وقوع خسوف خونین گرگینه| 5 مساله مهم که باید درباره این ماه‌گرفتگی بدانیم


ماه‌ خونین امشب و فردا شب (20 و21 ژانویه مصادف با 30 دی و اول بهمن) در بخش‎هایی از آمریکا شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از اروپای غربی و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.

آفتاب‌‌نیوز :
آخر هفته امسال خسوف (ماه‌گرفتگی) خونین روی خواهد داد و این فرصت را برای علاقه‌مندان ایجاد خواهد کرد تا به تماشای این پدیده بنشینند. این آخرین خسوف خونین تا دو سال آینده یعنی تا سال ۲۰۲۱ است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ماه‌ خونین امشب و فردا شب (۲۰ و۲۱ ژانویه مصادف با ۳۰ دی و اول بهمن) در بخش‎هایی از آمریکا شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از اروپای غربی و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود.

از آنجایی که این ماه‌گرفتگی در ماه ژانویه رخ می‌دهد بسیاری آن را خسوف گرگینه می‌خوانند. گرگینه یا گرگ آدم موجودی افسانه‌ای در قصه‌های کهن است. گرگینه انسانی است که در زمان وقوع ماه کامل در ماه ژانویه به صورت یک گرگ تجلی می‌کند.

ماه خونین در ساعت ۱۰:۳۳ امشب به وقت منطقه زمانی شرقی آغاز و پس از کامل شدن در ساعت ۱۱:۴۱ دقیقه شب پایان می‌پذیرد.

پنج مساله مهم که باید درباره این ماه‌گرفتگی بدانیم

۱. تشخیص این مساله که آیا با یک اَبَرماه‌گرفتگی روبرو هستیم برای ما به عنوان ناظران این پدیده چندان مشخص نیست. پاتریک هارتیگان، اخترشناس دانشگاه رایس در هوستون می‌گوید: «اگر شما یک توپ بیسبال و تنیس را در کنار هم بگذارید و از فاصله ۶ متری به آنها نگاه کنید قادر به تشخیص تفاوت آنها نخواهید بود. به همین علت تشخیص اَبَرماه‌گرفتگی با ماه‌گرفتگی ساده چندان آسان نیست.»

۲. این ماه‌گرفتگی با چشم غیرمسلح نیز قابل دیدن است. برخلاف کسوف (خورشیدگرفتگی)، برای مشاهده خسوف به هیچ وسیله‌ای از جمله عینک محافظ نیاز نیست. پاتریک هارتیگان معتقد است مشاهده ماه‌گرفتگی یک سرگرمی سالم و آموزنده برای کودکان است. دادن اطلاعات درباره پدیده‌های آسمانی به زبان ساده می‌تواند آنان را به علوم طبیعی علاقه‌مند کند.

۳. ماه‌گرفتگی پدیده منحصر به فردی است که در جریان آن زمین بین ماه و خورشید قرار می‌گیرد و سایه زمین بر ماه می‌افتد. اگر در هنگام ماه‌گرفتگی شما از روی سطح ماه به زمین نگاه کنید شاهد یک پدیده خاص خواهید بود. در این حالت یک حلقه درخشان دور زمین مشاهده می‌کنید، گویی که خورشید زمین را در بر گرفته ست.

۴. آقای هارتیگان می‌گوید این آخرین ماه‌گرفتگی خونین تا سال ۲۰۲۱ است. اگر آن را از دست بدهید باید دوسال دیگر برای دیدن آن منتظر باشید. دو اَبَرماه‌گرفتگی خونین دیگر در ۲۶ مه ۲۰۲۱ (۵ خرداد ۱۴۰۰) و ۱۶ مه ۲۰۲۰ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به وقوع خواهند پیوست. اَبَرماه‌گرفتگی بعدی در سال ۲۰۵۰ یعنی ۳۱ سال دیگر رخ خواهد داد.

۵. خسوف و کسوف پدیده‌هایی هستند که مانند ماشین زمان عمل می‌کنند. آنها در فواصل زمانی خاصی به وقوع می‌پیوندند و بسیار به خسوف‌ها و کسوف‌هایی که پیشتر رخ داده یا در آینده رخ خواهند داد شبیه هستند. در واقع وقتی به یکی از این پدیده‌ها نگاه می‌کنیم تماشاگر چیزی هستیم که گذشتگان ما آن را دیده‌اند و آیندگان ما نیز آن را خواهند دید و تجربه همه افراد به یکدیگر بسیار شبیه است.

وقوع خسوف خونین گرگینه| 5 مساله مهم که باید درباره این ماه‌گرفتگی بدانیم

منبع: یورونیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس