موارد استفاده و خواص سیاه توسه


سیاه توسه یا آلدر باکتورن [ Alder buckthorn ] نوعی گیاه است که قسمتهای رسیده یا پوست گرم شده آن برای ساخت دارو استفاده میشود . آلدرباکتورن را با باکتورن اروپایی اشتباه نگیرید . به عنوان ملین ، آرام بخش و یا ترکیبی در فرمول دارویی هاکسی استفاده می شود . چطور کار می کند …

سیاه توسه یا آلدر باکتورن [ Alder buckthorn ] نوعی گیاه است که قسمتهای رسیده یا پوست گرم شده آن برای ساخت دارو استفاده میشود . آلدرباکتورن را با باکتورن اروپایی اشتباه نگیرید . به عنوان ملین ، آرام بخش و یا ترکیبی در فرمول دارویی هاکسی استفاده می شود .

چطور کار می کند ؟
حاوی مواد شیمیایی است که با تحریک حرکات روده ایی عمل می کند و به عنوان ملین به کار میرود .

موارد استفاده و خواص سیاه توسه
احتمالا برای این موارد موثر است
یبوست. آلدر به داشتن مواد شیمیایی معروف است که به عنوان ملین عمل میکند هم چنین به نظر میرسد برای برطرف کردن یبوست به خوبی کار میکند .
مدارک ناکافی در این موارد وجود دارد
سرطان
مدارک بیشتری لازم است تا اثربخشی آلدر برای این موارد اثبات شود .

عوارض جانبی
احتمالا مصرف ان کمتر از ۸ تا ۱۰ روز به صورت خوراکی برای بزرگسالان بی خطر است . مصرف بیش از ۸ تا ۱۰ روز ممکن است بی خطر نباشد زیرا ممکن است سبب کاهش پتاسیم ، مشکلات قلبی و معده ، ضعف ماهیچه ایی و مشکلات خونی و ایجاد خون در ادرار شود.

بعضی بعد از مصرف آن از درد شکم شکایت می کنند اگر بعد از مصرف اسهال یا مدفوع آبکی داشتید ، مصرف ان را قطع کنید . پوست تازه آن میتواند سبب استفراغ شدید شود . مطمئن شوید محصولی که استفاده می کنید حداقل یکساله باشد یا تحت فراوری گرمایی قرار گرفته باشد .

احتیاط و هشدارها
حاملگی و شیردهی: احتمالا مصرف خوراکی ان در طول حاملگی و شیردهی بی خطر نیست . پس از خوردن آن اجتناب کنید .

کودکان: مصرف آلدر برای کودکان زیر ۱۲ سال احتمالا بی خطر نیست .

اسهال: اگر اسهال دارید سیاه توسه استفاده نکنید تاثیرات ملینی ان ممکن است این شرایط را بدتر کند .

اختلالات روده ایی مثل انسداد روده ایی ، آپاندیسیت ، بیماری کرون ، سندروم روده تحریک پذیر یا زخم های روده ایی: اگر انسداد روده ایی ، آپاندیسیت ، دردشکمی بدون علت و یا مشکلات التهابی روده مثل بیماری کرون، دردهای شدید شکمی و سندروم روده تحریک پذیر دارید از آلدر استفاده نکنید .

تداخلات
واکنش شدید: از این ترکیب استفاده نکنید
داروهای مربوط به التهاب ( کورتیکواستروئیدها ) با سیاه توسه واکنش می دهد .

بعضی داروها که برای درمان التهاب مصرف می شوند میزان پتاسیم بدن را کاهش می دهند . سیاه توسه نوعی ملین است که ممکن است پتاسیم بدن را کم کند در نتیجه مصرف همزمان این دو دارو با هم ممکن است پتاسیم بدن را بسیار کاهش دهد . بعضی داروهای التهابی به این ترتیب هستند : دگزامتازون ، هیدروکورتیزون ، متیل پریدنیزولون ، پردنیزون

واکنش متوسط: در مورد این ترکیب محتاط باشید
دیگوگسین با آلدر واکنش میدهد

سیاه توسه نوعی ملین است که ملین محرک نامیده میشود . این دارو هم سطح پتاسیم بدن را کم میکند و کاهش سطح پتاسیم ممکن است عوارض جانبی دیگوکسین را تشدید کند .

بعضی از داروها که به صورت خوراکی مصرف میشوند ممکن است با آلدر واکنش دهند .

آلدر ملین است و می توان میزان جذب دارو در بدن را کاهش دهد و در نتیجه تاثیر دارو کم خواهد شد .

ملین های محرکی هم با آلدر واکنش میدهند .

آلدر ملینی است که حرکات روده ای را زیاد میکند . مصرف الدر با داروهای ملین ، حرکات روده ایی را شدید تر میکند که میتواند سبب کم آبی بدن و کاهش مواد معدنی در بدن شود . بعضی دارهای ملین به این ترتیب میباشد : بیساکودیل ، ارجنگ ، روغن کرچک ، سنا

وارفارین با آلدر واکنش میدهد

آلدر به شکل ملین کار میکند در بعضی ممکن است سبب اسهال شود . اسهال تاثیرات وارفارین تشدید می کند که خطر خونریزی بیشتر خواهد شد . اگر وارفارین مصرف می کنید الدر را زیاد استفاده نکنید .

داروهای ادرار اور با آلدر واکنش میدهند

آلدر ملین است و میتواند سطح پتاسیم بدن را کاهش دهد . قرصهای ادرار اور هم پتاسیم بدن را میتواند کاهش دهد . مصرف همزمان این دو با هم سطح پتاسیم بدن را بسیار کم خواهد کرد . بعضی از این داروها به این ترتیب است :کلوروتیازید ( دیوریل ) ، کلورونالیدون ( تالیتون ) ، فاروسمید ، هیدروکلروتیازید

تعیین دوز
دوزهای زیر در تحقیق علمی بررسی شده اند .

به صورت خوراکی
برای یبوست: دوز مناسب سیاه توسه ۰.۵-۲.۵ گرم پوست خشک است . مقداری استفاده کنید تا مدفوع شما در حد طبیعی باشد .

آلدر را میتوان به عنوان چای هم استفاده کرد . دو گرم از گیاه را داخل ۱۵۰ میلی لیتر اب در حال جوش به مدت ۵ تا ده دقیقه بریزید تا دم بکشد . آلدر به شکل عصاره مایع هم در دسترس است .

دوز مناسب عصاره مایع به این ترتیب است : ( ۱:۱ در ۲۵ درصد الکل که سه بار در روز در حدود ۲- ۵ میلی لیتر مصرف شود . باید رژیم غذایی تغییر کند در غیر این صورت ملین ها خوب کار نمی کنند . بیش از ۷ تا ۱۰ روز از ان استفاده نکنید.

اسامی دیگر
Alder Dogwood, Arraclán, Arrow Wood, Aulne Noir, Black Dogwood, Bois Noir, Bois à Poudre, Bourdaine, Bourg egrave;ne, Buckthorn, Buckthorn Bark, Coudrier Noir, Dog Wood, Frángula, Frangula, Frangula Alnus, Frangula Bark, Frangulae Cortex, Frangule, Glossy Buckthorn, Nerprun Bourdaine, Nerprun Noir, Rhamnus Frangula, Rhubarbe des Paysans

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود