نشست بی نتیجه ناتو و مسکو در خصوص موشک های روسیه


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (/fa/component/roojanews/frame.html?href=http://www.iribnews.ir) به نقل از رویترز، مسکو و ناتو در ­نشست مشترک...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز، مسکو و ناتو در ­نشست مشترک خود پیرامون موشک های روسیه، به توافق دست نیافتند.
نشست ناتـو و مـسکو بدون دستیـابی به تـوافق پـایـان یافت. «ینس استولتنبرگ» دبیـر کل سازمان پیمـان آتـلانتیک شمالی (ناتـو) اعلام کرد نشست روز جمـعه، در بـروکسل بین نمایندگان این سازمان و روسیـه در خصوص موضـوع موشـک های روسیـه بدون دستیـابی به هیچ توافقی پایان یافت. کشـورهای غـربی، موشک های روسـیه را به عنوان تهـدیدی برای خـود تلقی می کنند.

روز دوشنبـه، آمـریکا از روسیـه خواست تا مـوشک های «کـروز اس اس سی-8» خود را نابـود کند چرا که به اعتقاد واشنگتـن، در اختیـار داشتن این مـوشک ها معـاهده سال هـزار و نـهصد و هشتـاد و هفت در خصوص کنـترل نیروهای هستـه ای میانبـرد را نقض می کند. «ینس استولتنبرگ» روز جمعـه به مطبـوعات گفت: «معاهـده به طور واقعـی نقض شده است.» وی افـزود: «​چنانچـه معـاهده رعایت نشود، این پیـمان هیـچ ارزشی ندارد؛ مسئـله اصـلی موشـک هایی هستند که در اروپـا وجود دارند.»

در مـاه اکتـبر سال گذشتـه میـلادی، رئیـس جمهـور آمـریکا اعلام کرد چنانچـه مسـکو به تعهـداتش بر اسـاس پیمـان سـال هـزار و نهصـد و هشتـاد و هفـت عمل ننماید، قصـد دارد در دوم فـوریه سال دو هـزار و نـوزده میـلادی، از پیمـان منـع موشک های میـان بـرد، موسوم به «آی ان اف» خارج شود. در این معـاهده که توسط رونـالد ریـگان و میـخائیل گورباچف امضاء شـد، دو کشور متـعهد به از بین بردن موشـک های هستـه ای و غیرمتعـارف خود با بـرد پانصد تا پنـج هزار و پانـصد کیلـومتر شدند. به اعتقاد واشنـگتن و همچنین ناتو، موشک «کروز اس اس سی-8»(نواتور 9M729) دقیقـا قادر است اهدافـی در فاصلـه پانصـد تا هـزار و پانصد کیلومتـر را مورد اصـابت قرار دهد. این در حالی است که مسکـو اطمینان داده است که مـوشک هایش دارای بـرد محدود پانصـد کیلومتر است. از سوی دیگر وزارت امور خارجـه روسیـه نیز از واشنگتن خواسته است تا از طرح «غیر مسئـولانه» خود، برای استقرار سیستـم دفـاع موشـکی در فـضا چشـم پوشی کند. به اعتـقاد مسکـو، این طرح، که یادآور پـروژه «جنـگ ستـارگان» در سال های هزار و نهصـد و هشتاد است، تنها می تواند رقـابت تسلیحاتی را آغـاز نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی