برف راه برخی روستاهای گلستان را بست


برف راه برخی روستاهای گلستان را بست

گنبدکاووس - ایرنا - بارش سنگین برف در دو روز گذشته سبب بسته شدن راه برخی روستاهای کوهستانی شهرستان های مراوه تپه، گالیکش و مینودشت واقع در شرق استان گلستان شد.

به گزارش ایرنا، بارش برف که از روز پنجشنبه هفته گذشته در مناطق کوهستانی شرق گلستان آغاز شده، اکنون نیز به صورت جزیی در برخی مناطق از جمله مسیر «خوش ییلاق» آزاشهر به شاهرود ادامه دارد.
کار برفروبی و شن پاشی راه های کوهستانی و روستایی و بازگشایی مسیر روستاهای بسته شده توسط نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال انجام است.
رییس اداره راهدای و حمل و نقل جاده ای شهرستان های مینودشت و گالیکش در خصوص آخرین وضعیت راه های کوهستانی این دو شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل بارش سنگین برف در برخی مناطق کوهستانی این مناطق و با وجود تلاش نیروهای راهداری هنوز راه برخی روستاها بسته است.
رمضانعلی میرزایی افزود: اکنون راه روستای فارسیان که در برخی مناطق آن 2.5 متر برف انباشته شده و نیز راه روستای کالپوش بسته است.
وی افزود: راه دسترسی دوزین به براین، جاده روستای قلعه قافه و قلعه قافه به دوزین، راه ساسنگ، جاده قلی تپه و کندوس کوه که بارش برف کمتری داشته اند و توسط نیروهای راهداری برفروبی شدند، باز است.
وی بابیان اینکه در اکنون نیروهای راهداری برای بازگشایی راه دو روستای فارسیان و کالپوش در منطقه حضور دارند، اضافه کرد: در سایر جاده های کوهستانی این دو شهرستان نیز که تردد بالایی دارد، همراه داشتن زنجیر چرخ به دلیل یخ زدگی ضروری است.
میرزایی گفت: دو شهرستان مینودشت و گالیکش در مجموع 410 کیلومتر راه روستایی و 105 کیلومتر راه اصلی دارند که 70 درصد راه های روستایی این دو شهرستان کوهستانی است.
وی بیان کرد: اکنون همه راه های اصلی و بیشتر راه های روستایی و کوهستانی این دو شهرستان باز است و تردد در آن انجام می شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مراوه تپه واقع در شرق گلستان نیز در خصوص آخرین وضعیت جاده های کوهستانی و روستایی این شهرستان به خبرنگار ایرنا، گفت: با تلاش نیروهای این اداره همه مسیرهای اصلی و روستایی به جز راه شلمی و گردنه اسلام آباد که افزون بر یک متر برف باریده باز است.
ارازمحمد بهلکه افزود: اکنون برفروبی جاده شلمی در حال انجام است و برای گردنه اسلام آباد که بسته است، راه جایگزین یانبلاغ - گلیداغ به اسلام آباد پیش بینی شده که تردد از این جاده انجام می شود.
وی اضافه کرد: بقیه راه های روستایی و اصلی مراوه تپه که به طور میانگین 40 سانت برف دارند نیز توسط نیروهای راهدای برفروبی و شن پاشی شده که هم اکنون تردد در آنها در حال انجام است.
بهلکه، میزان راه های کوهستانی مراوه تپه را 250 کیلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون 2 اکیپ راهداری با 20 نفر و 10 دستگاه ماشین آلات سنگین درحال برفروبی و شن پاشی راه های کوهستانی بویژه در دو جاده شملی و گردنه اسلام آباد هستند.
وی تصریح کرد: محور اصلی مراوه تپه به کلاله باز است و تردد درآن جریان دارد اما عبور از برخی راه های کوهستانی این شهرستان به دلیل یخ زدگی با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کلاله نیز گفت: که بارش ها در این شهرستان بیشتر باران بوده و تنها دربرخی روستاهای کوهستانی برف باریده است که عملیات برفروبی در آن انجام شده است.
قاسم دبوری فریمانی افزود: برف روبی در سه روستای سوار پایین، سوار وسط و بالا که 10 سانتی متر برف باریده بود، انجام شده و هم اکنون برف روبی در روستای قوش چشمه نیز در حال انجام است.
وی اضافه کرد: عملیات برفروبی در روستای 'چیشت خوجه لر' از روستاهای کوهستانی کلاله که 20 سانتی متر برف در آن باریده و نیز دو روستای 'قره آغاچ و گچی سو' نیز با اعزام نیرو و ماشین آلات آغاز شده است.
دبوری فریمانی گفت: هم اکنون 11 دستگاه ماشین آلات به همراه 18 نیروی انسانی این اداره درسطح 220 کیلومتر راه کوهستانی کلاله درحال انجام وظایف محوله هستند و در مناطقی که بارش باران سبب آبگرفتگی و گل و لای راه ها و یا مسدود شدن پل ها شده، اقدامات لازم انجام شده است.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای رامیان نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: با تلاش 20 نفر از نیروهای این اداره به همراه 14 دستگاه ماشین آلات و انجام عملیات برف روبی و شن پاشی هم اکنون تمامی راه های روستایی و کوهستانی این شهرستان باز می باشد.
حسن حقیقت افزود: شهرستان رامیان 110 کیلومتر راه کوهستانی دارد که در بارش های دو روز اخیر بطور میانگین حدود 40 سانتی متر برف در آن باریده است.
وی اضافه کرد: برف روبی و شن پاشی راه 6 روستایی مناطق کوهستانی رامیان شامل کشکک، رضی، ویرو، الهادی، پاقلعه و ملچ آرام انجام شده و اکنون عملیات برف روبی و نیز برداشتن سنگ هایی که در چند نقطه از محور اولنگ به شاهرود ریرش کردند، درحال انجام است.
حقیقت گفت: به دلیل بارش برف در منطقه اولنگ، روز گذشته (جمعه) جمعیت زیادی از مردم منطقه برای برف بازی به این محور آمده بودند که این اقدام عملیات برفروبی این محور را به تاخیر انداخت اما هم اکنون برفروبی آغاز شده است.
سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آزادشهر نیز درگفت و گو با خبرنگار ایرنا از باز بودن تمامی راه های اصلی و روستایی کوهستانی این شهرستان خبر داد و گفت: در جاده خوش ییلاق به شاهرود نیز تردد درحال انجام است.
کریم زیتونلی افزود: در برخی راه های روستایی آزادشهر از جمله 'نراب، کاشیدار و سیب چال' که 50 تا 60 سانتی متربرف باردیده و برفروبی آن نیز انجام شده اما به دلیل یخ زدگی جاده تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.
وی اضافه کرد: در محور آزادشهر به شاهرود در محدوده معدن زمستان یورت و چند نقطه دیگر از این جاده ریزش کوه داشته ایم که نیروهای راهداری درحال برداشتن آن هستند و تردد نیز در جریان است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش گلستان به دلیل بارش برف و برودت هوا در مناطق کوهستانی این استان بویژه شرق آن، امروز برخی مدارس در دو نوبت صبح و عصر تعطیل شده است.
منطقه شرق گلستان که حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری این استان را در خود دارد، دارای هفت شهرستان است که به جز گنبدکاووس، 6 شهرستان دیگر این منطقه در مناطق کوهستانی و برفگیر قرار دارند.
/3039/1860

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!