روده اکوژنیک جنین نشانه چیست؟


روده اکوژنیک  جنین نشانه چیست؟

روده اکوژنیک جنین یک تصویربرداری از سونوگرافی قبل از زایمان است که در آن روده جنین روشن تر از آن چه قرار است...

روده اکوژنیک جنین یک تصویربرداری از سونوگرافی قبل از زایمان است که در آن روده جنین روشن تر از آن چه قرار است باشد به نظر می رسد. این یک نشانگر ضعیف برای تریزومی ۲۱ است. برآورد تخمین زده شده از ۰٫۲-۱٫۸٪ جنین ها را در سه ماهه دوم نشان میدهد.

علت روده اکوژنیک جنین چیست؟

علت روده اکوژنیک جنین نامشخص است، اگرچه فرض شده است که این امر مربوط به از دست دادن آب مکونیم است. توجه داشته باشید که مکونیم در سه ماهه سوم بارداری می تواند اکوژنیک باشد. پس معمولا روده اکوژن جنین در سه ماهه سوم یک یافته طبیعی تلقی می شود چرا که دراین زمان مکونیوم (مدفوع ) موجود در روده های جنین یک نمای اکوژن برای روده ها ایجاد می کند.همچنین ممکن است خونریزی داخل مایع آمنیوتیک ایجاد شود که توسط جنین قورت داده می شود. این مسئله اغلب در ربع پایین سمت راست جنین دیده می شود.

روده اکوژنیک جنین یک یافته معمول در حدود ۷۰٪ موارد سونوگرافی آنومالی می باشد. موارد همراه با روده اکوژنیک جنین عبارتند از:

۱- خونریزی داخل رحمی: با بلعیدن محصولات خون

این یکی از رایج ترین علل روده اکوژنیک جنین است و ممکن است پس از آمنیوسنتز یا انقباض جفتی رخ دهد

۲- تریزومی ۲۱

معمولا با تریزومی ۱۳، تریزومی ۱۸ و سندرم ترنر ۱۴ ارتباط دارد

۴- فیبروز کیستیک:

تشخیص ۲-۱۱٪ موارد فیبروز کیستیک

۵- اختلال رشد داخل رحمی جنین :

حدود ۹ برابر افزایش خطر، به خصوص اگر سطوح آلفا فتئوپروتئین سرم نیز افزایش یافته باشد . بعضی از داده ها نشان می دهد که روده اکوژنیک قبل از هفته ۳۰ اتفاق می افتد، زمانی که IUFD بعدی وجود دارد

سایر علت ها

عفونت سیتومگالوویروس داخل رحمی محدودیت رشد داخل رحمی پریتونیت مکونیم

سونوگرافی قبل از زایمان برای روده اکوژنیک

در این سونوگرافی " روده اکوژنیک جنین" باید از استخوان (مانند فمور، ستون فقرات) روشن تر باشد. تصویربرداری هارمونیک بافت و تصویربرداری مرکب نیز باید خاموش شود. یک سیستم درجه بندی سونوگرافی برای ارزیابی میزان اکوژنیزاسیون وجود دارد، اگرچه این معمولا در عمل بالینی استفاده نمی شود.

گرید صفر: نرمال گرید یک: افزایش اکوژنی سیتی، اما کمتر از اکوژنیک استخوان گرید دو: اکوژنی سیتی برابر با استخوان گرید سه: اکوژنی سیتی بیشتر از استخوان

درمان و پیش آگهی از روده اکوژنیک جنین

روده اکوژنیک جنین جدا شده با یک نتیجه طبیعی در ۷۵٪ موارد همراه است. درمان این یافته باید شامل مطالعه اولتراسوند برای ارزیابی هر گونه نارسایی مرتبط، ارجاع به مشاوره ژنتیکی، سرولوژی TORCH، آزمون حامل فیبروز کیستیک و ارائه آمنیوسنتز باشد. ملاحظات افتراقی تصویربرداری عبارتند از:

به دلیل فرکانس مبدل بالا افزایش اکوژنی بالا دیده می شود در سه ماهه سوم، مکونیوم حاوی روده به عنوان یک یافته عادی به نظر می رسد پریتونیت مکونیم: کلسیفیت های درشت، پوسیدوزیست ها

در صورتی که روده اکوژن ناشی از بلع خون توسط جنین باشد طی ۲ هفته از بین می رود. شجره نامه خانوادگی خود را از نظر بیماری فیبروز سیستیک بررسی کنید. در صورتی که والدین حامل ژن این بیماری باشند، توصیه می شود با انجام آزمایش آمنیوسنتز جنین از نظر ابتلا به این بیماری بررسی شود.

TORCH screening

در این آزمایش میزان آنتی بادی های سیتومگالوویروس، توکسوپلاسما، روبلا و هرپس در مادر سنجیده می شود و در صورت مثبت بودن آنتی بادی IgM می توان با انجام آزمایش آمنیوسنتز، جنین را از نظر عفونت های مادرزادی بررسی کرد.

روده اکوژن یکی از نشانه های اختلالات کروموزومی است ومی تواند ریسک آزمایش غربالگری را به نسبت ۳ به ۱ افزایش دهد و احتمال اختلالات کروموزومی افزایش یابد. لذا با توجه به نتیجه آزمایش غربالگری و صلاحدید پزشک ممکن است نیاز باشد جهت اطمینان از آزمایش آمنیوسنتز برای بررسی کاریوتیپ جنین استفاده کنید.

در صورتی که در روند ارزیابی مشکلی دیده نشود و روده اکوژن تنها یافته سونوگرافی باشد، این یافته نگران کننده نیست و بیش از مراقبت های روتین بارداری اقدام دیگری ضرورت ندارد.

radiopaedia.org



منبع

شاید دیگر مطالب روژان راهم دوست داشته باشید
روده اکوژنیک  جنین نشانه چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

نُه + 6 = .hide-if-no-js { display: none !important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج