به گزارش افکارنیوز،علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران لایحه طرح ترافیک سال ۹۸ را به شورا ارسال کرد و در این لایحه پیشنهاد افزایش در حدود ۲۰ درصدی نرخ آرم را داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی شهروندان معترضند که از آنها عوارض ورود به محدوده زوج و فرد دریافت می‌شود، گفت: دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و شورا مصوبه‌ای در این زمینه ندارد. وی با بیان اینکه مصوبه شورا درباره محدوده طرح ترافیک است،‌ گفت: شاید در آینده درباره بحث زوج و فرد اقداماتی شود اما هرگونه تغییر در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد باید توسط شورای عالی ترافیک انجام شود؛ ما در شورا نرخ‌گذار هستیم.

زوج و فرد جواب نمی‌دهد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر گفت: اعتقاد داریم زوج و فرد در درازمدت جواب نمی‌دهد؛ محدوده زوج و فرد برای شرایط اضطرار مانند آلودگی هواست. در حال حاضر زوج و فرد رینگ بیرونی طرح ترافیک است و به نوعی دائمی شده که این موضوع منطقی نیست. زوج و فرد یا باید جزو محدوده طرح ترافیک شود یا برداشته شود و در شورای عالی ترافیک در این باره مباحثی مطرح شده و در نهایت هم آنها تصمیم‌گیر هستند. علیخانی تاکید کرد: در حال حاضر دریافت هرگونه عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و مبنا ندارد. وی درباره لایحه طرح ترافیکی که روز گذشته شهرداری برای شورا ارسال کرده است، گفت: شهرداری پیشنهاداتی برای محدوده طرح ترافیک داشت، همچنین افزایش در حدود 20 درصدی نرخ‌ها در این محدوده را پیشنهاد داده که قرار است روز یکشنبه این موضوع در کمیسیون عمران شورای شهر بررسی شود.

تکلیف سهمیه خبرنگاران

همچنین رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر در پاسخ به این پرسش که مباحثی درباره حذف طرح ترافیک خبرنگاران مطرح شده است، گفت: طرح حذف نمی‌شود. در لایحه نیز سهمیه خبرنگاران آمده و افزایش قیمتی همانند سایرین برای آن دیده شده است. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود سال آینده قرار است به خبرنگاران کارت اعتباری با مبلغ 2 میلیون تومان برای تردد داده شود و در نهایت سهمیه طرح ترافیک‌شان حذف شود، گفت: در لایحه چنین چیزی نیامده است. علیخانی درباره افزایش سهمیه خبرنگاران گفت: اگر محدوده طرح ترافیک افزایش پیدا کند به طور قطع در سهمیه طرح ترافیک نیز تغییراتی ایجاد می‌شود، البته دوباره تاکید می‌کنم هر گونه تغییر در محدوده باید با مصوبه شورای عالی ترافیک باشد.

نظر پلیس درباره عوارض در محدوده زوج و فرد

در همین باره سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با اعلام این مطلب که دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد مبنای حقوقی ندارد، اظهار داشت: بر اساس بند یک صورتجلسه شماره ۴۸ شورای حمل‌و‌نقل و ترافیک مورخ ۲ دی ۹۶ مقرر شد در راستای مدیریت ترافیک و اجرای ماده ۱۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، از ابتدای سال جاری ورود یا تردد همه وسایل نقلیه به استثنای وسایل نقلیه مجاز از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ در محدوده طرح ترافیک ممنوع و در صورت تردد غیرمجاز مشمول پرداخت جریمه شود. سرهنگ ترحمی با اعلام اینکه بر اساس صورتجلسه مذکور، پرداخت عوارض تنها مشمول محدوده طرح ترافیک است نه طرح زوج و فرد، تصریح کرد: بهتر است شهرداری پیرامون ملغی کردن اخذ عوارض در محدوده طرح زوج و فرد به طریق قانونی اقدامات بایسته و شایسته را انجام دهد، چرا که پلیس در این باره از مجاری قانونی اقدام کرده است.