هزینه‌های مالی کمر ایلان ماسک را شکست+ تصاویر


هزینه‌های مالی سرسام آور پروژه فضایی ارسال موشک به مریخ سبب شده است تا الون ماسک تصمیم بگیرد اجزای تشکیل دهنده موشک فضایی را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، الون ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس به تازگی اعلام کرده است درصد دگرگون کردن جنس آلیاژ بدنه موشک استارشیپ Starship Mars Rocket از فولاد ضد زنگ به جای فیبرکربن است.

قرار است از موشک استارشیب برای رساندن فضانورد به سیاره مریخ استفاده شود تا در آینده زمینه زندگی انسان‌ها و مسکونی کردن سیاره سرخ فراهم شود.
هزینه‌های مالی کمر ایلان ماسک را شکست+ تصاویر
الون ماسک در پاسخ به چرایی دگرگون کردن جنس بدنه موشک استارشیب به فولاد ضد زنگ، اعلام کرده هزینه تمام شده اصلی‌ترین عامل برای این دگرگونی بوده است.

هزینه هر کیلوگرم فیبرکربن ۱۳۵ دلار است که ۳۵ درصد آن در جریان ساخت از بین خواهد رفت و در نتیجه هزینه استفاده از هر کیلوگرم فیبرکربن خالص حدود ۲۰۰ دلار می‌شود، اما هزینه هر کیلوگرم فولاد ضد زنگ تنها سه دلار تمام می‌شود که قیمتی مقرون به صرفه برای ساخت موشک استارشیب است.

نمونه آزمایشی موشک استارشیب در شرکت اسپیس ایکس در تگزاس در دست تکمیل و ساخت است. یکی دیگر از دلایل استفاده از فولاد ضد زنگ به جای فیبر کربن نقطه ذوب بالای فولاد است که سبب می‌شود در درجه حرارت بالا در حین سفرفضایی دوام و مقاومتی بالا پیدا کند.
هزینه‌های مالی کمر ایلان ماسک را شکست+ تصاویر
فیبر کربن دمایی تا حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت را تحمل می‌کند، اما فولاد ضد زنگ تحمل دمایی بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه فارنهایت (بین ۸۲۰ تا ۸۷۰ درجه سانتیگراد) را دارد و از این جهت استفاده از فولاد مزایایی فوق العاده‌ به همراه دارد.

سفینه فضایی استارشیب قابلیت حمل صد مسافر را دارد و بر راس موشک فضایی Super Heavy مستقر می‌شود.

شرکت اسپیس ایکس در نظرداشت موشک استارشیب را طی چهار الی هشت هفته آینده در جو زمین مورد آزمایش قراردهد، اما وزش باد شدید در تگزاس در اواخر هفته گذشته با سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت باعث واژگونی سفینه فضایی و به تعویق افتادن زمان پرتاب شد،‌ در این بین خسارت‌های وارده نیز به تعمیر احتیاج پیدا کرده است.
هزینه‌های مالی کمر ایلان ماسک را شکست+ تصاویر
الون ماسک اعلام کرده است در صورتی که آزمایش‌ها با موفقیت انجام شود، موشک استارشیب اولین ماموریت اصلی خود به سوی مریخ را در اواسط سال ۲۰۲۰ انجام خواهد داد.

منبع:Space

انتهای پیام/

دگرگونی ساختاری درموشک فضایی شرکت اسپیس ایکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی