فردگرایی و انزوا طلبی تهدیدی برای امنیت کشور است


فردگرایی و انزوا طلبی تهدیدی برای امنیت کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جامعه اگر همدل و همکار باشد، خودش تولید امنیت می‌کند و اگر فردگرا و انزواطلب باشد، خود تهدیدی برای امنیت به شمار می‌آید.

فردگرایی و انزوا طلبی تهدیدی برای امنیت کشور است

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و یکمین گردهمایی معاونین اجتماعی استان‌ها و پلیس‌های تخصصی ناجا که امروز (شنبه بیست و نهم دی ماه) برگزار شد، با اشاره به چهار دهه تلاش نیروی انتظامی اظهار کرد: زحمات این نیرو در چهار دهه نشان می‌دهد که از نظر سازمانی این نیرو توانسته به موفقیت‌های زیادی دست یابد و گام‌های پیشرفت کاملا ملموس و مشهود است.

وی ادامه داد: در اتفاقات متعدد می‌توان دید که نیروی انتظامی گام‌های موثری برداشته و برای امنیت داخلی و مقابله با دشمنی‌های خارجی به شکلی موثر اقدام می‌کند، نیروی انتظامی با کمترین هزینه بیشترین فایده را حاصل کرده که نشانگر آن است که این نیرو توانسته یک التزام خوب در سازمان خود ایجاد کند که نمونه‌های آن را می‌توان در اتفاقات دی ماه سال پیش و خیابان پاسداران دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: امنیت اجتماعی حلقه وصل بین امنیت فردی و ملی است و این امنیت اجتماعی می‌تواند موجب ثبات جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه در پدید آوردن امنیت اجتماعی دو رویکرد مهم است، افزود: رویکرد اول رویکرد سخت افزارانه است که ما باید امنیت اجتماعی را محصول فضا‌های فیزیکی بدانیم و احساس کنیم با تقویت سخت افزاری امنیت اجتماعی حاصل خواهد شد و از گذشته دور این نوع نگاه وجود داشته است و مردم از گذشته از قلعه‌ها استفاده می‌کردند و امروز با دوربین‌های مختلف این امنیت برقرار می‌شود، پس نگاه سخت افزاری را نمی‌توان نادیده گرفت.

صالحی بیان کرد: به نظر می‌آید این رویکرد بتواند صرف امنیت اجتماعی باشد، بر اساس مطالعات انجام شده، امنیت اجتماعی محصول اتفاقات نرم افزارانه است، یعنی امنیتی که خود جامعه آن را خلق کند و ما باید از ظرفیت و توانمندی خود جامعه برای ایجاد امنیت استفاده کنیم.

وی گفت: باید برای داشتن جامعه امن تلاش کنیم و نقش پلیس انتظامی باید پررنگ باشد و نباید نیروی انتظامی را مولد امنیت تلقی کنیم، بلکه نیروی انتظامی را عاملی موثر برای ایجاد فضایی امن باید بدانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌آید که برای یک جامعه امن پاره‌ای از ویژگی‌ها اهمیت دارد، ابتدا امنیت اخلاقی در یک جامعه باید رصد شود، در مرحله باید جامعه امن‌ را جامعه مشارکت گرا دید، در وهله سوم هم جامعه امن، اعتماد اجتماعی بالا را در خود دارد.

صالحی گفت: جامعه امن جامعه‌ای است که امینت اخلاقی، همدلی و اعتماد در آن موج بزند، هرچه این سه ویژگی در جامعه بیشتر باشد، امنیت ما بیشتر خواهد بود و فاصله از این ویژگی‌ها کار نیروی انتظامی را سخت‌تر می‌کند، البته بخشی از مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که ما با جامعه‌ای که این ویژگی‌ها را دارد، فاصله داریم.

وی افزود: مطالعات در حوزه امنیت اخلاقی نشانگر آن است که جامعه در حوزه های مختلف نسبت به شرایط اخلاقی خودش خوش‌بین نیست. این کار ما را در حوزه فرهنگ و کار نیروی انتظامی را در حوزه امنیت با مشکل مواجه می‌کند. میزان دروغ، تهمت، تظاهر، تقلب در جامعه در سطح بالایی است و افکار عمومی احساس می‌کند آمار این موضوع در جامعه زیاد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما باید در حوزه مشارکت اجتماعی فعالیت بیشتری را با ناجا داشته باشیم، جامعه اگر همدل و همکار باشد خودش تولید امنیت می‌کند و اگر فردگرا و انزواطلب باشد خود تهدیدی برای امنیت به شمار می‌آید، اینکه مردم چقدر در این حوزه‌ها تلاش می‌کنند، آمار‌های ما در زمینه کمک به خیریه‌ها، تحت پوشش قرار دادن کودکان بی‌سرپرست، اهدا خون، تهیه جهیزیه و غیره نشان می‌دهد که آمار‌ها خوب نیست، این یعنی ما در حوزه خیرات و انفاق اجتماعی که می‌تواند یک تعاون اجتماعی را رقم بزند، ضعف‌های قابل توجهی داریم.

وی افزود: مظالعات خاصی در زمینه حضور در انجمن‌ها و تشکل‌ها انجام شده و میزان ارقام مبنی بر عدم حضور بالا است و شهروندان برای فعالیت در یک گروه اجتماعی کمتر حضور دارند.

صالحی تأکید کرد: در شاخص سوم یعنی اعتماد اجتماعی، چندشاخصه اعتماد به نهاد‌ها، حوزه‌ها و گروه‌های اجتماعی و در آخر اعتماد به قاطبه مردم مطرح است، در این چهار فضا ما فاصله‌های قابل توجهی را داریم، در یک جامعه اسلامی باید اعتماد به قوای سه گانه بالای ۵۰ درصد باشد، اما این قالب را نداریم، نسبت به سازمان‌های اجتماعی هم همین وضعیت حاکم است و مطالعات نشان می‌دهد فاصله بسیار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در گر‌وه‌های اجتماعی هم شرایط برهمین شکل است، هرچند وضعیت قدری بهتر است، اما در همین محدوده هم بالاترین آمار مربوط به معلمان است.

وی گفت: در فضای عمومی و‌ مردم و اعتماد به مردم ۳۵.۶ درصد اعتماد مطرح می‌شود. ما اگر بخواهیم نگاه راهبردی داشته باشیم تا امنیت برقرار شود، در این سه مقطع فاصله داریم و از همین رو کار نیروی انتظامی را سخت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نیروی انتظامی پس از انقلاب اسلامی به خصوص در دهه اخیر توانسته داده‌های اجتماعی را رصد کند، اما ناجا هم در همه موضوعات مقصر نیست و آن‌ها راهبرد نرم دارند و نمی‌توانند دائم به دنبال گرفتن مردم باشند، پس این جامعه است که دارای یکسری اختلالات است.

وی افزود: براساس تفاهم نامه بین ناجا و وزارت ارشاد تلاش بر این است که امینت بیشتر محقق شود که این یک بهره‎وری دو جانبه است.

صالحی ادامه داد: در نگاه اول برای ایجاد امنیت اجتماعی باید تحولات اجتماعی را شناخت و نباید از این تحولات غافل شد و در این زمینه باید بررسی‌ها به درستی صورت گیرد. وزارت ارشاد در این زمینه مطالعاتی دارد و باید رصد‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم، لذا باید در این حوزه‌ها نسبت‌های اجتماعی خود را بیشتر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید مطالعات اجتماعی در نیروی انتظامی صورت گیرد، این هم می‌تواند در ارتباطات ما موثر باشد، ما باید ببینیم داده‌ها چه چیزی را به ما منتقل می‌کنند و پس از آن ما چگونه می‌توانیم این داده‌ها را به سمت حل کردن ببریم.

وی افزود: تعامل با رسانه‌ها هم‌ از زاویه همان تولید امنیت اجتماعی، می‌تواند جامعه مولد برای امنیت را پدید آورد. رسانه می‌تواند کارکرد درست نیروی انتظامی را نشان دهد، از این رو تعامل با رسانه بسیار مهم است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!