قرآن سرشار از سوژه های ناب است/ قصه های قرآنی را به هنر تزریق کنیم


قرآن سرشار از سوژه های ناب است/ قصه های قرآنی را به هنر تزریق کنیم

یک نمایشنامه نویس معتقد است، هنرمندان برای دستیابی به سوژه های ناب و اثرگذار باید به سراغ قرآن بروند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، یکی از راه های آشنایی بچه ها به قصه ها و آموزه های قرآنی ، هنر است و یکی از بهترین هنرها که بسیاری آنرا مادر هنرها می دانند، تئاتر است. تئاتر برای کودکان سخت است و تئاتر مذهبی برای کودکان سخت تر.«احمد مریدی زاده» نمایشنامه های قرآنی برای کودکان و نوجوانان نوشته است و به این بهانه گفتگویی با این نویسنده ، پژوهشگر و نمایشنامه نویس ترتیب دادیم که بدین شرح است:

چه نمایشنامه های قرآنی برای کودکان و نوجوانان نوشتید؟

نمایشنامه هایی با عنوان سربازان کوچک و روزهای کودکی یک پیامبر برای گروه سنی کودک و نوجوان کار کردم.

موضوع نمایشنامه سربازان کوچک چیست؟

این نمایشنامه برگرفته از سوره فیل قرآن کریم است. اصحاب فیل به دستور ابرهه برای تخریب کعبه به راه افتادند و به فرمان خدا توسط پرندگانی با نام ابابیل به هلاکت رسیدند.سه ماه برای نوشتن این نمایشنامه تحقیق و بررسی کردم. سعی کردم داستان اصحاب فیل را روان، روشن و به طور قابل فهم برای بچه ها بیان کنم. نمایشنامه سربازان کوچک یک کار عروسکی است.

در مورد نمایشنامه روزهای کودکی یک پیامبر توضیح بدهید؟

در نمایشنامه روزهای کودکی یک پیامبر به کودکی حضرت سلیمان پرداختم. حضرت سلیمان در کودکی بسیار باهوش و دانا بودند تا جایی که به دیگران و حتی پدر خود یعنی حضرت داوود کمک فکری می دادند. هدف من از نگارش این نمایشنامه این بود که بگویم بچه ها را جدی بگیریم و به آنها توجه کنیم.متاسفانه ما به ندرت از بچه ها نظرخواهی می کنیم و آنها را در کارها مشارکت می دهیم. کا تحقیق و پژوهش در باره این نمایشنامه سه ماه طول کشید.

استفاده از پیام‌های قرآنی در قالب‌های هنری چه ضرورتی داد؟

قرآن کریم آموزه‌های زیادی دارد که می‌توانیم از آنها در زندگی استفاده کنیم. قصه های قرآنی بسیار جذاب، شیرین و آموزنده است و می توان آنها را در قالبهای هنری مختلف اعم از داستان، شعر، انیمیشن، تئاتر و فیلم برای گروه های سنی مختلف بیان کرد. استفاده از قالب های هنری باعث می شود پیام های قرآنی و آموزه های دینی بهتر تفهیم برای مخاطبان شود. وقتی قصه های قرآنی را به هنر تزریق می کنیم، هنر بسیار جذاب و اثرگذار می شود.

هنرمندان تا چه اندازه می توانند سوژهای خود را از قرآن استخراج کنند؟

قرآن کریم سرشار از سوژه‌های ناب است. بهترین سوژه ها در قرآن وجود دارد. اگر هنرمندان بخواهند سوژه های خوبی در زمینه خانوادگی و اجتماعی برای کار خود داشته باشند که بر مخاطب اثرگذار باشد باید به سراغ قرآن بروند. در قرآن کریم مطالب و آموزه های بسیار مفید و تاثیرگذاری است که منطبق بر فطرت آدمی است و این مساله جاذبه ایجاد می کند. در حقیقت می توان گفت قرآن برای تمام گروه های سنی پر از پیام و درس است.

انگیزه شما از نوشتن نمایشنامه هایی با استفاده از قصص قرآنی برای کودکان و نوجوانان چیست؟

قرآن کریم نه تنها معجزه پیامبر اکرم (ص) بلکه کتابی زندگی است . این کتاب انسان ساز سرشار از آموزه ها و نکات مفید ، درسها و عبرت هاست که اگر آنرا با دقت بخوانیم تاثیر عمیقی بر زندگی ما خواهد داشت. اگر می خواهیم بینش ما نسبت به خودمان، خانواده و اجتماع وسیع شود، لازم است قرآن کریم را عمیق و دقیق مطالعه کنیم. قرآن کریم راه را به ما نشان می دهد و مسیر را برایمان روشن می کند. قرآن کریم به ما کمک می کند با فضای ذهنی بازتر و با دیدی وسیع تر در اجتماع ظاهر شویم. در حقیقت قرآن کریم به ما کلیدی می دهد و می گوید این کلید است و در را باز کن و ببین. حال این به ما بستگی دارد که چه می بینیم و چگونه استفاده می کنیم. بر این اساس هر کس بسته به ظرفیت و درک خود می تواند از مطالب ارزنده قرآن کریم استفاده کند.یکی از راه های اثرگذار انتقال قصص و مفاهیم ارزشمند قرآن کریم هنر است و بنده تصمیم گرفتم که این کار را برای گروه سنی کودک و نوجوان انجام دهم.

استقبال از نمایشنامه های سربازن کوچک و کودکی یک پیامبر چگونه بود؟

خوشبختانه وقتی این کار را به حوزه هنری هرمزگان تحویل دادم استقبال شد و کارها را پسندیدند و آنها را منتشر کردند. از طرفی زمانی که کتابها چاپ شد به سرعت به فروش رسید و تجدید چاپ شد. حتی عده ای از گروه های نمایشی مختلف اعم از گروهای نمایشی صحنه ای و خیابانی نزد بنده آمدند و با من مشورت کردند که این نمایشنامه ها را اجرا کنند.

انیمیشنی که با موضوع قرآنی ساختید چه نام دارد؟

به رنگ دریا. این انیمیشن در جشنواره هایی همچون جشنواره قرآن و عترت هرمزگان مطرح شد و مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

چه مساله ای در انیمیشن «به رنگ دریا» مطرح شده است؟

انیمیشن به رنگ دریا را بر اساس آیه 271 سوره بقره ساختم. پیام این انیمیشن این است که اگر می خواهیم کمک رسانی به دوست و همسایه و هر فردی داشته باشیم ، کمک باید به گونه ای صورت گیرد که کسی متوجه نشود. در حقیقت کمک رسانی پنهان و ارزشمندی این مساله در انیمیشن به رنگ دریا مورد بحث و توجه قرار گرفته است.

داستان انیمیشن «به رنگ دریا» چیست؟

انیمیشن " به رنگ دریا " در مورد پسربچه ای به نام علی است. روزی این پسربچه از مادرش پول هایش را می خواهد. او در تابستان ایام تعطیل و بعدازظهرها کار می کند. مادرش هرچه اصرار می کند که پولهایت را برای چه کاری می خواهی، علی نمی گوید تا اینکه مادر موضوع را با پدر در میان می گذارد. پدر تصمیم می گیرد با علی صحبت کند.پدر می خواهد به اتاق علی برود که متوجه صحبت تلفنی او می شود. علی می گوید من عصر می آیم و قول می دهم که با خودم پول بیاورم. پدر با علی صحبت می کند که برای چه پول می خواهی. بعد از اصرار زیاد علی ناچار لب به سخن می گشاید و می گوید "برادر یکی از همکلاسی هایم که خرج خانه را می دهد، تصادف کرده و در بیمارستان بستری است. آنها کسی را ندارند. من و تعدادی از دوستان تصمیم گرفتیم کمکی به آنها کنیم تا برادر همکلاسی ام از بیمارستان مرخص و مشغول به کار شود". پدر متعجب می شود و می گوید اینکه کار خوبی است پس چرا از مادرت پنهان کردی و حتی نمی خواستی به من نیز بگویی، علی می گوید اگر قرار است به کسی کمک کنیم بهتر است پنهانی باشد. انیمیشن " به رنگ دریا " مورد استقبال بچه ها واقع شد و وقتی من با بچه ها صحبت می کردم به آنها گفتم که پیام این انیمیشن از قرآن کریم استخراج شده است. هنرمندان می توانند به سراغ قرآن بروند و از پیام های آن در هنر خود استفاده کنند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس