چه بیماری‌هایی در افراد سیگاری شایع‌تر است؟


چه بیماری‌هایی در افراد سیگاری شایع‌تر است؟

در این مطلب درباره برخی از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

چه بیماری‌هایی در افراد سیگاری شایع‌تر است؟
به گزارش فانوس، طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در هر ۸ ثانیه یک نفر در جهان، جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می‌دهد. همچنین افرادی که ۲۰ سال به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، بین ۲۰ تا ۲۵ سال از افراد غیرسیگاری عمر کوتاه تری دارند و زودتر می‌میرند.

بیماری‌های شایع در افراد سیگاری بسیار متعدد و هولناک هستند. بیماری‌های قلبی و تنفسی، امراض پوستی و انواع سرطان از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری است. سیگار کشیدن حتی احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های معمول را افزایش می‌دهد و طول دوره‌ی درمان را بیشتر می‌کند.

دود سیگار علاوه بر اینکه برای خود شخص زیان آور است، برای افرادی که اطراف شخص سیگاری هستند، ۲۰ تا ۳۰ درصد خطرناکتر است. بخاطر همین است که سیگار کشیدن در انگلیس، فرانسه، نیوزیلند و ... در کافه‌ها و سایر اماکن عمومی ممنوع است. در ادامه درمورد برخی از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری توضیح می‌دهیم.

بیماری‌های قلبی:

بیماری‌های قلبی رایج‌ترین بیماری در افراد سیگاری است. سیگار کشیدن باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، گرفتگی عروق و نهایتا حمله قلبی و سکته می‌شود. در سال، بیش از ۶۰۰ هزار نفر جان خود را به همین شکل ازدست می‌دهند. طبق تحقیقات ۱ نفر از هر ۵ نفری که بر اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند، به علت سیگار کشیدن است.

سرطان ریه:

یکی از بیماری‌های بسیار شایع در افراد سیگاری سرطان ریه است. سیگار کشیدن عامل اصلی سرطان ریه است و اکثر کسانی که به علت سرطان ریه می‌میرند سیگاری هستند. امکان ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها ۲۲ برابر غیرسیگاری هاست. سرطان ریه رابطه مستقیمی با تعداد و قطران و نیکوتین سیگار‌های کشیده شده دارد. بسیاری از افراد بعد از اینکه ۱۵ الی ۲۰ سال سیگار می‌کشند، سرطان ریه می‌گیرند و متاسفانه تعداد کمی از این بیماران بیش از ۵ سال زنده می‌مانند.

پوکی استخوان:

از بیماری‌های شایع افراد سیگاری پوکی استخوان است. منوکسید کربن که از گاز‌های سمی خروجی از اگزوز ماشین و دود سیگار است، میل ترکیبی بالاتری از اکسیژن با خون دارد و باعث کاهش اکسیژن در خون افراد سیگاری می‌شود. کم کم تراکم استخوان‌های افراد سیگاری کم می‌شود و راحتتر می‌شکند. همچنین زمان جوش خوردن و بهبود استخوان هایشان بعد از شکستگی، ۸۰% بیشتر است.

چین و چروک:

چین و چروک و خراب شدن پوست نیز از دیگر تاثیر‌های مصرف دخانیات است. سیگار کشیدن باعث تخریب پروتئین‌های انعطاف دهنده‌ی پوست، کاهش ویتامین A. و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌شود. ده دقیقه سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به پوست به مدت یک ساعت می‌شود. به همین دلیل است که اغلب افراد سیگاری دارای پوستی خشک، شل، و چین و چروک‌هایی در اطراف لب و چشم‌ها هستند و رنگ پوستشان زرد و کدر است.

سرطان پوست:


یکی دیگر از بیماری‌های شایع افراد سیگاری سرطان پوست است. سیگاری‌ها دو برابر بیشتر از غیرسیگاری‌ها به نوعی از سرطان پوست که با پوسته پوسته شدن و برجستگی روی پوست همراه است، مبتلا می‌شوند.

از دست دادن موها:

لوپوس اریتماتوز از دیگر بیماری هاییست که سراغ سیگاری‌ها می‌رود. این بیماری باعث ریختن موها، ایجاد زخم در دهان و جوش‌های پوستی می‌شود. در افراد سیگاری مو‌ها زودتر خاکستری می‌شوند. همچنین سیگار باعث افزایش هورمون مردانه می‌شود و احتمال ریزش مو را بالا می‌برد.

بیماری‌های چشمی:

یکی از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری آب مروارید است. سیگار همچنین باعث کدر شدن عدسی چشم و مانع عبور نور و در نهایت نابینایی می‌شود. از دیگر بیماری‌های چشمی شایع در افراد سیگاری عبارتند از: دژنرسانس ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد)، گلوکوم (آب سیاه) و آمبلیوپی (تنبلی چشم). همچنین مونوکسیدکربن موجود در سیگار باعث کاهش اکسیژن رسانی و درنتیجه افت دید در شب می‌شود.

بیماری‌های دهان و دندان:

از دیگر بیماری‌های شایع افراد سیگاری عفونت لثه و فاسد شدن دندان هاست. سیگار در مدت کوتاهی باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود و بوی بدی در دهان ایجاد می‌کند که ممکن است موردپسند کسانی که به سیگاری‌ها نزدیک می‌شوند نباشد. حتی خمیردندان‌های مخصوص افراد سیگاری که مواد ساینده‌ی بیشتری دارد یک راه حل موقتی است. در دندان‌های افراد سیگاری جرم بیشتری تشکیل می‌شود که عامل بیماری‌های لثه است. همچنین به دلیل کمتر بودن اکسیژن در خون سیگاری ها، عفونت‌های لثه دیرتر ترمیم می‌شود که عامل اصلی ازدست دادن دندان هاست. سیگاری‌ها ۱/۵ برابر زودتر از غیرسیگاری‌ها دندان هایشان را ازدست می‌دهند. سرطان دهان نیز از بیماری‌های شایع در افراد سیگاری است.

انواع سرطان ها:

بیش از ۴۰ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد و انواع و اقسام سرطان از بیماری‌های شایع افراد سیگاری است. چند نمونه از سرطان‌های شایع در افراد سیگاری عبارتند از:

سرطان ریه: همان طور که گفتیم سرطان ریه در سیگاری‌ها ۲۲ برابر بیشتر است.

سرطان دهان، زبان، غدد، بزاق و حلق: این سرطان‌ها در سیگاری ها، ۶ تا ۲۷ برابر بیشتر است.

سرطان بینی: در افراد سیگاری ۲ برابر بیشتر مشاهده می‌شود.

سرطان گلو: در افراد سیگاری ۱۲ برابر افراد معمولی است.

سرطان حنجره: در سیگاری‌ها ۱۰ تا ۱۸ برابر بیشتر است.

از دیگر سرطان‌های شایع در افراد سیگاری می‌توان سرطان مری، معده، کلیه، لوزالمعده، کبد، آلت تناسلی مرد، مقعد، مثانه و دهانه‌ی رحم زن را نام برد.

به هم ریختن معده:

بی خوابی طبق تحقیقاتی که انجام شده سیگاری‌ها برای خواب شبانه با مشکل بیشتری مواجه می‌شوند و در مقایسه با دیگران از خواب آرام و عمیقی برخوردار نیستند. درواقع اثرات تحریک کننده‌ی نیکوتین باعث اختلال در خواب می‌شوند.

آلزایمر و بیماری‌ها روانی:

سیگاری‌ها ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که حافظه شان را از دست بدهند. همچنین طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ۵۸ درصد از افراد سیگاری قادر به قرار ملاقات گذاشتن و ارتباط با دیگران نیستند.

منبع: برترین‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس