انجماد اسپرم و جنین ماهی خاویاری در گیلان


انجماد اسپرم و جنین ماهی خاویاری در گیلان

مدیرکل شیلات گیلان گفت: پرورش ماهیان خاویاری و دستیابی به فناوری تکثیر، تولید و انجماد اسپرم و جنین این گونه از ماهیان پس از انقلاب اسلامی در کشور آغاز شد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، اسحاق شعبانی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی به ۱۵ کیلوگرم در گیلان رسیده است، گفت: ماهی‌ها در بسته‌بندی‌های مختلف و به‌صورت محصولات نوین به استان‌هایی که از دریا فاصله دارند و ظرفیت آبزی‌پروری ندارند ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب مزرعه پرورش ماهیان سردآبی وجود نداشت، افزود: در ۴۰ سال گذشته ۳۰۹ مزرعه در گیلان ایجاد شد که اکنون بیش از 4780 تن محصول از آن برداشت می‌شود.

وی افزود: اکنون ۴۴۵ تن ماهی خاویاری در ۴۰ مزرعه استان تولید می‌شود.

اسحاق شعبانی گفت: 5694 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در گیلان با اشتغالزایی برای 5445 نفر و تولید بیش از ۵۰ هزار تن در گیلان در حوزه شیلاتی فعالیت دارند.

وی افزود: استان گیلان در بخش تولید ماهی قرمز، تکثیر بچه ماهیان گرمابی و تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری رتبه نخست و در بخش تولید ماهیان گرمابی با تولید بیش از ۵۰ هزار تن رتبه سوم کشور را دارد.

مدیرکل شیلات گیلان تاکید کرد: برای حفظ و تداوم صید پایدار و اقتصادی در دریای خزر و بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان اقتصادی سالانه حدود ۱۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در دریا رهاسازی می‌شود.

اسحاق شعبانی پرورش ماهی در قفس، تنوع بخشی به تولید انواع آبزیان پرورشی، پرورش ماهیان زینتی آکواریومی، زالوی طبی و گیاهان آبزی، ارتقاء دانش علمی آبزی‌پروری و ایجاد مزارع خرد آبزی پروری در قالب مشاغل خانگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش شیلات اعلام کرد.

وی در پایان اعلام کرد: پارسال بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن آبزی در کشور صید و تولید شد که سهم گیلان ۶۴ هزار و ۶۸۰ تن بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در