لرستانی‌ها گُل می‌کارند کاشانی‌ها پولش را درو می‌کنند!


لرستانی‌ها گُل می‌کارند کاشانی‌ها پولش را درو می‌کنند!

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز تصریح کرده، تولیدات گل محمدی الیگودرز به کاشان فرستاده و در آنجا فرآوری می‌شود که اگر صنایع تبدیلی داشته باشیم دیگر نیازی نیست که به دیگر مناطق ارسال شود و از لحاظ اقتصادی به نفع ماست.

حمیدرضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سطح کشت گل محمدی در این شهرستان هم اکنون 130 هکتار است. امسال برنامه داریم، 100 هکتار به آن اضافه کنیم. فصل برداشت گل محمدی خرداد و تیر است که امسال حدود 30 تن تولید داشته‌ایم.

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز بیان کرد: یکی از مشکلات ما در تولید گل محمدی، نبود صنایع تبدیلی بوده و با اینکه بارها این موضوع را بیان کرده‌ایم اما فایده‌ای نداشته است.

غلامی با بیان اینکه الیگودرز می‌تواند به قطب تولید گل محمدی تبدیل شود، اضافه کرد: اگر شرایط فراهم باشد بدون شک می‌توانیم در این زمینه موفق شویم.

دکتر علیرضا عصاره، دبیر ستاد گیاهان دارویی در مراسم افتتاح چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی که در آبان ماه برگزار شده بود، با اشاره به پتانسیل‌های کشور در این حوزه گفته، با وجود اینکه ۷۱ درصد گل محمدی جهان و ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود ما این محصولات را به صورت خام صادر می‌کنیم و این در حالی است که با فرآوری آن می‌توانیم ارزش افزوده بالاتری کسب کنیم.

وی خاطرنشان کرده، در حال حاضر ۷۱ درصد گل محمدی دنیا در ایران کشت می‌شود که فروش صادراتی این محصولات در قالب گلاب، ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار است و این در حالی است که فروش اسانس خالص گل محمدی هر لیتر آن ۸۰۰۰ تا ۲۲ هزار دلار قیمت دارد.

پیش از این نیز حمیدرضا غلامی، مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز در شهریور از تولید ۲۵ تن تولید گل محمدی در این شهرستان خبر داده و گفته، الیگودرز دارای آب و هوای مناسب است و با ارتفاع مناسب از سطح دریا پتانسیل خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد.

وی، وسعت الیگودرز را 6000 هکتار عنوان کرد و افزود: حدود ۴۱۷ روستا در این شهرستان قرار دارد. این شهرستان حدود ۱۰۵ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۲۶ درصد آنها آبی است.

مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز از کاشت ۲۰۰ هکتار گل محمدی در این شهرستان خبر داده و تصریح کرده، در این شهرستان صنایع تبدیلی نداریم و برای همین گل تولیدی ما به کاشان ارسال می‌شود.

حمید کشکولی، فرماندار الیگودرز نیز از نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان انتقاد کرده و در اولین جشنواره گل و گیاهان زینتی که در روستای گایکان الیگودرز با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرده، روستای گایکان به مرکز چند استان نزدیک بوده و آب آن از سراب تامین می‌شود برای همین مزیت خوبی جهت کشت گیاهان دارویی دارد.

وی با بیان اینکه این روستا محل تولید نشا بوده و از مناطقی مانند محلات برای نشا به اینجا می‌آیند، افزود: ۲۵۰۰ گونه گیاهی امکان رشد در شهرستان الیگودرز را دارند. حدود ۳۸۰ هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است.

فرماندار الیگودرز با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی در این شهرستان گفته، گل تولید شده در این منطقه برای فرآوری با قیمت پایین به کاشان فرستاده می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید