دارایی‌های تأمین اجتماعی به بورس بروند/تعلل دولت در شناسایی دهک‌های فقیر


دارایی‌های تأمین اجتماعی به بورس بروند/تعلل دولت در شناسایی دهک‌های فقیر

در دیدار برخی نمایندگان مجلس با وزیر رفاه اعلام شد که کارخانه هایی که زیرنظر تأمین اجتماعی هستند باید یا زیرنظر بورس بروند یا واگذار شوند تا از این طریق سرمایه آن برای مسائل اجتماعی هزینه شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس پیرامون مسائل کشور با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی دیدار کردند و به بیان دغدغه‌های حوزه انتخابی خود و مردم پرداختند.

جلال محمودزاده،نماینده مردم مهاباد در مجلس پس از دیدار با وزیر رفاه گفت: دیدگاه و برنامه وزیر این است که فاصله بین استانهای برخوردار و غیربرخوردار را کاهش دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد:حضور فیزیکی شخص وزیر در مناطق مختلف کشور مخصوصا در شهرهای محروم می تواند زمینه حل مشکلات ان منطقه باشد و آقای وزیر این مبحث را به خوبی انجام می دهند.

وی مطرح کرد: سازمان تامین اجتماعی و بدنه این وزارتخانه بسیار وسیع است و شامل 50 درصد از جامعه ایران است؛ بنابراین بسیار وزارتخانه وسیعی است و حرکات و تصمیمات وزیر می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در اکثر آحاد جامعه داشته باشد و طبقات متوسط و کارگر چشمشان به عملکرد اقای شریعتمداری است و به ایشان امید دارند.ما هم باید سعی کنیم در مجلس به این وزارتخانه و مخصوصا تامین اجتماعی کمک کنیم تا مشکلات برطرف شود.

محمودزاده ادامه داد: یکی از دغدغه هایی که وزیر و نمایندگان دارند این است که به بحث درمان در سازمان تامین اجتماعی و در بودجه سالیانه وقوانین بالادستی،به وزیر و مجموعه خدومشون بتوانیم کمک کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد:در بحث صندوق تامین اجتماعی،بسیاری از مردم از آن حقوق می گیرند و در مجلس باید کمک کنیم و دیدگاه وزیر نیز درباره تقویت این صندوق و تامین اجتماعی خوب بوده است.

وی در باره بودجه این وزارتخانه گفت:بودجه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با توجه به وسعتش در شان این وزارتخانه نیست و انتظار داریم رئیس جمهور بیشتر به این وزارتخانه و تامین اجتماعی کمک کنند.دغدغه ای که وجود دارد این است که در شهرستانهای محروم تعداد بیمه شده زیاد است و از لحاظ درمانی و تختهای بیمارستانی مشکلاتی وجود دارد و انتظارمان این است که مجلس و دولت به اعتبارات این وزارتخانه توجه کنند وآن را افزایش دهند.

حسن خسته بند،نماینده مردم بندرانزلی در مجلس نیز گفت: قبل از حضور این وزی، افراد با شک به این هولدینگها نگاه می کردند ولی با امدن ایشان شفافیت به وجود آمد و پنجره شفافیت باز و مردم و نمایندگان دیدشان بهتر شد و تغییر پیدا کرد و امیدواریم این حرکت تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد:کارخانه هایی که زیرنظر تامین اجتماعی است باید زیرنظر بورس بروند یا واگذار شوند تا سرمایه آن برای کارهای در حوزه مسائل اجتماعی بیاید.این دغدغه است که رئیس جمهور و آقای شریعتمداری حتما آن را انجام خواهند داد.
این نماینده مجلس عنوان کرد:وزیر انرژی است و تیم خوب و اهل کاری دارید وامیدواریم موفق باشند البته به شرطی که مجلس کمک کند و در کنارشان باشد.دولت و مجلس برای این وزارتخانه باید کاربزرگ انجام دهند زیرا این وزارتخانه بیشترین افراد تحت پوشش را دارد.
وی گفت:دغدغه مجلس در ارتباط با افرادی است که در جامعه هستند و مهم ترین بخش این دغدغه اشتغال است و باید برای هدفی که دولت در حوزه اشتغال گذاشته برنامه ریزی شود.بخش درمان نیز سنگین است و باید همه کمک کنند زیرا نفعش به همه مردم می رسد.ولی اشتغال مهم ترین دغدغه و درخواست مردم است زیرا معیشت همراه اشتغال تامین می شود.به افراد تحصیل کرده باید توجه شود زیرا تا الان آمارها یک چیزی گفته ولی با چیزی که جامعه می گوید،فاصله دارد.
علیرضا سلیمی،نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس نیز گفت: سهم تعاونیها در اقتصاد باید افزایش پیدا کند و طبق قانون اساسی سهم تعاونیها باید به یک سوم برسد که متاسفانه نرسیده است. تقویت تعاونیها و بازگردادن انها به جایگاه خودشون نیز بسیار مهم است.تعاونیها باید سهم فراوانی در تجمیع سرمایه خرد داشته باشند و هولدینگهای بزرگ در تعاونی کمتر شکل گرفته است.
وی افزود:اکثر تعاونیها با سرمایه خرد کار انجام می دهند و لازم است آنها را به سمت کارهای بزرگتر سوق داد. باید به تعاونیها اعتماد به نفس را برگردانیم.
سلیمی مطرح کرد:بانکهایی که تسهیلات می دانند در پاره ای از موارد اینقدر با تاخیر عمل کردند که تعاونیها زمین گیر شدند.قانون در پاره ای از موارد باید اصلاح شود و باید هرچه سریعتر کمیته ای با حضور برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان وزارتخانه تشکیل شود که این موارد بررسی و اصلاح گردد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت:ادارات تعاون،کار و رفاه اجتماعی در شهرستانها عمدتا کارهای جانبی انجام می دهند و در امور جاری متوقف اند وبحث تعاون در انها مغفول مانده است.با اینکه در بحث اشتغال فراگیر روستایی کارهای بزرگی انجام شد ولی متاسفانه نتوانست اهدافی که در نظر داشتیم را انجام دهد. به صورت انفجاری این کار انجام صورت نگرفت و خرد شد و نتوانستیم در این بخش به خودمان برسیم. .در بحث تسهیلات در بخش اشتغال فراگیر روستایی می توانیم یک تحول جدی داشته باشیم.

عبداله رضیان،نماینده مرم قائمشهر و سوادکوه در مجلس همچنین گفت: حضور ایشان در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی باعث شد تا چالشهایی که درباره شستا وجود داشت با اقداماتی همچون شفافیت در اعضای هیات مدیره مدیره ها و همچنین حمایتهایی که از اقشار آسیب پذیر داشتند نگاه مثبتی به شخص ایشان و وزارتخانه ایجاد کند و هم اکنون در مجلس و جامعه چالشی نسبت به ایشان وجود ندارد و نگاه خوبی به ایشان هست.
وی افزود: در مجموع روند کنونی این وزارتخانه روند بسیار مثبتی است و در آینده شرایط بهتری را خواهیم دید زیرا قشر بسیار عظیمی با این وزارتخانه در ارتباطند.
رضیان عنوان کرد:حس می کنم در همه ادوار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، گاهی این وزارتخانه حیاط خلوت دولتها بود،ولی الان به نظرم حس خوبی در این وزارتخانه ایجاد شده است.
وی عنوان کرد:اولویتهای اصلی به نظرم بازنشستگان و تامین اجتماعی است و باتوجه به شرایط اقتصادی نیازاست که به این قشر توجه بیشتری کنیم.واقعیتش ممکن است در بحث همسان سازی حقوقها با توجه به شرایطی که تامین اجتماعی دارد،نتوانیم به خوبی عمل کنیم ولی به نیازهای معیشتی این قشر باید کمک کنیم.
وی مطرح کرد:موضوع شستا همیشه چالش این وزارتخانه بوده و وزیر شفاف سازی کرد.نگاه رئیس جمهور و وزیر این است که به سمت بخش خصوصی برود و اگر هم نمی خواهیم به آن سمت برود حداقل این شرکتها زیانده نشوند و منافعش برای مجموعه خانواده کارگران وضعیت مثبتی داشته باشد و روند اصلاح ساختارش در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: در بحث بهزیستی مجلس باید کمک کند و در بودجه نگاه بهتری داشته باشیم و طلبهای تامین اجتماعی از دولت را مدیریت کنیم. در مدیریت یارانه به سمت حمایت از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد برویم و منابع را به آن سمت سوق دهیم و فضای فقر را کنترل کنیم و شرایط بهتری برای معیشت این افراد ایجادکنیم.

سکینه الماسی،عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز پس از دیدار با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: ایراد اصلی که به اقای ربیعی گرفته می شد بحث تیم و گروهی که باایشان کار می کرد بود و جا دارد آقای شریعتمداری این تیم را بروزرسانی کنند و از افرادی که توان کار دارند و دارای توانمندی هستند،استفاده شود.
وی افزود:تغییراتی خوبی هم تاکنون انجام داده اند و من خودم شخصا مخالف انتصاب نیروهایی خارج از سازمان برای مدیریت یک سازمان هستم ولی آقای شریعتمداری را قبول دارم و به ایشان اعتماد دارم و به انتصابات ایشان اعتماد می کنیم.
الماسی عنوان کرد:در بودجه 98 سعی شده وابستگی به نفت کمتر شود و به نظرم تخصیص پیدا کردن آن بسیار مهم است و امیدواریم تخصیص ها کامل انجام شود.
وی گفت:در بحث هدفمندی یارانه این وزارتخانه باید سریعتر تصمیم گیری کند و کاری که می خواهد انجام دهد را سریعتر انجام دهد.یارانه افراد مددجو سه برابر شده و حدود 200 هزارتومان است ولی واقعا کم است و دولت باید برای بحث یارانه ها، دهکهای پایین را شناسایی کند و با اینکه مجلس اعلام آمادگی کرده است ولی دولت در بحث شناسایی دهکهای پایین و بالا تعلل می کند.

جلیل مختار،نماینده مردم آبادان در مجلس نیز گفت: امروز گزارشی در کمیسیون اجتماعی پیرامون بحث اشتغال بین المللی و توسعه دفاتراشتغالزایی در سطح بین المللی ارائه شد که می تواند شروع بسیار خوبی برای آقای شریعتمداری باشد و گزارش بسیار خوبی بود.
وی گفت:وزیر به تازگی مدیران سازمانهای تابعه را منصوب می کند و پیش بینی می شود که همکاری و هماهنگیها بهتر گردد.به آسیبهای اجتماعی باید توجه خاصی شود.در بحث ایجاد فرصتهای شغلی و توسعه اشتعال پایدار در روستاها ورود خوبی وزارتخانه داشته ولی تقریبا یک ماهی است که حس می شود این موضوع خوب پیگیری نشده وپرداخت توسط بانکها تقریبا انجام نشده است.بر اساس پیگیریهایی که انجام دادیم،این موضوع بر می گردد به اختلاف نظر بین بانک مرکزی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی که امیدواریم وزیر بتوانند این موضوع را پیگیری و مدیریت کنند تا سریعا مرحله سوم این طرح آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد:موضوعی که بسیار مهم است،انتقال سوابق فرهنگیان از صندوق خدمات کشوری به صندوق تامین اجتماعی است که با توجه به بخشنامه صادره قبل،وزیر بتوانند در کمیسیون اجتماعی دولت این موضوع را با محاسبه به روز پیگیری کنند.زیرا در در بحث انتقال سوابق این افراد، تامین اجتماعی و آموزش و پرورش نتوانستند موضوع را حل کنند.پرداخت بسته های حمایتی نیز یکی از اولویتهاست که مهم است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد