6 بهمن 1357؛ لغو سفر امام به ایران


6 بهمن 1357؛ لغو سفر امام به ایران

جمعه 6 بهمن 1357؛ لغو سفر امام خمینی به ایران مهم‌ترین خبر امروز بود.

6 بهمن 1357؛ لغو سفر امام به ایران
به گزارش فانوس، با وجود تصمیم جدی و قاطع امام خمینی برای بازگشت به ایران بعد از ۱۵ سال تبعید برای حضور در میان مردم انقلابی، دولت شاپور بختیار با کارشکنی‌های خود و بستن فرودگاه‌ها اجازه نداد تا این اتفاق صورت گیرد و رهبر انقلاب به ناچار فعلا از همان نوفل‌لوشاتو رهبری انقلاب را به دست دارند.

مردم تهران و شهرستان ها که خود را برای استقبال از امام بسیج کرده بودند در اعتراض به لغو مسافرت امام و تعطیل شدن فرودگاه‌ها تظاهرات وسیعی به عمل آوردند و دولت بختیار را به شدت مورد اعتراض قرار دادند. در شهرهایی مثل قزوین، تبریز و مغان ارتش به طرف مردم تیراندازی کرد.

امام خمینی پس از آنکه از بازگشت شان به ایران جلوگیری شد در گفت‌وگویی اظهار کردند: من می‌خواستم در میان ملت باشم و هر رنجی که آنها می‌برند من هم با آنها باشم. لکن دولت خائن از این امر مانع شده و همه فرودگاه های ایران را بست. من پس از باز شدن فرودگاه‌ها بلافاصله به ایران خواهم رفت و به او خواهم فهمانید که شما غاصب هستید و خائن به ملت. ملت ما دیگر تحمل شما نوکرهای خارجی را نخواهد کرد. اینها باید بدانند که وقت آنکه قلدری بکنند گذشت.

رهبر انقلاب ادامه دادند: من ملت ایران را به ادامه نهضت دعوت می‌کنم و دعوت می‌کنم تا این قلدرها را سر جای خودشان بنشانند، لکن آرامش را از دست ندهند. من از همه ملت ایران تشکر می‌کنم و در اولین فرصت پیش مردم به ایران خواهم رفت تا یا با آنها کشته شوم و یا حقوق ملت را بگیرم که به ملت برگردانم.

امام در پاسخ به این سئوال که آیا توصیه می‌کنید که مردم با برداشتن سلاح، فرودگاه را برای بازگشت شما بازکنند؟ فرمودند: عجالتا بنا ندارم که امر به برداشتن سلاح بکنم. هر وقت صلاح دیدم این امر را می‌کنم و به آنها می‌فهمانم که چه باید بکنم.

آیت‌الله سیدمحمود طالقانی هم در اعلامیه‌ای عنوان کرد که سفر امام خمینی به ایران دو روز دیگر به تعویق افتاده است.

از طرفی شاپور بختیار در گفت‌وگویی بیان کرد: بازگشت آیت‌لله خمینی به ایران هنوز خیلی زود است. آیت‌الله باید به من فرصت دهد تا برای ورود و تضمین امنیت این کار برنامه‌ریزی کنم. ما برای فراهم آوردن امکانات بازگشت آیت‌الله با وی در حال مذاکره هستیم.

وی بار دیگر تاکید کرد: من بر ارتش و دولت تسلط و قدرت کامل دارم و تا زمانی که هستم احتمال کودتا وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت