5 بهمن 1357/نامه بختیار به امام خمینی و توطئه برای ترور امام


5 بهمن 1357/نامه بختیار به امام خمینی و توطئه برای ترور امام

نامه بختیار به امام خمینی و درخواست سه هفته ای، تعویق پرواز امام، توطئه برای ترور امام خمینی و بستن 3 روزه فرودگاه های کشور برخی از عناوین اتفاقات مهم در 5 بهمن 1357 بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، انقلاب اسلامی ایران، متولد لحظه ها است. بازخوانی این لحظه های می تواند، در تحلیل چرایی و چگونگی انقلاب بسیار موثر باشد. تلاش داریم تا پایان بهمن ماه روزشماری از رویدادهای انقلاب اسلامی در بهمن 1357 را منتشر کنیم .مهمترین اتفاقات پنجشنبه 5 بهمن 1357 به شرح زیر است:

- پرواز امام تعویق افتاد

امام خمینی به مناسبت بسته شدن فرودگاه‌ها خطاب به مردم پیامی فرستادند. متن پیام این بود: «به تعویق افتادن سفر حضرت امام (ره) وسخنرانی ایشان در این رابطه [ من از ملت ایران خصوصاً اهالی شهرستانها و روستاهای کشور که متحمل زحمت شده و از نقاط دور و نزدیک به تهران آمده اند، تشکر می کنم... از اینکه ایادی اجانب فرودگاه های سراسر ایران را به روی من بسته اند، به ناچارتصمیم گرفتم که روز یکشنبه بیست و نهم صفر به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه با استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم. مردم دلیر ایران آگاهند که این حرکات مذبوحانه و غیر انسانی از دولت غاصب و متظاهر به قانون اساسی، نمی تواند راه ملت را منحرف نماید. دولتی که بر خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی کراراً مطالبی به دروغ به این جانب نسبت داده است که شدیداً تکذیب می کنم. من هرگز با دولتهای غیر قانونی مذاکره نکرده و نمی کنم. اینان عمال اجانب هستند که در زیر پوشش قانون اساسی خیانت خود را پنهان می کنند. اینان اگر به قانون اساسی و آرای عمومی ارج می گذاشتند . باید هر چه زودتر کنار می رفتند...»

دولت 3 روز فرودگاهی کشور را بست.

تظاهرات 100 تا 150 هزار نفر از طرافداران قانون اساسی در بهارستان.

دانشگاهیان در تدارک استقبال از امام خمینی.

کمیته استقبال از امام خمینی اقدامات مستقل امنیتی دولت را نپذیرفت.

نامه بختیار به امام خمینی و در خواست سه هفته ای.

شاه و ملکه ناراحت در مراکش هستند.

نزدیکان امام: تصمیم امام خمینی به پرواز پاریس قطعی است.

رادیو مونت کارکلو: توطئه ترور امام خمینی.

عدم اعتبار اسکناس بانک مرکزی ایران در قطر.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی جماران./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا