پیروزی شیرین در بازی بزرگ قرن / نگاهی به نخستین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی فوتبال


پیروزی شیرین در بازی بزرگ قرن / نگاهی به نخستین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی فوتبال

دیدار تیم‌های ملی ایران و آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه با پیروزی 2 بر یک شاگردان جلال طالبی به پایان رسید.

پیروزی شیرین در بازی بزرگ قرن / نگاهی به نخستین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی فوتبال
به گزارش فانوس، پس از معجزه شاگردان والدیر ویرا در مقابل استرالیا و صعود به جام جهانی 1998 فرانسه، تیم ملی فوتبال ایران در گروه F آن مسابقات با تیم های ایالت متحده آمریکا، یوگسلاوی و آلمان همگروه شد و شاگردان جلال طالبی در نخستین دیدار به مصاف نماینده اروپا (یوگسلاوی) رفتند که پس از پایان یک بازی زیبا و تماشایی، تیم ایران یک بر صفر شکست خورد و زننده گل حریف سینیشا میهایلوویچ بود.

در بازی دوم ایران به مصاف آمریکا رفت. جلال طالبی برای دومین بازی از این ترکیب استفاده کرد و موفق شد به پیروزی برسد. احمدرضا عابدزاده (کاپیتان)، محمد خاکپور، نادر محمدخانی (75 – افشین پیروانی)، مهدی پاشازاده، محمدجواد زرینچه (77 – نعیم سعداوی)، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، حمید استیلی، مهرداد میناوند، علی دایی، خداداد عزیزی( 74 – علیرضا منصوریان)

ایران و آمریکا در که آن روزها از لحاظ سیاسی روابط بسیار تیره ای داشتند و حساسیت آن به حدی بود که بازی قرن لقب گرفت و گل استیلی، گل قرن شد. فرانسوی ها برای تامین امنیت این مسابقه تدابیر ویژه ای در اطراف و درون ورزشگاه اندیشیده بودند و برخی گروه های معاند پیش از آغاز بازی از ایجاد نا آرامی در ورزشگاه خبر داده بودند و تمامی این خبرها در کنار تیم مخوف امریکا با ستاره های سرشناسش، اردوی تیم ملی فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده بود اما اتفاقی رخ نداد و سرخپوشان ایران با گل های حمید استیلی و مهدی مهدوی کیا مقابل تک گل برایان مک براید موفق شدند به برد برسند.

در آن مسابقه و با توجه به شرایط ورزشگاه ژرلاند شهر لیون، شاگردان استیو سامپسون در تیم ملی فوتبال آمریکا حملات معتددی را روی دروازه ایران انجام دادند اما دفاع خوب تیمی و همچنین واکنش های عابدزاده اجازه گلزنی را به حریف نداد تا اینکه در دقیقه 41 یک نفوذ عالی از سمت راست و یک سانتر زیبا از جواد زرینچه و ضربه سر استادانه حمید استیلی سبب شد تا شاگردان جلال طالبی با پیروزی به رختکن بروند. اشک شوق استیلی و فوتبالدوستان ایرانی در منازل و ورزشگاه سبب شد تا در یک لحظه زمین به اندازه تعداد هواداران ایرانی سبک شود.

نیمه دوم هم مانند 45 دقیقه اول با حملات آمریکایی ها آغاز شد اما اتفاق خاصی رخ نداد تا اینکه در دقیقه 83 پاس زیبای علی دایی به مهدوی کیا، او را با کیسی کلر دروازه بان آمریکا تک به تک کرد و ضربه زیبایی او سبب شد تا دومین گل ایران به ثمر برسد. جواد خیابانی که در جام جهانی 1998 گزارشگر ایران در فرانسه بود، این صحنه را اینطور گزارش کرد: استیلی حرکت میکنه و توپ را هم گرفته. به دایی - با رفتن عزیزی علی دایی در خط حمله تنها شده، فرصت برای مهدوی کیا - به سمت محوطه آمریکا میره - میتونه گل دوم ما باشه و توی دروازه. گل برای ایران گل برای ایران مهدی مهدوی کیا. مهدی مهدوی کیا

در ادامه آمریکایی ها موفق شدند در دقیقه 87 توسط برایان مک براید به گل برسند و درگیری هم میان محمد خاکپور با ارنی استوارت پیش آمد که با دخالت داور رفع شد.

پس از پایان این بازی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران مقابل تیم ملی آمریکا پیام تبریکی صادر کردند که متن پیام به شرح زیر است:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

عزیزان! به نام خدا در بازی جوانمردانه‌ی امشب، که با مهارت و قدرت همراه بود، بر حریف توانای خود پیروز شدید؛ سپاس و درود بر شما.

این، تصویری زیبا از مجاهدت ملت ایران در همه‌ی صحنه‌های زندگی انقلابی اوست. ترکیبی از هوشمندی، قدرت، تلاش مخلصانه و هماهنگ و در بهشتی از یاد خدا و توکل. همین مجاهدت کم‌نظیر بود که در دوران انقلاب و در سالهای دفاع مقدس و در همه‌ی درگیریهای ملت ایران با شیطان بزرگ، به ملت ما پیروزی و سرافرازی بخشید.

امشب نیز یک بار دیگر حریف قوی‌پنجه و مستکبر طعم تلخ شکست را از دست شما چشید. خرسند باشید که ملت ایران را خرسند کردید.

سیّد علی خامنه‌ای
۱۳۷۷/۴/۱

فردای آن روز همه رسانه های ورزشی دنیا به پوشش خبری این دیدار پرداختند و از بازی شجاعانه ایرانی ها تقدیر کردند. رسانه های مطرح جهان این دیدار را به دیداری بسیار خاص در تاریخ ادوار جام جهانی تشبیه کرده بودند که تنها یک رویداد ورزشی نبود.

تیم ملی فوتبال ایران در سومین بازی مقابل آلمان 2 بر صفر شکست خورد اما با 3 امتیاز بالاتر از آمریکا در رده سوم قرار گرفت و از گردونه مسابقات حذف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد