معاملات آتی سبد سهام جایگزین مناسب برای تک سهم‌ها


معاملات آتی سبد سهام جایگزین مناسب برای تک سهم‌ها

امیدواری با بیان اینکه فعالان بازارسرمایه به‌جای معاملات تک‌سهم به معاملات آتی سبد سهام روی خواهند آورد، افزود: بازار قراردادهای آتی سبد سهام، از 25 آذر تا کنون با 1975 قرارداد به ارزش بیش از 140 میلیارد ریال معامله روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز مالی ایران ، ناصر امیدواری، مدیرعامل این مرکز از آغاز دوره آموزشی «آتی سبد سهام ویژه مدیران عامل و اعضای هیات مدیره» با همکاری بورس تهران و یک شرکت پردازشگر خبر داد و گفت:با حضور مدیرعامل بورس تهران و مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در تاریخ دوم بهمن‌ماه سال جاری در حالی این آموزشه ها آغاز می‌شود که مرکز مالی ایران به عنوان اولین نهاد آموزشی بازار سرمایه، پیش از راه‌اندازی قراردادهای اختیارمعامله ، اقدام به ارائه خدمات آموزشی در این حوزه کرد.

وی برگزاری بیست عنوان دوره‌، سمینار، نشست‌ وکارگاه‌ آموزشی به همراه ایجاد محتوای مرتبط با این موضوع را از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز مالی در زمینه قراردادهای اختیار معامله عنوان کرد و افزود:با راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی سبد سهام از تاریخ 25 آذرماه سال جاری و استقبال سرمایه‌گذاران از این ابزار، دوره آموزشی «آتی سبد سهام ویژه مدیران و اعضای هیات مدیره» شرکت‌ها درتاریخ دوم بهمن ماه سال جاری در هتل استقلال برگزار می‌شود.

امیدواری گفت: یکی از اهداف اصلی ابزار آتی سبد سهام، مدیریت ریسک است؛ به همین دلیل این ابزار برای سرمایه گذاران و صندوق‌های سرمایه گذاری به عنوان ابزار پوشش ریسک استفاده می‌شود.

وی در ادامه هدف از برگزاری این دوره را دانش‌افزایی و آشنایی هر چه بیشتر مدیران با این ابزار و کاربردهای آن در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: ابزارهای جدید همواره به توسعه بازار کمک می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول ، قراردهای آتی شاخص سهام نیز یکی از ابزارهایی است که علاوه بر تنوع بخشی به ابزارهای مالی، از مزایایی همچون امکان سرمایه گذاری در سبد سهام شاخص، پوشش ریسک، عدم امکان دستکاری سبد پایه در بازار نقد، اهرمی بودن معاملات قراردادهای آتی سبد سهام، عدم توقف نماد قرارداد آتی سبد سهام، امکان کسب سود تنها با تکیه بر تحلیل‌های کلان اقتصادی و غیره بهره‌مند است.

وی ادامه داد: اهمیت این ابزار به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور، فعالان بازارسرمایه به‌جای انجام معاملات تک‌سهم ، به معاملات مربوط به آتی سبد سهام روی بیاورند و حجم زیادی از معاملات در بازار سرمایه به این نوع از معاملات اختصاص یابد. بازار قراردادهای آتی سبد سهام، از ۲۵ آذر تا کنون برابر با ۱۹۷۵ قرارداد به ارزش بیش از صد و چهل میلیارد ریال معامله روبرو شده است.

امیدواری یادآور شد: برنامه‌های آگاه سازی و ارائه اطلاعات کاربردی به سرمایه گذاران با هدف معرفی بهتر سرمایه گذاران با قراردادهای آتی نقش بسزایی در افزایش معاملات این ابزار مالی منحصر به فرد دارد.از این رو مرکز مالی ایران، علاوه بر طراحی این دوره که خاص مدیران است، دوره آتی سبد سهام را با حضور سایر فعالان بازار سرمایه برگزار کرد که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. هدف از فعالیت‌های آموزشی در این دوره‌ها ،فرهنگ‌سازی استفاده از این ابزارها و به‌کارگیری مؤثر آن‌ها در بازارسرمایه است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست