دندان درنده‌ترین آبزی باستانی دنیا کشف شد


در کشفی فوق العاده نمونه‌ای باستانی از یک جاندار عصر کرتاسه به دست آمد که سبب تحولی شگفت انگیز در دانش دیرینه شناسان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان دیرینه شناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به کشف دندان برجای مانده از یک کوسه باستانی مخصوص آب شیرین شده‌اند.

محققان با توجه به شباهت این دندان با یک بازی رایانه‌ای دهه ۸۰ میلادی نام این کوسه را Galagadon گذاشته‌اند؛ این کوسه ابعادی کوچک بین حدود ۱۲ تا ۱۸ اینچ داشته است، محل یافت دندان که به گفته دانشمندان کوسه در آن می‌زیسته است، رودخانه‌ای در جنوب منطقه امروزی داکوتاست و از نظر زمین شناختی این کوسه در عصر کرتاسه زندگی می‌کرده است.

دندان درنده‌ترین آبزی باستانی دنیا کشف شد

دیرینه شناسان پیش‌تر موفق به کشف فسیل دایناسور درنده مشهور به نام T-rex در همین منطقه شده‌اند؛ دانشمندان یافت این دندان که متعلق به جانداری در دوره زمین شناختی کرتاسه است را بسیار شگفت انگیز دانسته و اعلام کرده‌اند با این کشف اطلاعات آنها درباره تکامل جانداران و حیوانان‌ها در دوره کرتاسه دستخوش تحول شده است.

دندان درنده‌ترین آبزی باستانی دنیا کشف شد

به گفته محققان این کشف از این جهت شگفت انگیز است که در ۶۵ میلیون سال پیش که این کوسه می‌زیسته است؛ داکوتای جنوبی کنونی منطقه‌ای جنگلی، دارای باتلاق و رودخانه‌های با شیب زیاد بوده است.

این کوسه دارای دندان‌هایی برای گرفتن ماهی‌های کوچک یا شکار حلزون بوده و شکارمطلوبی برای دایناسور‌های گوشت خوار بزرگ‌تر چون تی‌رکس بوده است.

دندان‌های کوسه ابعادی بسیار کوچک دارند و کارشناسان برای مشاهده و بررسی آن از میکروسکوپ استفاده می‌کنند؛ این دندان‌ها در کنار استخوان‌های گونه‌های جانوری بزرگ دیگر به دست آمده که نشان می‌دهد شکار آنها بوده‌اند.

محققان در نظر دارند اسم نهایی این کوسه باستانی را به افتخار نام یکی از دانشمندان دیرینه شناس Nate Bourne نام‌گذاری کنند.

منبع:Sciencedaily

انتهای پیام/

کشف دندان کوسه چند صد میلیون ساله

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان