درآمد 700 میلیون دلاری قزاق‌ها از صادرات اورانیوم


درآمد 700 میلیون دلاری قزاق‌ها از صادرات اورانیوم

قزاقستان در 9 ماه سال گذشته میلادی 14.2 هزار تن اورانیوم به مبلغ 699.1 میلیون دلار عمدتا به چین، کانادا و روسیه صادر کرده است.

خبرگزاری فارس: قزاقستان تا ۳ ماهه سوم سال گذشته میلادی ۱۴.۲ هزار تن اورانیوم به مبلغ ۶۹۹.۱ میلیون دلار عمدتا به کشور‌های چین، کانادا و روسیه صادر کرده است.

قزاقستان بزرگترین تولید کننده اورانیوم در جهان به شمار می‌رود و ۳۹.۳ درصد از کل تولیدات این نوع محصول در سراسر جهان با این کشور مرتبط بوده است.

اما کاهش تقاضا در بازار خارجی در سال ۲۰۱۸ میلادی منجر به کاهش حجم تولید آن در قزاقستان شد، اگرچه بنابه اطلاعات «قز آتومپرام» حجم متوسط عرضه اورانیوم در مقایسه با ۳ سال گذشته میلادی باید بیشتر باشد.

به این ترتیب «آستانه» در ۹ ماه نخست سال گذشته میلادی به خارج ۱۴.۲ هزار تن اورانیوم به مبلغ ۶۹۹.۱ میلیون دلار صادر کرده است.

با این حال، صادرات اورانیوم ۱۸.۸ درصد در یک سال و میزان نقدی آن ۱۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی کاهش یافته است.

۵۷ درصد یا ۸ هزار تن اورانیوم قزاق به چین به مبلغ ۴۲۲.۶ میلیون دلار عرضه شده است.

کانادا با دریافت ۲.۶ هزار تن (۱۸.۲ درصد) اورانیوم قزاق به مبلغ ۱۰۸.۲ میلیون دلار در موقعیت دوم و روسیه با خرید ۱۶.۶ درصد یا ۲.۴ هزار تن اورانیوم این کشور به مبلغ ۱۱۳.۶ میلیون دلار در رتبه سوم وارد کنندگان این نوع محصول به شمار می‌روند.

در تاریخ ۲۰ نوامبر سال گذشته میلادی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای انتخاب شرکت قازآتومپروم به عنوان یکی از عرضه کنندگان اورانیوم غنی شده برای بانک اورانیوم این آژانس بین المللی را اعلام کرد.

بر اساس گزارش سالانه قز آتومپروم ۳ منطقه اصلی این کشور، اورانیوم مورد نیاز به میزان ۹۲.۷ درصد از کل تولید این محصول در قزاقستان را تامین می‌کنند و منطقه «شو-ساریسوی» با ۶۰.۲ درصد در موقعیت اول، منطقه شمالی قزاقستان با ۱۷.۳ درصد در رتبه دوم و منطقه «سردریا» با ۱۵.۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ از حالا دیگه من مردم تورو از پیشم بردن علیراد