خواص کوهوش سیاه: 28 خاصیت دارویی گیاه کوهوش سیاه


خواص کوهوش سیاه: 28 خاصیت دارویی گیاه کوهوش سیاه

کوهوش سیاه نوعی گیاه گلدار بومی جنوب و بخش مرکزی آمریکای شمالی است. گاهی اوقات در کانادا نیز یافت می‌شود. گیاه کوهوش سیاه تا ارتفاع 60 سانت رشد می‌کند. خواص کوهوش سیاه در گل سفید یا زرد آن نیست. ریشه‌ی زیرزمینی کوهوش سیاه، ارزشمندترین بخش این گیاه است. آمریکایی‌ها از هزاران سال پیش این گیاه را به عنوان یک داروی گیاهی عالی استفاده کرده‌اند. بسیاری...

کوهوش سیاه نوعی گیاه گلدار بومی جنوب و بخش مرکزی آمریکای شمالی است. گاهی اوقات در کانادا نیز یافت می‌شود. گیاه کوهوش سیاه تا ارتفاع ۶۰ سانت رشد می‌کند. خواص کوهوش سیاه در گل سفید یا زرد آن نیست. ریشه‌ی زیرزمینی کوهوش سیاه، ارزشمندترین بخش این گیاه است. آمریکایی‌ها از هزاران سال پیش این گیاه را به عنوان یک داروی گیاهی عالی استفاده کرده‌اند. بسیاری از مردم بر این باورند که ریشه کوهوش سیاه، یک درمان طبیعی شگفت‌انگیز برای بیماری‌های مختلف است، زیرا خواص ریشه و عصاره کوهوش سیاه و به طور کلی خواص کوهوش سیاه از نظر دارویی به خوبی اثبات شده‌است.

خواص کوهوش سیاه: 28 خاصیت دارویی گیاه کوهوش سیاه

خواص متعدد ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه به علت مواد فعال مفید در آن است مانند ترکیبات سروتونین- مانند، نشاسته، تانن، اسیدهای چرب ضروری، ایزوفلاون‌ها و تریترپن‌ها. کوهوش سیاه شامل خواص ضد التهابی، آرام‌بخش و ضد درد است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ریشه‌ی کوهوش سیاه علائم یائسگی، گرگرفتگی، PMS (سندروم پیش از قاعدگی)، خشکی واژن، کهیر، سرماخوردگی، گلودرد، کمر درد، یبوست، آرتریت، فشار خون بالا و افسردگی را درمان­ می‌کند. کوهوش سیاه به عنوان دارو در طب سنتی استفاده می‌شود. اثربخشی کوهوش سیاه در حال حاضر توسط بسیاری از مطالعات اخیر تایید شده‌است. کوهوش سیاه چگونه برای درمان تعدادی از اختلالات بهداشتی استفاده می‌شود؟ شما می‌توانید پس از خواندن این مقاله در مورد خواص ریشه‌ی کوهوش سیاه و عصاره‌ی آن اطلاعاتی کسب کنید.

الف – خواص عصاره و ریشه کوهوش سیاه چیست؟

۱. دارای خواص ضد اسپاسم است

کوهوش سیاه که خواص ضد اسپاسم دارد، برای آرام کردن عضلات و افزایش عملکرد اعصاب موثر است. به همین دلیل است که این گیاه به عنوان درمان موثری برای تسکین درد و گرفتگی در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که از فشار عضلانی، آسیب، تنش عصبی مزمن یا دیگر اختلالات خفیف رنج می‌برید، مصرف کوهوش سیاه می‌تواند به طور قابل‌توجهی درد را تسکین دهد. هنگامی که ما در مورد فواید شگفت‌انگیز کوهوش سیاه بحث می‌کنیم، نمی‌توانیم خواص ضد اسپاسم آن را نادیده بگیریم.

۲. حاوی خواص ضد التهابی است

علاوه بر خواص ضد اسپاسم، بسیاری از مزایای فوق‌العاده‌ی ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه به دلیل خواص ضد التهابی است که در آن یافت می‌شود. اسید سالیسیلیک موجود در کوهوش سیاه حاوی خواص طبیعی ضد التهابی است. علاوه بر این، اسید سالیسیلیک از عوارض جانبی آسپرین جلوگیری می‌کند. بنابراین، هر زمان که دچار سردرد هستید یا از درد استخوان رنج می‌برید، مکمل کوهوش سیاه گیاهی را به عنوان یک جایگزین عالی برای آسپیرین مصرف کنید.

۳. درد آرتریت را تسکین می‌دهد

تسکین درد آرتریت یکی از خواص کوهوش سیاه برای سلامتی است. این تاثیر به علت خواص ضد التهابی کوهوش سیاه است. این گیاه دارویی یک درمان طبیعی عالی برای آرتریت روماتوئید است. زنان بعد از یائسگی ممکن است به علت عدم تعادل در هورمون‌های استروژن، با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان مواجه شوند. به زنان توصیه می‌شود که پس از یائسگی کوهوش سیاه مصرف کنند. استروژن‌ها نقش مهمی در جلوگیری از تحلیل رفتن سلول‌های استخوانی بازی می‌کنند. کوهوش سیاه منبع عالی استروژن گیاهی است. بنابراین، این گیاه می‌تواند سطح استروژن را در بدن شما افزایش دهد.

۴. کوهوش سیاه گلو درد را تسکین می‌دهد

خواص ضد التهابی کوهوش سیاه سبب می‌شود که این گیاه دارویی یک درمان خانگی عالی برای گلودرد باشد. استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند به تسکین گلوی دچار التهاب کمک کند و تا حد بسیار زیادی مشکل را از بین ببرد. ترکیبات فعال موجود در کوهوش سیاه، سبب وجود این خاصیت درون آن هستند.

۵. میگرن و سردرد را درمان می‌کند

کوهوش سیاه در درمان میگرن و سردرد ناشی از استرس، اضطراب و افسردگی موثر است زیرا این گیاه دارویی دارای خواص آرام‌بخش ملایمی است. شما نباید این خاصیت کوهوش سیاه را نادیده بگیرید زمانی که در مورد فهرست خواص آن برای سلامتی صحبت می‌کنید. هر گاه احساس سردرد شدید یا میگرن داشتید، فقط باید یک فنجان چای کوهوش سیاه بنوشید.

۶. احتقان را تسکین می‌دهد

از بین بردن احتقان یکی از خواص شگفت‌انگیز ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه است که تمایل داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم. چنین تاثیری به این دلیل است که کوهوش سیاه اکسپکتورانت دارد، ترکیبی که موکوس را از برونش و ریه‌ها حذف می‌کند. مصرف کوهوش سیاه می‌تواند به طور مؤثر و طبیعی به درمان احتقان ریه کمک کند.

۷. کوهوش سیاه فشار خون بالا را درمان می‌کند

استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد، زیرا این گیاه دارویی یک منبع عالی استروژن گیاهی است. شما فقط باید هر روز کوهوش سیاه را مصرف کنید تا فشار خون شما طبیعی شود.

۸. از سلامت قلب و عروق حفاظت می‌کند

استفاده‌ی منظم از کوهوش سیاه به محافظت از سلامت قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی کمک می‌کند؛ در واقع این یکی از خواص فوق‌العاده‌ی این گیاه دارویی برای سلامتی است. گلیکوزیدهای تریترپن موجود در کوهوش سیاه هستند که این خاصیت را ایجاد می‌کنند. افرادی که احتمالا از مشکلات قلب و عروق رنج می‌برند می‌توانند بعد از مشاوره با پزشک یا یک فرد حرفه‌ای در حیطه‌ی پزشکی مکمل این گیاه دارویی را مصرف کنند.

۹. علائم و نشانه‌های یائسگی را تسکین می‌دهد

اثربخشی و مزایای کوهوش سیاه در حال حاضر به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار گرفته و شناخته شده‌است. کوهوش سیاه دارای توانایی رفع علائم یائسگی است. تحقیقات ارتباط نزدیکی بین استفاده از کوهوش سیاه و کاهش علائم یائسگی پیدا کرده‌اند. زنان در طی دوره‌ی یائسگی کاهش قابل‌توجهی را در میزان استروژن تجربه می‌کنند؛ روندی که باعث ایجاد علائم وحشتناکی در طول دوران یائسگی یا بعد از آن می‌شود از جمله تعریق شبانه، گرگرفتگی، استرس و تنش. استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند کمک‌تان کند که از شر این علائم خلاص شوید.

۱۰. از سلامت دستگاه گوارش محفاظت می‌کند

مصرف کوهوش سیاه برای سلامت دستگاه گوارش بسیار سودمند است. این گیاه دارویی باعث افزایش جذب مواد مغذی در بدن می‌شود و مواد زائد را حذف می‌کند. به همین دلیل است که این گیاه دارویی از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند و فرایند هضم را بهبود می‌دهد. استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند خطر ابتلا به یبوست و زخم معده را کاهش دهد. کوهوش سیاه همچنین یک درمان خانگی عالی برای گرفتگی، نفخ، بیماری صبحگاهی، ضعف و حالت تهوع است.

۱۱. کوهوش سیاه درد را تسکین می‌دهد

زمانی که در مورد خواص شگفت‌انگیز کوهوش سیاه صحبت می‌کنیم نباید توانایی آن را برای از بین بردن درد نادیده بگیریم. توانایی کوهوش سیاه برای کاهش درد به علت خواص تسکین‌دهنده‌ی درد است که به طور طبیعی در این گیاه وجود دارد. تعجب‌آور نیست وقتی که کوهوش سیاه برای دوره‌ی قاعدگی دردناک و گرفتگی و درد زمان زایمان توسط زنان استفاده می‌شود. این خاصیت کوهوش سیاه زمانی مفید است که زنان دارای انقباضات ضعیف و وضع حمل کندی هستند. کوهوش سیاه می‌تواند انقباض را تحریک و فرایند زایمان را تسهیل کند. زنان باردار به دلیل کاهش خطرات زایمان این گیاه دارویی را مصرف می‌کنند.

۱۲. کمک‌تان می‌کند که خواب راحتی داشته باشید

ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه خواص دیگری هم دارد. این داروی گیاهی برای افراد مبتلا به استرس، اضطراب، بی خوابی، خستگی و خواب غیر راحت توصیه می‌شود. با توجه به خواص آرامبخش کوهوش سیاه، استفاده از آن می‌تواند به شما آرامش بدهد. یک برنامه‌ی خواب مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی هر انسانی ایفا می‌کند. ترکیب کوهوش سیاه با سایر روش‌های بهبوددهنده‌ی خواب توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است برخی عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند.

۱۳. به درمان مشکلات قاعدگی کمک می‌کند

علاوه بر کاهش علائم یائسگی، استفاده از کوهوش سیاه کمک می‌کند تا از شر درد و مشکلات قاعدگی خلاص شوید. خواص کوهوش سیاه شامل کاهش تنش رحم و تحریک خونریزی قاعدگی است. بنابراین، زنان در طول دوره‌های خود باید هر روز کوهوش سیاه را مصرف کنند تا شدت درد و گرفتگی را کاهش بدهند. زنان باردار عصاره‌ی کوهوش سیاه یا مکمل آن را برای تقویت عضلات رحم و جلوگیری از سقط جنین مصرف می‌کنند.

۱۴. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، اثری که نباید در فهرست خواص کوهوش سیاه برای سلامتی نادیده گرفته شود. مواد شیمیایی موثر در مبارزه با بیماری‌ها که در کوهوش سیاه یافت می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. سیستم ایمنی بدن دارای قدرت کافی را برای محافظت از بدن شما در مقابل باکتری‌های مضر، ارگانیسم‌های خارجی و سموم دارد.

۱۵. خلق و خوی شما را بهبود می‌دهد

نوسانات خلقی منفی ناشی از عدم تعادل هورمونی بدن است. کوهوش سیاه دارای توانایی عالی برای متعادل کردن هورمون‌ها در بدن است. به همین دلیل است که کوهوش سیاه یک درمان موثر برای تنظیم خلق و خوی و از بین بردن استرس است. کوهوش سیاه با متعادل کردن روند آزاد شدن هورمون‌ها در بدن، می‌تواند به حذف تغییرات خلقی و افسردگی غیر قابل پیش‌بینی کمک کند. استفاده از کوهوش سیاه برای تثبیت حالت ذهنی نباید در فهرست خواص ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه نادیده گرفته شود.

۱۶. مشکلات تنفسی را درمان می‌کند

کوهوش سیاه یک درمان موثر برای مشکلات تنفسی مختلف مانند آسم، عفونت دستگاه تنفسی، احتقان بینی، برونشیت، آنفولانزا و سرماخوردگی است. این تاثیر به علت خواص ضد احتقان، ضد التهابی، ضد ویروسی، قابض، و ضد باکتری کوهوش سیاه است. برای کاهش نشانه‌های ناخوشایند هر گونه اختلال تنفسی و سینوسی، خیلی ساده باید یک فنجان چای کوهوش سیاه را دو بار در روز بنوشید.

۱۷. عملکرد سیستم عصبی را ارتقاء می‌دهد

کوهوش سیاه توانایی بهبود عملکرد سلول‌های مغزی، اعصاب و بافت‌ها را دارد. همکاری نزدیک بین مواد شیمیایی موجود در کوهوش سیاه و مواد شیمیایی تولید شده در مغز مانند سروتونین وجود دارد. کوهوش سیاه به عنوان یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی کار می‌کند. این گیاه دارویی عملکرد سیستم عصبی را در ارسال و دریافت سیگنال به سیستم‌ها و قسمت‌های مختلف بدن تقویت می‌کند.

۱۸. کوهوش سیاه تورم را کاهش می‌دهد

کوهوش سیاه حاوی مواد شیمیایی مفید است که دارای خواص ضد التهابی هستند. این مواد شیمیایی موجود در کوهوش سیاه در کاهش تورم و از بین بردن انواع مختلف درد در بدن مانند درد مفاصل، درد عضلانی، سردرد، درد پشت و غیره موثر است. این خاصیت نیز باید در فهرست خواص کوهوش سیاه برای سلامتی قرار بگیرد.

۱۹. با اچ‌آی‌وی مبارزه می‌کند

HIV یک بیماری مرگبار یا تهدیدکننده‌ی زندگی است. شما باید یک سبک زندگی سالم برای محافظت از خود در برابر بیماری ایدز داشته باشید. استفاده از کوهوش سیاه توصیه می‌شود زیرا می‌تواند مانع از ورود ویروس‌های HIV به بدن و ایجاد بسیاری از مشکلات سلامتی شود. این تاثیر به دلیل خواص ضد میکروبی آن است که سطح چربی خون را افزایش می‌دهد.

۲۰. خطر سرطان پستان را کاهش می‌دهد

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان یکی دیگر از خواص کوهوش سیاه است. امروزه تعداد زیادی از زنان مبتلا به سرطان پستان هستند. مکمل کوهوش سیاه می‌تواند به کاهش احتمال سرطان پستان کمک کند. علاوه بر این، استفاده از کوهوش سیاه همچنین رشد سلول‌های سرطانی پروستات را مهار می‌کند. این خاصیت کوهوش سیاه دلیل خوبی است برای این‌که به رژیم غذایی زنان اضافه شود.

۲۱. عملکرد ذهنی را تقویت می‌کند

استفاده از کوهوش سیاه برای تقویت عملکرد ذهنی و بهبود وضعیت سیستم عصبی مفید است. کوهوش سیاه خواص بسیار زیادی برای سلامت روان دارد. به عنوان مثال، از سیستم عصبی محافظت می‌کند، تمرکز را افزایش می‌دهد و حافظه را بهبود می‌بخشد.

۲۲. ناباروری را درمان می‌کند

ناباروری امروزه یک مشکل شایع است. خوشبختانه، داروهای نجات‌بخش زیادی وجود دارند که به طور طبیعی و موثر ناباروری را درمان می‌کنند. یکی از داروهای طبیعی ناباروی کوهوش سیاه است. استفاده از کوهوش سیاه در درمان علائم ناباروری و از بین بردن تنش و نگرانی موثر است. درمان ناباروری باید در فهرست خواص شگفت‌انگیز عصاره و ریشه‌ی کوهوش سیاه برای سلامتی قید شود.

۲۳. به دست دادن وزن کمک می‌کند

زمانی که درباره‌ی خواص شگفت‌انگیز ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه صحبت می‌کنیم، تاثیر آن روی کاهش وزن نباید نادیده گرفته شود. کوهوش سیاه می‌تواند به زنان کمک کند تا مقداری از وزن ناخواسته‌ی خود را از دست بدهند، به ویژه هنگامی که در دوران یائسگی به سر می‌برند. یائسگی تقریبا در ۹۰٪ زنان باعث افزایش وزن می‌شود. این اتفاق به دلیل سطوح پایین استروژن است که تولید سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد. کوهوش سیاه تولید سلول‌های چربی را با افزایش سطح استروژن در بدن کاهش می‌دهد. در نتیجه، خطر ابتلا به مشکلات مربوط به اضافه وزن مانند سکته مغزی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، سرطان پستان، دیابت و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.

۲۴. نیش مار را درمان می‌کند

ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه خواص دیگری هم دارد. به عنوان مثال، استفاده از کوهوش سیاه می‌تواند نیش مار را درمان کند. این گیاه دارویی التهاب را کاهش می‌دهد و تا حد زیادی به تسکین درد کمک می‌کند. استفاده از ریشه‌ی کوهوش سیاه به عنوان یک درمان برای نیش مار بسیار ساده است. خیلی ساده مقدار از ریشه را له کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست استعمال کنید. فقط یادتان باشد در صورتی که یک مار سمی نیش‌تان زد، باید به سرعت به بیمارستان بروید.

۲۵. سینه‌ها را بزرگ می‌کند

کوهوش سیاه علاوه بر این‌که برای سلامتی فایده دارد، کاربردهای شگفت‌انگیزی هم در زمینه‌ی زیبایی دارد. به عنوان مثال، استفاده از ریشه‌ی کوهوش سیاه له شده روی پستان می‌تواند به بزرگ شدن سینه کمک کند. هنگام استفاده از کوهوش سیاه له شده، باید سینه را به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید تا جریان خون و گردش خون افزایش بیابد.

۲۶. به رشد موها کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص کوهوش سیاه تاثیر مثبت آن روی رشد موها است. بسیاری از مطالعات جدید رابطه‌ی بین استفاده از این گیاه دارویی و رشد مو را اثبات کرده‌اند. کوهوش سیاه رشد موها را به دلیل رابطه‌ی میان رشد مو و سطوح استروژن بهبود می‌دهد. ریزش مو هم یکی از علائم یائسگی است.

۲۷. مشکلات پوستی را درمان می‌کند

به علت مزایای شگفت‌انگیز کوهوش سیاه برای زیبایی، تعجب‌آور نیست که کوهوش سیاه به عنوان یک درمان موثر گیاهی برای مشکلات مختلف پوستی در نظر گرفته شود. کوهوش سیاه در درمان بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله زخم، آکنه، خال، زگیل و غیره موثر است. استفاده از کوهوش سیاه در عین حال سلامت پوست را ارتقا می‌دهد و باعث بهبود رنگ پوست می‌شود. استعمال این گیاه دارویی به طور منظم می‌تواند به شما پوستی درخشان و بدون عیب و نقص بدهد.

۲۸. با روند پیری مبارزه می‌کند

پیری زودرس باعث بروز مشکلات بهداشتی می‌شود و علائم پیری را روی پوست‌تان پدیدار می‌کند از جمله چین و چروک و خطوط ظریف. کوهوش سیاه به دلیل خواص زیادی که برای زیبایی دارد، درمان شگفت‌انگیزی برای جوانان است. استفاده از کوهوش سیاه با متعادل کردن هورمون‌ها و افزایش سطح استروژن در بدن باعث کاهش روند پیری می‌شود. علاوه بر این، با استفاده‌ی منظم از کوهوش سیاه له شده روی صورت می‌توانید از شر چین و چروک و خطوط ریز روی پوست خود خلاص شوید.

ب – اثرات جانبی و عوارض کوهوش سیاه چیست؟

اگرچه ریشه و عصاره‌ی کوهوش سیاه برای سلامتی و زیبایی خواص زیادی دارد، اما توصیه می‌شود از این گیاه به مدت کوتاهی استفاده کنید. مصرف کوهوش سیاه به صورت خوراکی توسط بزرگسالان تا یک سال خطری ایجاد نمی‌کند. استفاده‌ی بیش از حد از کوهوش سیاه در دراز مدت ممکن است باعث بروز آسیب کبدی شود. کوهوش سیاه اغلب با سایر گیاهان و داروها تداخل دارد. بنابراین، قبل از مصرف آن، باید با پزشک مشورت کنید و طبق نظر او دارو را مصرف کنید.

افرادی که از اختلالات حساس به هورمون رنج می‌برند یا از درمان هورمونی و شیمی درمانی استفاده می‌کنند، نباید از کوهوش سیاه استفاده کنند. مادران باردار یا مادران شیرده نباید این گیاه را مصرف کنند زیرا کوهوش سیاه خطر بروز سقط جنین را افزایش می‌دهد. هرگز این گیاه دارویی را به میزان بیش از حد مصرف نکنید زیرا ممکن است منجر به استفراغ، حالت تهوع، سردرد، سوء هاضمه، تعریق و افت فشار خون شود.

پس از خواندن این مقاله در مورد خواص کوهوش سیاه ، شاید به فکر تهیه‌ی آن افتاده باشید. اگر علاقه‌مند به خواص کوهوش سیاه برای سلامتی و زیبایی هستید، می‌توانید این گیاه دارویی را در هر فروشگاه داروهای گیاهی به صورت ریشه‌ی خشک شده، پودر، قرص، کپسول و تنتور پیدا کنید.

کاشت کوهوش سیاه در باغچه منزل

در صورتی که خودتان می‌توانید این گیاه دارویی را در باغچه‌تان داشته باشید، آدم بسیار خوش شانسی هستید. در پاییز، زمانی که گیاه کوهوش سیاه دارای میوه است، می‌توانید ریشه‌ی آن را بیرون بکشید. ریشه‌های کوهوش سیاه را با دقت زیر آب بشویید. سپس آن را به صورت قطعات کوچک خرد کنید تا ذخیره‌ کردن و نگهداری‌اش آسان‌تر باشد. کوهوش شسته شده را روی یک تکه پارچه‌ی تمیز پهن کنید تا آبآن کشیده شود. آن را در معرض هوا قرار دهید تا کاملا خشک شود. برای استفاده از این گیاه دارویی در زمینه‌های درمانی، آن را داخل یک ظرف در دار بریزید. نه تنها ریشه کوهوش سیاه بلکه همچنین برگ‌های آن برای سلامتی و زیبایی استفاده می‌شود. اما بر خلاف ریشه، استفاده از برگ‌های این گیاه به صورت خوراکی بدون خطر نیست.

امیدواریم اطلاعات قید شده در این نوشتار در مورد مزایای شگفت‌انگیز ریشه و عصاره کوهوش سیاه برای شما مفید باشد. مهم است که از ریشه کوهوش سیاه و عصاره‌ی آن به درستی استفاده کنید. در صورتی که در مورد این گیاه و کاربردهای آن، تجربه یا ایده‌ی خاصی دارید لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: آل رمدیز

خواص کوهوش سیاه: ۲۸ خاصیت دارویی گیاه کوهوش سیاه

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس