عالمان دینی همچون قرآن برای تحول در جامعه نقطه عزیمت خود را عقل قرار دهند


عالمان دینی همچون قرآن برای تحول در جامعه نقطه عزیمت خود را عقل قرار دهند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: عالمان دینی باید برای ایجاد تحول در جامعه نقطه عزیمت خود را بر عقل قرار دهند همانگونه که قرآن کریم همواره عقل انسان‌ها را مورد خطاب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری، (۲۷دی) در مراسم تجلیل و تقدیر از ترجمه اصول کافی به تالیف حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان (27دی) که در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، با بیان اینکه برای شناخت یک دانشمند چند شیوه مختلف وجود دارد، اظهار کرد: ساختارسازی علمی و واژگان‌پردازی از جمله این دو شیوه است.

وی افزود: تحلیل ساختار و نظام واژگانی و ادبیاتی شیخ کلینی راه‌های جدیدی پیش روی ما قرار می‌دهد که نظام فکری، اعتقادی، ابداعات و ابتکارات او را کشف کرده از آنها برای اندیشه جامعه امروز استفاده کنیم.

آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه شیخ کلینی آنگونه که باید شناخته نشده است، تصریح کرد: ساختار و هندسه‌ای که شیخ کلینی در تدوین کتب خود به کار گرفته بی‌نظیر و نشان از نگاه عمیق به روابط منطقی حاکم بر آموزه‌های دینی دارد، مقدمه کتاب شیخ کلینی مبتنی عقل و جهل است که از نظر قرآن و روایات اساس و بن مایه مواجه انسان با آموزه‌های دینی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عالمان دینی باید برای ایجاد تحول در جامعه نقطه عزیمت خود را بر عقل قرار دهند همانگونه که قرآن کریم همواره عقل انسان‌ها را مورد خطاب قرار داده است.

وی درباره ادبیات علمی اصول کافی مبنی بر اینکه عریض است، بیان کرد: در طرح مباحث علمی نظام واژگانی و ادبیاتی یک شخصیت مسیری برای فهم مقدار ابداع و عمق اندیشه او است؛ زیرا انسان اندیشمند از رهگذر این واژه‌ها اندیشه و مفاهیم خود را ارائه می‌دهد.

آیت‌الله مبلغی ادامه داد: مرحوم کلینی در ادبیات خود به معنای گسترده دینی که بر مبنای حرکت تکاملی انسان باشد بها داده که عقل اساس و زیرساخت آن است؛ بر اساس این تفکر حتی اصول دین، اعتقادات و اخلاق هم بر محور عقل حرکت می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان درباره شخصیت حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان خاطرنشان کرد: سخنان و بیانات استاد انصاریان با چند نسل در ارتباط بودند، شیرینی سخن و خالصانه بودن آن سبب شده است که ارتباط چندنسلی ایشان ادامه یابد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی