فاصله بین دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی/ لزوم تبیین سیاست‌های روز در حوزه سلامت


فاصله بین دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی/ لزوم تبیین سیاست‌های روز در حوزه سلامت

توفیقی گفت: تبیین سیاست‌های روز حوزه سلامت یکی از ضروریات امروز در زمینه آینده نگری سلامت است.

فاصله بین دستگاه‌های اجرایی و تحقیقاتی/ لزوم تبیین سیاست‌های روز در حوزه سلامتشهرام توفیقی عضو فرهنگستان علوم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: وقتی که پدیده‌ای اجتماعی در کشور شکل می‌گیرد در ابتدای راه ممکن است به دلیل برخی مسائل یک سری خطاها در برنامه‌ها ایجاد شود و این گونه مسائل تا پیدا کردن نقاط ضعف و قوت در برنامه‌ها و طرح‌ها ادامه دارد.

وی بیان کرد: در حوزه آینده نگری در مقوله سلامت اتفاقاتی خوب در این زمینه افتاده است به طوری که مراکز مطالعات خوبی در زمینه آینده نگری حوزه سلامت پژوهش‌های خوبی را انجام داده و به نتایج قابل قبولی نیز دست پیدا کرده‌اند.

راه اندازی مراکز آینده نگری سلامت

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: در حال حاضر افرادی با انتقال دانش آینده نگری به ایران در چند مرکز مستقر اقدام به انجام مطالعات فراوانی در حوزه سلامت و آینده پژوهی شده‌اند و این مسئله یک نقطه شروع خوبی محسوب می‌شود اما هنوز تا سطح ایده آل و سرمنزله مقصود فاصله داریم.

توفیقی تأکید کرد: آینده پژوهشی در حوزه سلامت به جایگاه اصلی خودش در کشور نرسیده است، زیرا باید بتواند به تبیین سیاست‌های امروز برای رسیدن به آینده مطلوب انجام دهد که متأسفانه این امر تا به این لحظه محقق نشده است.

وی اظهار کرد: امروزه فاصله بین مراکز مطالعاتی و دستگاه‌های اجرایی یکی از مسائل کشور در حوزه آینده نگری سلامت محسوب می‌شود که علت آن به این دلیل است که مراکز اجرایی دغدغه انجام کارهای روتین و روزمره را دارند ولی مراکز علمی دغدغه‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را دارند و تمام تلاش خود را برای رفع کمبودهای علمی و پژوهشی در کشور انجام می‌دهند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: همیشه بین تئوری و اجرا در همه جای دنیا فاصله جود دارد که این مسئله در کشور ما نیز مستثنا نبوده و کسانی که مطالعات آینده نگری دارند هنوز وارد بدنه سیاست گذاری حوزه سلامت هستند و این مسئله در حوزه بهداشت و درمان نیز رایج نشده است.

توفیقی گفت: باید افراد بیشتری از حوزه نظریه پردازی وارد سیاست گذاری در زمینه آینده نگری سلامت بشوند تا با انجام اقدامات مطالعاتی و طرح‌های پژوهشی در وزارت بهداشت بتوانند آینده خوبی در این حوزه به دست بیاورند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس