عضو خانه احزاب: «کمالی» سر احزاب برای بودجه کلاه گذاشت


عضو خانه احزاب: «کمالی» سر احزاب برای بودجه کلاه گذاشت

عضو شورای مرکزی خانه احزاب ضمن انتقاد از مدیریت خانه احزاب، تصریح کرد: حسین کمالی برای پرداخت یارانه، سر احزاب کلاه گذاشت.

خبرگزاری مهر: امیر میثم نیک فر با اشاره به تعویق در برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب، گفت: دلیل آن این است که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند به‌خصوص به این دلیل که هنوز اعضای کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که متشکل از معاون سیاسی وزارت کشور، نماینده دادستان کل کشور، دو نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات و همچنین دو نفر از خانه احزاب بدون حق رأی هستند، تکمیل‌نشده است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل جلسه‌ای در چند وقت اخیر نداشته‌اند، اظهارداشت: حدود ۲۰ تا ۲۵ حزب که کنگره خود را برگزار کرده‌اند هنوز تأییدیه خود را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دریافت نکرده‌اند، حال برای اینکه عدالت برقرار شود و آن‌ها هم بتوانند در انتخابات شرکت کنند باید حتماً کمسیون ماده ۱۰ احزاب تشکیل شود تا تکلیف این دست از احزاب هم تعیین گردد و پس‌ازآن انتخابات را برگزار کنند.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب اضافه کرد: راه دیگر این است که کمیسیون اعلام کند که تمام احزابی که کنگره خود را برگزار کرده‌اند و خود را با قوانین جدید تطبیق داده‌اند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند؛ تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود، امکان برگزاری انتخابات خانه احزاب وجود نخواهد شد.

*انتقاد از نحوه مدیریت خانه احزاب

نیک فر در پاسخ به سؤالی در مورد بودجه احزاب در سال جاری، گفت: امسال بودجه سال ۹۶ را به حساب خانه احزاب واریز کرده‌اند و هیچ صحبتی در مورد بودجه سال ۹۷ صورت نگرفته است. بودجه سال ۹۶ هم به مبلغ ۲ میلیارد تومان در اختیار خانه احزاب قرارگرفته است. البته انتقادی هم به مدل مدیریتی خانه احزاب داشتیم.

وی تصریح کرد: مسئولان خانه احزاب امسال برای یک حزب استانی که البته نمی‌توان آن را به معنای یک حزب در نظر گرفت، چون تشکلی استانی است، همان میزان یارانه دریافت کرده که یک حزب ملی با تعداد زیادی دفتر استانی در سطح کشور مثل حزب موتلفه اسلامی دریافت کرده است.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه البته این مصوبه خانه احزاب نبود و ما چنین موضوعی را تأیید نکرده‌ایم، اذعان داشت: امروز گلایه ما از آقای کمالی همین است که به ما گفتند، کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تاکید کرده است که باید بودجه به صورت مساوی تقسیم شود درحالی‌که آقای سرمست در مصاحبه‌ای که داشت، اعلام کرده بود که این موضوع درخواست خانه احزاب بوده است.

*کمالی سر احزاب برای بودجه کلاه گذاشت

نیک فر گفت: حال به نظر بنده اگر چنین چیزی صحت داشته باشد بدین معناست که آقای کمالی بر سر اعضای شورا کلاه گذاشته‌اند. چون ما گفته بودیم که اگر بنا بر تخصیص باشد، تشکل‌های استانی باید یک به ۳۰ احزاب ملی بودجه دریافت کنند. حتی بیان کردیم که هر حزب و تشکلی بر مبنای تعداد دفاتر استانی خود بودجه دریافت کند که آن‌ها موضوع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را پیش کشیدند.

وی همچنین در خصوص تعیین تکلیف بودجه سال ۹۸ خانه احزاب، گفت: آقای کواکبیان در مورد بحث بودجه احزاب بسیار فعال هستند و زحمت کشیدند، بااینکه از فراکسیون اصلاحات هستند، ولی خُب باید واقعیات را بیان کرد.

عضو شورای مرکزی خانه احزاب با بیان اینکه قرار شده است که در جلسه بعد، گزارشی از فعالیت‌هایشان به شورا اعلام کنند، گفت:البته با توجه به استانی شدن انتخابات، نقش احزاب پررنگ‌تر خواهد شد و درعین‌حال با پررنگ‌تر شدن نقش احزاب، طبیعتاً نیاز به بودجه بیشتری هم پیدا می‌کنند.

نیک فر با اشاره به اینکه امروز مشکل اصلی ما نحوه تخصیص و برخورد کمیسیون ماده ۱۰ با خانه احزاب است، افزود: کمیسیون، امروز قانون بسیار سختی وضع کرده است که تنها احزابی که تأییدیه نهایی را از وزارت کشور دارند، می‌توانند بودجه دریافت کنند و از طرفی احزابی هستند که شش ماه است در صف تأیید کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند.

وی گفت: با توجه به تلاش‌هایی که صورت گرفته است، از لحاظ میزان بودجه رشد قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان