پیگیری روابط تجاری اروپا با ایران قیمت نفت را کاهش داد


پیگیری روابط تجاری اروپا با ایران قیمت نفت را کاهش داد

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران از طریق سازوکار ویژه مالی پرداخت و از کاهش قیمت نفت به این دلیل خبر داد.

از اینستاگردی سایت طلا دیدن فرمایید. آخرین مدل ها و مصنوعات طلا و جواهر

به نقل از رویترز، همزمان با تلاش اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین متاثر از افت نرخ سوخت، قیمت نفت کاهش یافت.
بر این اساس، قیمت نفت برنت در معاملات آتی با 0.6 درصد معادل 36 سنت کاهش به 61.14 دلار در هر بشکه رسید و قراردادهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت برای ماه مارس با 39 سنت کاهش با مبلغ 52.62 دلار در هر بشکه بسته شد.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز گذشته ابراز امیدواری کرد که سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری با ایران خارج از چرخه دلار در روزهای آینده اجرایی می شود.
پیتر کاردیلو اقتصاددان ارشد بازار در موسسه امنیت سرمایه اسپارتان در نیویورک گفت که اظهارات دیروز لودریان حباب قیمت ها را شکست.
تحلیلگران کاهش قیمت سوخت در آمریکا و افزایش تولید نفت خام در این کشور را نیز در این کاهش موثر می دانند.
لودریان همچنین افزود: این ساز و کار در حکم نوعی نهاد تسویه وجوه است که ایران را قادر می‌سازد تا سود حاصل از فروش بخشی از منابع نفتی خود را به یورو دریافت و همزمان از سه شریک اصلی اروپایی، کالاهای ضروری را خریداری کند.
پیشتر «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز در همین ارتباط گفت که اتحادیه اروپا به سرعت پیگیر ملزومات نهایی مربوط به ساز و کار مالی ویژه برای حفظ روابط تجاری با ایران است.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
همکاری مستقیم بانک های مرکزی کشورهای اروپایی با ایران و نیز تدارک یک ساز و کار مالی ویژه (SPV) از محورهای طرح یادشده است که تضمینی بر تداوم فعالیت های بانکی و تجاری به شمار می رود.
اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشته است تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با انتقاد از تاخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز وکار مالی یاد شده، گفته بود که جمهوری اسلامی ایران قطعا مسئولیت عدم اجرای این سازوکار را به عهده اروپا می داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق