسالت او را نپذیرفته است، بنابراین یکی از شروط پذیرش نماز هم پذیرش ولایت ولی خدا است.

حجت الاسلام و المسلمین اخوان افزود: بر اساس آیات قرآنی که بیان شد اقامه نماز امری است که پسر لقمان هم می‌تواند انجام دهد و این صرفا به نبی یا وصی مربوط نیست، برخی می‌گویند حقیقت نماز آن چیزی است که نبی یا وصی انجام دادند و ما فقط خود را شبیه آنان می‌کنیم در حالی که بر اساس آیه 31 سوره لقمان هر کسی نظیر پسر لقمان هم می‌تواند اقامه کننده نماز باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از شرایط قبولی نماز امربه معروف و نهی‌از منکر است، اظهار کرد: کسی که اقامه نماز دارد باید جلوی ظلم و ستم ایستادگی داشته باشد یکی از مصادیق ایستادگی مقابل ظلم و ستم انجام امر به معروف و نهی از منکر است زیرا ترک امر به معروف و نهی از منکر منجر به فساد جامعه می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط