تمام تقابل‌های ایران و ژاپن


تمام تقابل‌های ایران و ژاپن

ایران و ژاپن در حالی دوشنبه نخستین نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را برگزار می‌کنند که دو تیم در تاریخ، نبرد پایاپایی داشتند و 6 پیروزی و 5 تساوی حاصل کارشان بوده است.

تمام تقابل‌های ایران و ژاپن

به گزارش ایران اکونومیست؛ ورزشگاه بن زاید العین روز دوشنبه شاهد جنگ یوزهای ایرانی با سامورایی‌ها خواهد بود. دیداری بین دو غول آسیا که فینالیست اول جام ملت‌ها را مشخص خواهد کرد و بازنده را به خانه خواهد فرستاد.
شکست دادن ژاپن در این دیدار می‌تواند طلسم ۴۳ ساله فینالیست نشدن ایران را باطل کند و به تاریخ‌سازی شاگردان کی‌روش در امارات ادامه دهد. البته این کار ساده‌ای برای تیم ملی نخواهد بود و تقابل‌های گذشته دو تیم گواه این موضوع است. آخرین شکست سامورایی‌ها مقابل ایران به ۵ فروردین ۱۳۸۴ برمی‌گردد که با گل‌های وحید هاشمیان، در ورزشگاه آزادی مغلوب ایران شدند. از آن زمان تاکنون، این دو تیم تنها دو بار به مصاف هم رفتند. یک بار در همان سال ۸۴ و در دیدار برگشت، ژاپن ۲ بر یک پیروز شد و یک بار هم در ورزشگاه آزادی در سال ۹۴، دیدار دوستانه دو تیم یک بر یک مساوی شد.
ژاپن و ایران در کل در ۱۷ بازی به مصاف هم رفته‌اند که سهم هر تیم ۶ پیروزی بوده و ۵ بار هم بازی مساوی شده است. بهترین پیروزی تیم ملی برابر حریف قدرتمند خود در بازی‌های آسیایی کره ۱۹۸۶ کره جنوبی به دست آمد که گل‌های سیدمهدی ابطحی و ناصر محمدخانی، برد دو گله‌ای را در این مسابقات نصیب ایران کرد. در سوی دیگر نیز بدترین شکست ایران مقابل آبی‌پوشان چشم بادامی به بازی‌های آسیایی بانکوک برمی‌گردد؛ جایی که تیم ملی با نتیجه ۳ بر یک قافیه را به حریف خود واگذار کرد. پرگل‌ترین بازی دو تیم هم به سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۹۷ بازمی‌گردد. در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ ایران با نتیجه ۳ بر ۲ حریف خود را شکست داد و در عوض در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بازی را همین نتیجه به رقیب سنتی واگذار کرد.
نخستین تقابل دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و یک نتیجه مساوی حاصل آخرین تلاش دو تیم برابر هم بود؛ دیداری که با گل‌های مهدی ترابی برای ایران و یوشینوری موتو برای ژاپن با تیجه یک بر یک به اتمام رسید. در جام ملت‌های آسیا نیز دو تیم ۳ بار برابر هم قرار گرفتند که ایران تا به حال نتوانسته حریف صاحب‌نام خود را شکست دهد. باخت یک گله در هیروشیما و دو تساوی بدون گل، نتایج تیم ایران برابر سامورایی‌ها در جام ملت‌های آسیا بوده است.
گلزن‌ترین بازیکن تقابل‌های دو تیم علی دایی با چهار گل است و گلزن‌ترین بازیکن ژاپنی مقابل ایران هم اسامو مائدا است که توانست در مقابل ملی‌پوشان ایرانی دو گل به ثمر برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی