فومن، فوتبالشهر تازه در فوتبال گیلان


سجاد حقدادی / همیشه رشت و انزلی دو قطب فوتبال گیلان در رقابت‌های مختلف بودند. از رقابت ملوان و سپیدرود در دهه ۶۰ بگیرید تا رقابت ملوان و داماش در دهه ۸۰، فوتبال گیلان همیشه آبستن جدل‌های این دو فوتبالشهر بر سر توپ گرد بود.
بازیکنان بومی در فوتبال رشت و انزلی باعث ماندگاری آنها در سطح نخست فوتبال کشور شدند اما مساله این بود که بازیکنان گیلانی از شهرهای دیگر استان گیلان به علت نبودن امکانات راهی تیم‌های این دو شهر می‌شدند. اگر نگاهی به اسامی بازیکنان سال‌های گذشته تیم‌های رشت و انزلی بیندازید بدون شک متوجه خواهید شد که تعداد زیادی از این بازیکنان متعلق به شهرهای گوناگون استان از جمله فومن هستند.
شهری که به واسطه داشتن کلوچه‌های خوشمزه، نزدیکی‌اش به ماسوله و البته قلعه‌رودخان آوازه جهانی دارد.
فومن، فوتبالشهر تازه در فوتبال گیلان
مهرداد زهری، بهنام افشه، کریم سرپرست، حسن جماعتی، سهیل رحمانی، مجتبی قربانی و حسن اشجاری از بازیکنانی هستند که به رغم زیر ساخت‌های ضعیف مورد نیاز فوتبال در شهر فومن، در سطح استانی و ملی درخشیده‌اند.
فوتبال فومن در این سالها تبدیل به یک کارخانه بازیکن‌سازی برای تیم‌های استان گیلان شد تا اینکه در دهه ۸۰ تیم فوتبال شهرداری فومن تاسیس شد. باشگاهداری برای مردم این سرزمین با توجه به اقتصاد ضعیف منطقه، چیزی شبیه به رویا بود اما با هر مصیبتی بازیکنان بومی و مسولان توانستند این تیم را سرپا نگه دارند.
اقتصاد پویا در استان‌های شمالی ایران برای مردمان این سرزمین به خواب می‌ماند و شهر فومن نیز از این قاعده مستثنی نیست اما در یک دهه اخیر فوتبالیست‌های شهر کلوچه‌های خوشمزه به هر روش ممکن تیم شهرشان را سرپا نگه داشتند.
در سال های نه چندان دور تیم چوکا در برهه‌ای به سطح نخست فوتبال کشور راه یافت و لقب قلعه عقاب‌ها را ساخت، اما ورشکستگی اقتصادی کارخانه چوکا باعث تبدیل شدن چوکا به نوستالوژی شد اما این روزها فومن به عنوان قطب دیگری از فوتبال گیلان در حال خودنمایی است. مالکین خصوصی در چند مرحله وارد کارزار مدیریتی تیم شهرداری فومن شدند و فصل پیش این تیم تا آستانه حضور در لیگ دسته اول پیش رفت اما اتفاقات و مشکلات مالی مانع این اتفاق شد.
فومن، فوتبالشهر تازه در فوتبال گیلان
در فصل جدید لیگ دسته دوم فوتبال کشور شهرداری فومن با مشکلات زیاد وارد مسابقات شد و مشکلات مالی این تیم را تا مرز انحلال پیش برد اما تیم مدیریتی جدید این تیم که سابقه صعود به لیگ دسته اول و لیگ برتر با سپیدرود رشت را در کارنامه خود دارند وارد کارزار مدیریتی این تیم محروم از امکانات شدند تا بازیکنان فومنی بجای مهاجرت به شهرهای دیگر در شهر خودشان بدرخشند و شاید شهری که مجسمه‌ها و کلوچه‌هایش شهره خاص و عام است، روزی با تیم فوتبالش نامش بر روی زبان‌ها جاری شود.
9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...