فروش متادون در همسایگی مدارس


فروش متادون در همسایگی مدارس

پدیده وابستگی و سوء مصرف مواد افیونی امروزه از معضلات بزرگ در جهان است که پس از بحران هسته ای، افزایش جمعیت و آلودگی محیط زیست به عنوان چهارمین بحران در نظر گرفته میشود این درحالی است که برای جلوگیری از این عامل خانه خراب کن از مواد اعتیاد آور دیگر همچون متادون استفاده میکنند که به دلیل عدم نظارت در حال حاضر درمیان جوانان به ویژه دختران به وفور...

به گزارش فانوس، شیوع پدیده اعتیاد با سرعت در جهان و ایران درحال افزایش است درصد زیادی از معتادان را جوانان و نوجوانان تشکیل میدهند. در ایران طی 20 سال گذشته میزان رشد سوء مصرف مواد پیش از 3 برابر نرخ رشد جمعیت بوده است که بیشترین معتادین را نوجوانان تشکیل میدهند بطوریکه در سال 1380، حدود پنج درصد معتادان نوجوانان بودند متاسفانه در سال 1390 این رقم 2 برابر شد. اما اخیرا مصرف مواد مخدر به ویژه متادون به صورت آدامس، شربت و قرص در ایران به پشت درب دبیرستان ها رسیده است. عوامل متعددی که نوجوانان را به سمت اعتیاد میکشاند در وهله اول عبارتند از : تلقین همسالان، لذت گرایی، جنگ، فقر اقتصادی و گاهی بالعکس رفاه اقتصادی، حالات خلقی نظیر اندوه و دلتنگی، الهام از فرهنگ بیگانه، نداشتن هدف مشخص و عدم ثبات در خانواده که در قشر نوجوان و جوان دوعامل تلقین همسالان و لذت گرایی بیشترین تاثیر را در مصرف مواد مخدر دارد.

فروش متادون در همسایگی مدارس

تلقین همسالان

واقعیت این است که با پا گذاشتن پسران و دختران به سنین نوجوانی، از میزان تاثیر خانواده بر انان کاسته میشود و افراد بیشتر تحت تاثیر محیط و جمع همسالان برای اثبات خود دست به هرکاری میزنند. یکی از این اقدامات اعتیاد به مواد مخدر به ویژه مصرف متادون و آمفی تامین است.

لذت گرایی

بسیاری از روانشناسان معتقدند که انسان در زندگی از رنج و سختی و تشویش و نگرانی دوری میکند و برای دوری از این درد و رنج گرایش به مصرف مواد پیدا میکنند که این امر به دلیل ستیزه جویی و مخالفت خانواده در میان نوجوانان شایع تر است .

فروش متادون در همسایگی مدارس

فروش متادون کنار مدارس و دکه روزنامه ها

متادون نوعی ماده ی مخدر است که در زمینه ی ترک اعتیاد به موادمخدر( ترک تریاک، ترک شیره، هروئین و...) کاربرد دارد. متادون با عملکردی مشابه مورفین و هروئین با اثر دوز طولانی تراز هروئین می باشد به همین دلیل از آن به وفور استفاده میشود. این مواد از 1384 در سیستم درمانی کشور قرار گرفت و در حال حاضر بیش از 3000 مرکز در کشور این دارو را زیر نظر پزشک استفاده میشود اما از سال 1388 متادون تنها در درمان نگهدارنده مورد استفاده قرار میگیرد.

اما امروزه متادون در همسایگی مدارس، دکه های روزنامه و عطاری ها برای استفاده عموم به فروش میرسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متادون قاچاق در بازار به صورت قرص و شربت فله و پلمپ کارخانه‌ای توزیع می‌شود و قیمت‌ها برای خرید عمده و مصرف بیماران متفاوت است. قیمت شربت متادون 250 سی سی فله حدودا 60 هزار تومان و پلمپ کارخانه ای بین 70 تا 85 هزار تومان است. قیمت این شربت‌ها برای مصرف کننده حدود 3 برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند و یک شیشه شربت متادون 250 سی‌سی به قیمت 162 هزار و 500 تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

فروش متادون در همسایگی مدارس

این درحالی است که متادون های تقلبی با قیمت پایین تر و بصورت قرص 5 میلی گرمی به قیمت تقریبا 2000 تومان به دست مصرف کننده میرسد که می تواند خسارات جبران ناپذزیری به افراد بزند. قرص 20 میلی‌گرمی متادون نیز به صورت عمده دانه‌ای 900 تومان برای نمونه فله و دانه‌ای 1020 تومان برای نمونه پلمب شده به فروش می‌رسد. اما قرص 40 میلی‌گرمی متادون دارای دو نوع سفید و قهوه‌ای است که نوع قهوه‌ای آن به صورت فله دانه‌ای 2000 تومان و به صورت پلمب 2400 تومان به فروش می‌رسد. قرص 40 میلی‌گرمی سفید نیز به صورت فله 2200 تومان و به صورت فله 2600 تومان قیمت دارد. قیمت قرص 40 میلی‌گرمی در بازار آزاد برای مصرف کننده 3500 تا 4000 تومان است.

این قیمت های پایین عاملی بر مصرف بی رویه در میان قشر نوجوان و مصرف در سنین 12 تا 18 سال است که به دلیل هزینه بالای سایر مواد مخدر و در دسترس نبودن به سراغ این مواد مخدر میروند تا لذت سرخوشی را تجربه کرده و خود را به همسالان اثبات کنند.

فروش متادون در همسایگی مدارس
عوارض خودسرانه مصرف متادون

مقدار مصرف معمول شربت متادون برای بزرگسالان به عنوان ضددرد ۵ تا ۲۰ میلی‌گرم و قرص یا آمپول آن ۲٫۵ تا ۱۰ میلی‌گرم هر چهار تا هشت ساعت است. برای سم‌زدایی معتادان معمولاً از ۱۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم شربت متادون در روز استفاده می‌شود.

یبوست ، تهوع ، استفراغ ، اختلال در وضعیت خواب (خواب‌آلودگی و یا بی‌خوابی و یا خواب نامنظم که همان بدخوابی نامیده می‌شود) ، خشکی دهان ، افزایش تعریق ، برافروختگی و خارش پوستی ، قاعدگی نامنظم در زنان ، اختلال عملکرد جنسی شامل ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان ، کاهش وزن ، افزایش و یا کاهش ضربان قلب ، دردهای گوارشی به صورت افزایش حرکات روده‌ای و معده‌ای ، از بین رفتن سلامت دندان‌ها ، درد صفراوی در مصرف متادون با دوز بالا ، خستگی ، بی‌قراری ، کاهش انگیزه ، ضعف و... از عوارض مصرف بیش از اندازه این دارو می‌باشد. همچنین مصرف بیش از اندازه این دارو باعث ورم کردن پوست صورت ، احساس سرگیجه، اضطراب و کاهش میل جنسی می‌شود.

فروش متادون در همسایگی مدارس

این علایم یک تا سه روز بعد از مصرف آخرین دوز شروع میشود و در طول سه تا پنج روز به اوج خود میرسد اما اگر از اول تا آخر مدت زمان مصرف تحت نظر پزشک بوده باشید و بطور اصولی مصرف را متوقف بفرمایید علایم مذکور پس از گذشت پنج روز به تدریج کم شده و از بین میرود و جای خود را به علایمی قابل تحمل تر نظیر اختلال خواب و تمایلات خفیف به مصرف مجدد دارو میدهند.

نویسنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید