نتیجه 2 ماه پرنوسان در بازارها


نتیجه 2 ماه پرنوسان در بازارها

گمانه‌زنی‌های مربوط به متوقف شدن روند صعودی نرخ بهره هدف فدرال رزرو آمریکا ظرف ماه‌های آینده فشار زیادی بر شاخص دلار وارد کرده و این مساله در نهایت به نفع قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی شده است. شاخص دلار ظرف 2 ماه گذشته نزدیک به 25/ 1 درصد ارزش خود را در برابر سبد شش‌گانه ارزهای معتبر بین‌المللی از دست داده است.

به گزارش بنکر (Banker)،از همین رو، اونس فلز زرد فضای لازم برای صعود پرشتاب را در ریل بازارها از دست نداد و ظرف همین مدت نزدیک به ۲/ ۵ درصد رشد کرد. شاخص دلار در طول ۲ ماه از چند قدمی سطح ۹۸ واحدی تا چند میلی‌متری سطح ۹۵ واحدی نزول کرد. البته تنها دلیل افت شاخص دلار به برنامه‌های فدرال رزرو برای سال ۲۰۱۹ مربوط نمی‌شود و مذاکرات تجاری میان چین با ایالات‌متحده نیز منجر به کاهش استقبال از دلار آمریکا شده است. در ابتدای سال گذشته میلادی، تنش‌های تجاری همزمان با رشد شاخص دلار در رسانه‌ها منعکس می‌شدند. هرچند رابطه علمی میان این دو برقرار نیست؛ اما به محض تشدید تنش‌های تجاری دلار تقویت می‌شد و برخلاف جریان نااطمینانی موجود در اتمسفر تجارت بین‌الملل، طلا نزول می‌کرد. حالا که امیدواری نسبت به گفتمان تجاری میان سرمایه‌گذاران مشاهده می‌شود، رفتار بازارها دچار وارونگی شد و با رشد ذخایر امن همیشگی مانند طلا و ین ژاپن به دو جبهه مذاکرات پاسخ داد. پاسخ اول به مذاکرات پکن-واشنگتن با صعود همزمان دوقلوی ین-طلا ثبت شد و واکنش‌ها به مذاکرات اروپایی پیرامون «برگزیت» بروز دوگانه‌ای داشت. شاخص دلار به‌دلیل افول پوند و یورو رشد کرد و در برابر ین و طلا ایستادگی کرد. پیش از این مولفه نااطمینانی بیشتر به سود طلا و ین پیش‌ می‌رفت.

آینده نزدیک طلا
قیمت هر اونس طلا روز جمعه به ۱۲۸۵ دلار رسید. ادامه تعطیلی دولت آمریکا و نوسانات شدید بازار سهام موجب شده است تا برخی مقام‌های فدرال رزرو خواستار عدم افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده شوند. فدرال رزرو در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در سراسر آمریکا در طول ماه‌های اخیر ناامیدتر شده‌اند. اگر فدرال رزرو ظرف ماه‌های آینده تصمیمی برای افزایش نرخ بهره نداشته باشد این مساله می‌تواند به نفع قیمت طلا باشد. رای منفی پارلمان انگلیس به توافق برگزیت نیز نگرانی نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی این کشور را افزایش داده است.
جنگ تجاری از کسری تراز آمریکا با چین نکاست
مازاد تجاری چین با آمریکا سال گذشته به بیش از ۳۲۳ میلیارد دلار رسید که این رقم بالاترین رکورد از سال ۲۰۰۶ به‌شمار می‌رود. براساس این گزارش مازاد تجاری چین با آمریکا در سال ۲۰۱۷ به ۲۷۵ میلیارد دلار رسیده بود. صادرات چین به آمریکا سال گذشته میلادی با رشد ۱/ ۱۳ درصدی روبه‌رو شده و واردات از آمریکا تنها ۷/ ۰ درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که آمریکا و چین طی ماه‌های اخیر وارد یک جنگ تجاری تمام‌عیار شده‌اند و علیه یکدیگر تعرفه‌های تجاری سنگینی را وضع کرده‌اند. آمارهای تجاری نشان می‌دهد صادرات چین در سال ۲۰۱۸ به‌طور کلی با رشد ۹/ ۹ درصدی روبه‌رو شده که این بالاترین سطح در ۷ سال اخیر به‌شمار می‌رود. واردات چین نیز با رشد ۸/ ۱۵ درصدی روبه‌رو شده، اما این کشور در مجموع سال گذشته با مازاد تجاری ۳۵۱ میلیارد دلاری مواجه بوده است.

تحریک بعدی چین برای اجتناب از افت رشد اقتصادی
به نوشته دنیای اقتصاد،تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد بانک مرکزی چین ۸۳ میلیارد دلار به سیستم مالی تزریق کرده است تا مانع از وقوع بحران نقدینگی شود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ هشدار داده‌اند که ریسک وقوع رکود اقتصادی در آمریکا به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رسیده که علت اصلی این مساله خطرات ناشی از افزایش ریسک در بازارهای مالی، جنگ تجاری با آمریکا و ادامه تعطیلی بخشی از فعالیت‌های دولت فدرال است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته