سطح دیپلمات‌های ایرانی از تراز جهانی بالاتر است


سطح دیپلمات‌های ایرانی از تراز جهانی بالاتر است

یک استاد دانشگاه تهران در یادداشتی تاکید کرد که سطح دیپلمات‌های ایرانی از تراز جهانی بالاتر است.

به گزارش اییسنا، متن یادداشت دکتر سعید خزایی، استاد آینده پژوهی دانشگاه تهران بدین شرح است:

در بخش سیاست خارجی با توجه به مسائلی که در داخل و خارج از کشور وجود دارد، دستگاه دیپلماسی ایران فعالیت بسیار خوب و قابل قبولی به ویژه در برجام داشته است. صرف نظر از برخی شوک‌ها و شگفتی‌ها مانند خروج آمریکا از برجام که باعث شد نتایج برجام در برخی موارد خوب جلوه داده نشود اما در مجموع ما از این معاهده بین‌المللی به نتایجی دست یافتیم که سبب شد تا آقای ترامپ و هم پیمانان منطقه‌ای ایشان از جمله رژیم صهیونیستی خواستار لغو برجام شوند.

علاوه بر حل مسائل و مشکلات سیاسی،‌ تیم دیپلماسی دولت در ارتباط با چالش‌هایی که در حوزه مسائل اقتصادی در کشور به وجود آمده است نیز باید از ظرفیت‌های دیپلمات‌های خود استفاده کرده، مذاکره با اروپایی‌ها را به نتیجه مطلوب برساند تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور نیز رفع شود.

از طرف دیگر دستگاه دیپلماسی خارجی کشور باید با دیپلماسی فعال و سازنده با برخی قدرت‌های منطقه‌ای، جایگزینی برای جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از برجام پیدا کند تا مقداری از چالش‌های اقتصادی کشور از جنبه بین‌المللی و تبعات داخلی آن را بهبود بخشد.

باید توجه داشت که به طورکلی، بسیاری از چالش‌های داخلی ریشه اقتصادی دارند که این مساله نیز از بدقولی‌های آمریکا و عدم تعهد آن‌ها به یک پیمان بین‌المللی برمی‌گردد در نتیجه دستگاه دیپلماسی باید بین اتحادیه اروپا و آمریکا جدایی ایجاد کند و پیشنهادهایی را برای حل مشکلات ارائه دهد که البته در روزهای اخیر زمزمه‌هایی شنیده می شود که این اتفاق صورت گرفته است.

وزیر امورخارجه و معاونان ایشان باید با همکاری‌هایی که با اتحادیه اروپا و همچنین دیگر شرکا از جمله کشور چین دارند، تمهیداتی در موضوعات مختلف اقتصادی از جمله راه اندازی سیستمی جایگزین سوئیف و فاینانس بیندیشند تا نتیجه آن پیامدهای مثبتی برای کشور داشته باشد.

برخی از اصطکاک‌هایی که به چشم می خورد از درون کشور است و مسائل داخلی مانع برقراری ارتباط فعال با بعضی کشورها می شود. بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی در هم تنیده‌اند اما دستگاه دپیلماسی می‌تواند با دیپلماسی سازنده و رفت و آمد به کشورهای مختلف نشان دهد که ایران متعهد به کنوانسیون های بین المللی است و نقشی فعال و سازنده در منطقه داشته است.

نقش سازنده ایران در گفت‌وگوهای چند جانبه و پیمان‌های بین المللی می‌تواند از تبلیغات منفی علیه کشور جلوگیری کند و یارگیری‌های منطقه‌ای و جهانی را خنثی کند.

اگر بخواهیم نگاهی منصفانه و به دور از حب و بغض به عملکرد دستگاه دیپلماسی خارجی کشور داشته باشیم، این گروه نه تنها از دانش روز دیپلماسی برخوردار است بلکه به جرأت می‌توان گفت دیپلمات‌های ایران در وزارت امورخارجه که آقای ظریف و معاونان ایشان را در برمی گیرد، در سطح بین المللی عملکردی به مراتب بهتر از بسیاری از کشورهای دنیا و دیپلمات‌های خارجی داشته اند. در برجام و در بسیاری از کنوانسیون های بین المللی، توانمندی تیم دیپلماسی خارجی کشور در تصویب قطعنامه ها و مذاکرات قابل مشاهده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا