معمای جانشینی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی؛ جانشینان امیری در بازی با چین، چه کسانی هستند؟


معمای جانشینی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی؛ جانشینان امیری در بازی با چین، چه کسانی هستند؟

تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی فردا (پنج شنبه) به مصاف تیم ملی چین خواهد رفت که وحید امیری را به علت...

طرفداری - دو تیم ملی فوتبال ایران و چین فردا (پنج شنبه) از ساعت 19:30 در مرحله یک چهارم پایانی جام ملت های آسیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت. دیداری حساس که برنده آن، جواز حضور در مرحله نیمه نهایی را پیدا خواهد کرد.

فوتبال ایران از سیزدهمین دوره این مسابقات که در سال 2004 در کشور چین برگزار شد، نتوانسته طعم حضور در نیمه نهایی جام ملت های آسیا را بچشد. در آن زمان هدایت تیم ملی را برانکو ایوانکوویچ برعهده داشت و حال پس از 15 سال، هواداران فوتبال ایران به تیم تحت هدایتِ کارلوس کی روش بسیار امیدوار هستند تا با گذر از دیوار چین، به نیمه نهایی این رقابت ها صعود کنند. در بازی پنج شنبه دو تیم، وحید امیری به علت محرومیت در ترکیب ایران حضور نخواهد داشت. بازیکنی اثرگذار که در تاکتیک های کی روش، نقشی اساسی داشته است. در این تحلیل، قصد داریم به جانشینان احتمالی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی نگاهی داشته باشیم.

البته برای بحث در این باره، باید به نوع تاکتیک سرمربی پرتغالی تیم ملی نیز توجه داشته باشیم. اینکه کارلوس کی روش در دیدار برابر چین، با تاکتیکی دفاعی و یا سراسر هجومی پا به میدان خواهد گذاشت. اگر کی روش بخواهد سیستم تیمی خود را هجومی بچیند و کار چین را در همان نیمه اول تمام کند، محتمل ترین گزینه جانشینی امیری، سامان قدوس خواهد بود. قدوس جانشینی جذاب برای هواداران ایران در پی محرومیت امیری است. سامان علاوه بر اینکه می تواند توان هجومی تیم ملی را در بازی با چین بالا ببرد، قدرت انتقال سریع توپ و طراحی حملات، نیز از ویژگی های مثبت او در این بازی خواهد بود. البته وحید امیری در پرسینگ و کنترل ضدحملات حریف نقش موثرتری نسبت به شماره 14 تیم ملی دارد و در قسمت دفاعی، سامان قدوس کمی ضعیف تر از وحید امیری است.

معمای جانشینی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی؛ جانشینان امیری در بازی با چین، چه کسانی هستند؟

اگر تیم ملی بخواهد کنترل میانه میدان را به طور کامل در اختیار خود داشته باشد و در مقابل چینِ مارچلو لیپی دست به ریسک کمتری بزند، روزبه چشمی ایده آل ترین جانشین وحید امیری خواهد بود. با حضور روزبه، امید ابراهیمی می تواند رو به جلوتر بازی کرده و نقش موثرتری در پی ریزی حملات تیم داشته باشد. روزبه چشمی در 20 دقیقه انتهایی بازی با عمان از سوی کی روش بکار گرفته شد و انصافا نیز بازی خوبی را از خود در این دیدار نشان داد. چشمی در دقایق کوتاهی که به کار گرفته شد، 4 عملکرد مثبت دفاعی داشت و در تمامی دوئل های خود در برابر بازیکنان عمانی موفق بود. البته چشمی در بازی برابر عراق به مانند بسیاری از بازیکنان دیگر ایران پرفروغ نبود. به نظر می رسید، روزبه چشمی را می توان یکی از گزینه های حتمی جانشینی وحید امیری در این بازی دانست.

معمای جانشینی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی؛ جانشینان امیری در بازی با چین، چه کسانی هستند؟

گزینه دیگری که می تواند به نوعی یک سورپرایز از سوی کی روش در این بازی به حساب آید، حضور احسان حاج صفی در این پست است. احسان به اندازه کافی تجربه حضور در این پست کلیدی را داشته و اگر در آمادگی قرار داشته باشد، می تواند خیال سرمربی ایران را برای جانشینی امیری راحت سازد. حاج صفی می تواند توازن خوبی را در میانه میدان ایران به وجود آورد و تخصص بالایی در زمینه حفظ توپ خواهد داشت. البته نکته ای که باید در مورد احسان حاج صفی به آن توجه داشت، این است که او از روزهای خوب خود در این تورنمنت فاصله گرفته و باید دید که کی روش به او از ابتدا بازی خواهد داد یا خیر؟

معمای جانشینی وحید امیری در ترکیب اصلی تیم ملی؛ جانشینان امیری در بازی با چین، چه کسانی هستند؟

از گزینه های دیگری که می توان برای جانشینی امیری در این بازی نام برد، بازیکنانی چون مسعود شجاعی، مهدی ترابی و حتی احمد نوراللهی خواهد بود. البته احتمال حضور این بازیکنان به اندازه حضور قدوس و یا چشمی در ترکیب ایران بالا نخواهد بود. بازی با چین، دیداری بی نهایت حساس برای فوتبال ایران به حساب می آید و مردان کارلوس کی روش با انگیزه بالایی برای پایان دادن به ناکامی های ایران، در جام ملت های آسیا پا به این بازی خواهند گذاشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها