مهم ترین مواردی که قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی کنید


رسانه کلیک – برای خرید خودروی دست دوم باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهید. در این مطلب به بیان مهم ترین موارد قبل از خرید خودروی دست دوم می پردازیم. خرید یک ماشین صفر کیلومتر فرصتی است که در این بازار و با وجود این قیمت‌ها نصیب همه افراد جامعه نمی‌شود. اما در عوض […] نوشته مهم ترین مواردی که قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی کنید اولین بار در...

رسانه کلیک – برای خرید خودروی دست دوم باید نکات زیادی را مدنظر قرار دهید. در این مطلب به بیان مهم ترین موارد قبل از خرید خودروی دست دوم می پردازیم.

خرید یک ماشین صفر کیلومتر فرصتی است که در این بازار و با وجود این قیمت‌ها نصیب همه افراد جامعه نمی‌شود. اما در عوض از آن جایی که ماشین‌های کارکرده مناسب در بازار موجود هستند، با داشتن بودجه کمتر هم می‌توان خودرو کارکرده خرید و استفاده کرد. به همین دلیل اکثر افراد در سال‌های اخیر برای خرید ماشین به سراغ خرید خودرو کارکرده می‌روند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که مراحل خرید خودرو کارکرده کمی ‌تنش زا و استرس‌آور است. زیرا شما از ماشینی که می‌خرید انتظار سلامت داخلی و خارجی را دارید تا بتوانید به مدت چند سال از آن استفاده کنید. اما با رعایت یک سری نکات و داشتن آگاهی کافی در مورد خرید خودرو کارکرده می‌توانید یک معامله بدون استرس را تجربه کنید و خودرو دلخواه خود را خریداری کنید.

از این رو در ادامه این مقاله موارد و نکاتی را برای شما شرح می‌دهیم که باید قبل از خرید خودرو کارکرده آن‌ها را بررسی کنید.

یک بودجه برای خرید خودرو تعیین کنید

بهتر است قبل از اینکه به سراغ انتخاب ماشین خاصی بروید ابتدا یک رنج قیمت که می‌توانید برای ماشین پرداخت کنید، معین کنید. سپس در سایت‌های مختلف خرید و فروش ماشین به دنبال خودرویی هماهنگ با بودجه خود بگردید. با این کار شما از قیمت ماشین‌های مورد نظر خود اطلاع دارید و دیگر کسی نمی‌تواند به شما قیمتی گران‌تر پیشنهاد دهد. علاوه بر این با دانستن ارزش واقعی ماشین‌ها، در برابر قیمت‌های پیشنهادی شکه نخواهید شد. تعیین یک بودجه معین در وقت و هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد کرد.

شرایط خودرو مورد نظر خود را بررسی کنید

مهم ترین مواردی که قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی کنید

همان طور که می دانید در ایران یکی از ملاک های برتری ماشین های دست دوم و بالا بودن قیمت آن ها نسبت به سایر خودرو های دست دوم، بدون رنگ بودن ماشین است. برای خرید خودروی دست دوم بهتر است ماشینی که بازدید کرده اید را نزدیک فرد حرفه ای ببرید تا شما را از رنگ دار بودن و یا نبودن ماشین مطلع کند. علاوه بر این اگر خود شما اطلاعات فنی کافی برای تشخیص ایرادات فنی ماشین ندارید با مراجعه به مکانیک ها می توانید مطمئن شوید که ماشین مورد نظر شما از نظر فنی نیز سالم است یا نه. توصیه می‌شود برای ارزیابی ماشین کمی با آن رانندگی کنید. در هنگام رانندگی به صدا های غیر عادی در ماشین توجه کنید. این صدا ها ممکن است بعد ها مشکل ساز باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در اکثر ماشین های دست دوم در ایران پیش می‌آید، این است که سیستم تعلیق خودروها بعد از مدتی دچار مشکل می‌شود. برای اینکه از سالم بودن سیستم تعلیق ماشین مطلع شوید، به صورت عمودی به نواحی مختلف ماشین فشار بیاورید. اگر ماشین به حالت اولیه بازگشت سیستم تعلیق خودرو سالم است. در غیر این صورت نیاز به تعمیر دارد. این طبیعی است که در ماشین های دست دوم ایراداتی وجود داشته باشد. با بررسی این ایرادات و میزان هزینه‌ای که باید برای برطرف کردن آنها بپردازید، می‌توانید بر سر قیمت خودرو مذاکره کنید و آن را کاهش دهید.

قبل از خرید تحقیق کنید

برای بررسی میانگین قیمت ماشین مورد نظر خود می‌توانید از سایت‌های خرید و فروش ماشین مانند دیوار کمک بگیرید. علاوه بر این برای اطلاع از مشخصات فنی و بدنه ماشین بهتر است به سایت‌هایی که نقاط ضعف و قوت ماشین‌های مختلف را بررسی کرده‌اند سری بزنید. باید قبل از خرید خودروی کارکرده از نقص‌ها و قوت‌های آن مطلع باشد. زیرا در اینگونه معامله‌ها جایی برای غافلگیر شدن نیست و شما باید با هوشیاری کامل وارد مذاکرات شوید.

شرایط بیمه و اطلاعات ماشین را بررسی کنید

مهم ترین مواردی که قبل از خرید خودروی دست دوم باید بررسی کنید

در نهایت قبل از تکمیل معامله بهتر است از مواردی مانند سوابق بیمه ماشین و قانونی بودن برگ سبز آن مطلع شوید. موارد دیگری که باید حتما به آن ها توجه شود شامل معاینه فنی معتبر و مدت دار، قولنامه خرید و سند مالکیت قانونی، بیمه نامه شخص ثالث، برگ مشخصات فنی خودرو و گواهی خلافی خودرو (که باید در تاریخ معتبر صفر باشد) می‌شود. این مرحله آخرین قدم برای پیشگیری از وجود مشکل و یا کلاهبرداری است.

سخن پایانی

در نهایت بهتر است به این نکته توجه کنید که در ایران سهم بزرگی از معاملات خرید و فروش خودروی دست دوم در دست دلالان قرار دارد. برای جلوگیری از سودجویی این گونه افراد و نیز صرفه جویی در هزینه‌های خود بهتر است برای خرید خودروهای دست دوم با این افراد وارت معاملات نشوید. زیرا این افراد اطلاعات دقیقی از ایرادات و مشکلات ماشین ندارند. در اکثر موارد در عنوان کردن اشکال‌های موجود در خودروی دست دوم با خریداران صادق نیستند. با رعایت و بررسی این موارد یک معامله کاملاً منطقی و آگاهانه خواهید داشت و به احتمال زیاد به هدف خود از خرید ماشین کارکرده خواهید رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی