سفیر پاکستان در ایران: پیغام محمدعلی جناح همراهی اسلام و مدرنیته بود


سفیر پاکستان در ایران گفت: پیغام محمدعلی جناح این بود که لازم نیست مردم مسلمان قدیمی و سنتی باشند، بلکه باید اسلام و مدرنیته را باهم داشته باشند.

به گزارش ایسنا-‎منطقه خراسان، رفعت مسعود امروز در مراسم گرامیداشت سالروز تولد محمدعلی جناح، بنیان‌گذار کشور پاکستان، در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: امروز دانشگاه فردوسی شعبه زبان بسیار قوی دارد و کار خوبی انجام داده که زبان‌های کشور همسایه را در دانشگاه تدریس می‌کند.

وی با بیان اینکه 25 دسامبر روز تولد "قائد اعظم" محمدعلی جناح روز مهمی برای پاکستان است، عنوان کرد: تدریس، زبان و فرهنگ چیزهایی هستند که روابط کشورها و از آن بیشتر روابط مردم را نزدیک‌تر می‌کنند و دانشگاه‌ها نه تنها فردوسی بلکه دانشگاه‌های پاکستان نیز تمایل دارند که این کار سرانجام بگیرد. دانشجویان زیادی از کشور ما به ایران می‌آمدند و تعدادشان در رشته‌های مختلف زیاد بود اما این تعداد روز به روز کم شده و این خوب نیست. باید بررسی کنیم که چه برنامه‌ای انجام دهیم تا دانشجویان از پاکستان به ایران آمده و از ایران نیز به پاکستان بروند، در این صورت روابط خوب مردم به هم نزدیک می‌شوند که در این صورت روابط کشورها خوب می‌شود.

مسعود افزود: این روز برای ما بسیار مهم است. اینکه به چه دلیل به محمدعلی جناح قائد اعظم یا بابای قوم می‌گویند، به این دلیل است که کاری در تاریخ دنیا، هند و پاکستان انجام داد، یک مملکت را به نام اسلام ایجاد کرد. زمانی که جناح در لندن وکالت می‌خواند، شعور سیاست بین المللی را به همراه خود آورد، آن زمان هندوستان در اختیار فرنگی‌ها و انگلیسی‌ها بود.

سفیر پاکستان در ایران بیان کرد: جناح از این چیزها دور بود و زمانی که به لندن رفت و سیستم انگلیسی‌ها را مشاهده کرد متوجه شد که باید هندوستان از دست انگلیسی‌ها آزاد شود اما چگونه ممکن بود، زیرا مردم هندوستان از مذهب مختلف زیادی بودند و فکرشان این بود که اگر هندوستان آزاد شود، تکلیف مسلمانان و مسیحیان چه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه اولین کار جناح این بود که هندوستان آزاد شود، تصریح کرد: به نظر او وحدت هندوها و مسلمانان بسیار لازم است. او نمی‌خواست هندوها و مسلمانان فرد باشند، بلکه می‌خواست وحدت باشد و مملکت خود را آزاد کنند که در این راستا فعالیت زیادی انجام داد. زمانی که هندوستان از دست انگلیسی‌ها آزاد می‌شود، باید برای مسلمانان هند مکان مخصوص باشد زیرا جای مردم مسلمان تنگ می‌شود.

مسعود ادامه داد: فکر جناح این بود که اگر هندوستان آزاد شود، زندگی مسلمانان بسیار سخت خواهد بود. جناح همانند خیلی از مسلمانان نبود و گاه مردم بیان می‌کنند که اصلا مسلمان نبود و نماز نمی‌خواند اما او اسلام را می‌فهمید. هنوز نیز مردم می‌گویند که جناح می‌خواست پاکستان کشور اسلامی نباشد، بلکه سکولار باشد اما جناح بیان می‌کرد که لازم نیست یک مردم مسلمان قدیمی و سنتی باشند بلکه وجود اسلام و مدرنیته را مطرح می‌کرد و این پیغام جناح بود و این را از اقبال لاهوری گرفت. مسلمانان می‌توانند برای حق آواز خود را بلند کنند.

سفیر پاکستان در ایران خاطرنشان کرد: جناح دو استراتژی داشت، یکی اینکه سیستم انگلیسی‌ها و فکر آن‌ها را بفهمیم و دیگری اینکه مسلمانان برای آزادی خود آواز دهند و بگویند که ما هم حق خود را می‌خواهیم، این مشکل است که زندگی مسلمانان در هندوستان آزاد، آسان باشد. جناح می‌خواست اسلام و حق مسلمانان وجود داشته و کشوری باشد که در آن نه تنها مسلمانان، بلکه مردم از هر جنس و مذهبی آزاد باشند و در آن کشور زندگی راحتی داشته باشند. این پیغام اقبال بود و پیغام جناح نیز هست.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت