کار سخت بعد از سختی کار


کار سخت بعد از سختی کار

با بازنشستگی ١٣٠ نفر از آتش‌نشانان مشهدی کمبود نیروهای آتش‌نشان این شهر به بیش از ٧٠٠ نفر می‌رسد


شهرآرا آنلاین - ملیحه فلاح - ﷯داستان فداکاری آتش‌نشانان پایان ندارد. به بازی گرفتن آتش فقط از عهده روح‌های بزرگی بر می‌آید که از جان خود گذشته و پا به این عرصه می‌گذارند. این در حالی است که این شغل خطیر تازه در دو روز گذشته و هم‌زمان با دومین سالگرد حادثه پلاسکو به فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور اضافه شد. با وجود درخواست نمایندگان در سال ٩۵ آتش‌نشانی در گروه (ب) مشاغل سخت قرار نگرفت اما سرانجام در صد وچهل ونهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی، وزیر کار و رفاه اجتماعی به این غائله خاتمه داد. محمد شریعتمداری پس از این جلسه اعلام کرد که با تصمیم اعضای شورای حفاظت فنی، شغل آتش‌نشانی به گروه (ب) مشاغل سخت و زیان آور افزوده و آیین نامه اجرایی کارهای سخت و زیان آور اصلاح شد. از این رو مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره ٢ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن حداقل ٢٠ سال متوالی یا ٢۵ سال متناوب اشتغال در این مشاغل لازم است تا کارکنان در این مشاغل به مرحله بازنشستگی برسند. به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد ١٣٠نفر از آتش‌نشانان مشهدی مشمول این قانون شده و با اجرای این طرح بازنشسته خواهند شد. این در حالی است که این سازمان حتی با دارا بودن ١٢۶٧نیرو با کمبود ۵٧٠ نفری پرسنل آتش‌نشان مواجه است و با اجرای قانون فوق این کسری به ٧٠٠نفر خواهد رسید. سرانه تعداد عملیات‌های آتش‌نشانی در مشهد ۴٨مورد در روز گزارش شده است که با توجه به این آمار، سرخ‌پوشان آتش‌نشان همواره مجبور به فعالیت در وقت اضافه برای محافظت از جان و مال مردم هستند.آتشپاد حسن جعفری با اشاره به کمبود نیرو در این بخش و ثبت درخواست جذب آتش‌نشان برای سال آینده در شورای سازمان آتش‌نشانی مشهد اظهار کرد: «امیدواریم با این درخواست موافقت شود و اعتبار لازم برای جذب نیرو در این سازمان تخصیص یابد.ساختار تشکیلاتی آتش‌نشانی کارمندی است اما بیش از ٩۵درصد آن‌ها زیر نظر سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که مشمول این قانون خواهند شد. با این حال این قانون درباره افرادی که زیر نظر بیمه خدمات درمانی هستند هنوز به قطعیت نرسیده است.» جعفری پس از بیان این موضوع این را هم گفت که به محض اجرایی شدن این مصوبه در استان، سازمان آتش‌نشانی نیروهایی را که از طریق این قانون شامل بازنشستگی می‌شوند به تأمین اجتماعی معرفی خواهد کرد.

کار سخت بعد از سختی کار

﷯ ابلاغ سختی کار آتش‌نشانان تا هفته آینده

مدیر کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی نیز در همین باره با تأکید بر این که کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور زیر نظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است، گفت: به احتمال زیاد این مصوبه تا یک هفته آینده به اداره کار ابلاغ می‌شود که بلافاصله پس از آن قابل اجرا خواهد بود.

سیدمحسن نظام خیرآبادی همچنین اضافه کرد: شغل آتش‌نشانی پیش از این در گروه (الف) مشاغل سخت و زیان‌آور بود که با توجه به اقدامات ایمنی و تدابیری که کارفرما انجام می داد، از میزان سختی و زیان‌آوری شان کاسته و قانون مشاغل سخت، شامل حالشان نمی شد اما اکنون با توجه به این مصوبه و ورود آتش‌نشانی به فهرست سیزده‌گانه مشاغل سخت آتش‌نشانان می‌توانند از مزایای این قانوناستفاده کنند.

مشهد دارای ۴۶ ایستگاه فعال و ٢ پایگاه آتش‌نشانی و ٢٧٨ دستگاه در ناوگان عملیاتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس