آسیب شناسی بدیهه‌سرایی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر


آسیب شناسی بدیهه‌سرایی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر

رسانه نوا – مجید کیانی، مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور، در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر پژوهشی در رابطه با بدیهه سرایی ارائه خواهد داد. به گزارش رسانه نوا، کیانی با اعلام این خبر گفت: «برنامه‌ای که امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نیز در زمینه بدیهه سرایی در موسیقی ایرانی است.» کیانی درباره اهمیت این بخش از...


رسانه نوا – مجید کیانی، مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور، در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر پژوهشی در رابطه با بدیهه سرایی ارائه خواهد داد.

به گزارش رسانه نوا، کیانی با اعلام این خبر گفت: «برنامه‌ای که امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نیز در زمینه بدیهه سرایی در موسیقی ایرانی است.»

کیانی درباره اهمیت این بخش از موسیقی ایرانی افزود: «بدیهه سرایی اصولا وقتی در یک دستگاه و ردیف تعریف می‌شود به یک شکل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مایه آن دستگاه باشد ، نوع دیگری خواهد بود.»

کیانی با اشاره به اهمیت جزئیات و تفاوت‌های بدیهه سرایی گفت:«برای نشان دادن این تفاوت‌ها نیاز به اجرا است تا حین توضیحات با مثال‌هایی که زده می‌شود مطلب برای مخاطب به صورت ملموس مشخص شود.» از نظر این نوازنده سنتور چگونگی بدیهه سرایی یکی از شاخص‌های مهم موسیقی ما ایرانی‌هاست که لازم بود در جشنواره موسیقی فجر شرح داده شود.

کیانی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌هایش در زمان اجرا افزود: «در ادامه نیز از مشکلاتی خواهم گفت که بدیهه‌ سرایی ایرانی امروز با آن دست به گریبان است. در واقع به آسیب شناسی این موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهی برای پیشرفت این سبک از موسیقی کشور پیدا کرد.»
نویسنده کتاب «هفت دستگاه» بر این باور است که آهنگسازی برای ارکسترهایی که دارای ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی هستند چندان موفق نبوده: «آهنگسازی در گروه‌هایی که سازها به صورت ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی مانند پیانو با سنتور، کمانچه با ویولن و… هستند معمولا نتیجه درخشانی ندارد اما وقتی تنها سازهای ایرانی در یک ارکستر هستند، تجربه نشان داده که کارهای خوبی ارائه می‌شود. » او البته تاکید کرد که امروزه موسیقی‌های تلفیقی خوبی هم با کشورهای دیگر داشته‌ایم و این بدین معنا نیست که به هیچ وجه کارهای خوبی در این زمینه ارائه نشده است.
لازم به ذکر است به زودی جزئیات بیشتری از اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر اعلام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موسیقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن