انتقاد شهردار تهران از زیان ده بودن برخی بخش‌های شهرداری


انتقاد شهردار تهران از زیان ده بودن برخی بخش‌های شهرداری

جلسه شورای عالی درآمد شهرداری تهران با حضور پیروز حناچی برگزار شد.

انتقاد شهردار تهران از زیان ده بودن برخی بخش‌های شهرداری
به گزارش فانوس، شهردار تهران در جریان این جلسه در جمع مدیران شهری گفت: در شرایط سختی قرار داریم و رکود و مشکلات اقتصادی تاثیر خود را بر اقتصاد شهری گذاشته است. البته این همه مشکل نیست و در سال آینده احتمالاً مشکلات بیشتری خواهیم داشت و باید خود را برای این شرایط آماده و برای عبور از آن برنامه ریزی کنیم.

پیروز حناچی افزود: در سال ۹۱ که ۸۰ درصد از درآمد شهرداری به ساخت و ساز وابسته بود پیش بینی می شد که این سطح از ساخت و ساز و چنین درآمدی ادامه نخواهد یافت و شهرداری در سال های بعد به مشکل خواهد خورد. امروز هم درآمد داریم هر چند که کفاف برخی هزینه های ما را نمی دهد. در واقع، برخی هزینه های ما در اداره شهر بالاست که باید آن را تعدیل کنیم.

شهردار تهران به روند افزایش هزینه های شهرداری طی سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: در زمان آقای سیفیان شهرداری ۵ میلیارد تومان بودجه داشت که آن را با هفت میلیارد تومان به آقای کرباسچی سپرد. آقای کرباسچی هم آن را به آقای الویری با ۲۲۰ میلیارد تومان تحویل داد و آقای الویری شهرداری را با ۵۵۰ میلیارد تومان به آقای ملک مدنی داد. او هم آن را با هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به آقای احمدی نژاد سپرد و در نهایت بودجه با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به آقای قالیباف داده شد. قالیباف هم طی سه دوره این بودجه را به بالای ۱۷ هزار میلیارد تومان رساند.

وی افزود: البته باید تورم را هم در این افزایش لحاظ کرد، اما به هر حال با افزایش بودجه بدنه شهرداری هم فربه شده و تعداد پرسنل از کم تر از ۱۰ هزار نفر، هم اکنون به بالای ۶۰ هزار نفر رسیده است.

شهردار تهران به درآمدهای شهرداری اشاره کرد و گفت: بیشتر درآمد شهرداری از مناطق به دست می آید و نباید انگیزه های کسب درآمد در مناطق از بین برود. آن‌ها در چارچوب های مقرر فعالیت می کنند و از آقای نگین تاجی می خواهم در صورتی که هر منطقه بیشتر از درآمد مصوب کسب درآمد کرد درصدی از آن به خود منطقه برگردد. در عین حال باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم هزینه های جاری را کاهش دهیم؛ فصل تصویب بودجه در شورای شهر فرصت مناسبی برای این کار است.

حناچی با انتقاد از زیان ده بودن برخی از بخش های شهرداری یادآور شد: اگر به بخش خصوصی ۳۰۰ مرکز ورزشی برای فعالیت بدهیم آیا هزینه های جاری آن مراکز را هم باید ما تامین کنیم؟ چرا برخی از بخش های شهرداری که خود باید درآمدزا باشند، از بودجه شهرداری استفاده می کنند؟

شهردار تهران ضمن تاکید به برخی مناطق برای تحقق درآمدهای مصوب گفت: با وجود شرایط سخت اقتصادی می توانیم با ابتکار عمل و خلق ایده های جدید درآمدهای خوبی داشته باشیم، البته تمام تمرکز ما روی تصویب دو لایحه مهم «درآمدهای پایدار» و «مالیات بر ارزش افزوده» است که در صورت تصویب، مشکلات مالی ما به صورت اساسی حل خواهد شد. اما تا وقتی این لوایح تصویب نشده است باید تدابیری برای تامین بودجه شهرداری بیندیشیم.

حناچی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ناگزیر به سبک کردن مجموعه شهرداری هستیم، البته قصد اخراج هیچ فردی از شهرداری را نداریم، اما می توان به شیوه های برد – برد این کار را انجام داد. به طور مثال، می توان کسانی را که مایل هستند، سهام دار بخش های حقوقی و از مجموعه منتزع کرد. در این زمینه به آقای شیخ دستورات لازم داده شده و امیدوارم به نتیجه برسد.

پیش از سخنان شهردار تهران، زریر نگین تاجی سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری و تعدادی از مدیران معاونت مالی به ارائه گزارشی از درآمدهای شهرداری پرداختند. بر اساس این گزارش تاکنون حدود ۷۰ درصد از درآمدهای شهرداری محقق شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران