مقایسهٔ نسل چهارم و پنجم تویوتا سوپرا


مقایسهٔ نسل چهارم و پنجم تویوتا سوپرا

پس از انتظاری طولانی سرانجام تویوتا رسماً نسل جدید سوپرا را در نمایشگاه دیترویت 2019 معرفی کرد. سوپرا یکی از نمادین‌ترین نام‌ها در صنعت خودروسازی است و بنابراین این کوپهٔ جدید که نام بزرگ سوپرا را یدک می‌کشد کار بسیار سختی پیش رو دارد. نسل جدید این ماشین در ظاهر کاملاً با نسل قبلی خود... The post مقایسهٔ نسل چهارم و پنجم تویوتا سوپرا appeared...

پس از انتظاری طولانی سرانجام تویوتا رسماً نسل جدید سوپرا را در نمایشگاه دیترویت 2019 معرفی کرد. سوپرا یکی از نمادین‌ترین نام‌ها در صنعت خودروسازی است و بنابراین این کوپهٔ جدید که نام بزرگ سوپرا را یدک می‌کشد کار بسیار سختی پیش رو دارد. نسل جدید این ماشین در ظاهر کاملاً با نسل قبلی خود متفاوت است و برخلاف خودروهای نمادینی مثل پورشه 911 یا شورلت کامارو هیچ شباهاتی با اسلاف خود ندارد اما در زیر کاپوت شباهت‌های زیادی با نسل چهارم وجود دارد است.

مقایسهٔ نسل چهارم و پنجم تویوتا سوپرا
درهرحال قصد داریم در ادامهٔ این مطلب نسل‌های چهارم و پنجم این کوپهٔ افسانه‌ای ژاپنی را باهم مقایسه کنیم.

بیرون

اگر نام سوپرا را در نظر نگیریم، نمی‌توان تشخیص داد که این دو ماشین نسل‌های قدیم و جدید یک خودرو هستند. نسل پنجم سوپرا در طراحی بیرونی بیشتر از کانسپت FT-1 الهام گرفته نه هیچ‌کدام از المان‌های کلاسیک نسل‌های قبلی خود. در نمای جلویی این کوپهٔ جدید دماغه‌ای بسیار تهاجمی به چشم می‌خورد که شباهت زیادی به کانسپت FT-1 دارد. تنها تفاوت عمدهٔ سوپرا با کانسپت مذکور وجود یک ورودی هوای اضافه درست زیر لوگوی تویوتا است اما چراغ‌های جلو کاملاً مشابه FT-1 هستند و در اینجا هم همان دیفیوزر فیبر کربنی جلو و سقف دو حبابی نسخهٔ کانسپت دیده می‌شود. سوپرا در بخش عقبی هم همین استراتژی را دنبال کرده است یعنی بجای الهام گرفتن از نسل چهارم خود تقریباً تمامی عناصر را از کانسپت FT-1 گرفته است؛ بنابراین در نمای عقبی نسل پنجم سوپرا دقیقاً مثل FT-1 همان اسپویلر منقار اردکی، چراغ‌های LED تیز و چراغ‌ ترمز در میانهٔ دیفیوزر دیده می‌شود؛ بنابراین نسل پنجم سوپرا در این نما هم کاملاً با نسل چهارم خود متفاوت به نظر می‌رسد.

داخل

برخلاف نسل چهارم، کابین نسل پنجم سوپرا بسیار ساده و معمولی است. شاید با نگاهی دقیق‌تر بتوان شباهت‌هایی جزئی مثل راننده محور بودن را بین دو نسل مشاهده کرد اما درمجموع کابین نسل جدید سوپرا به‌اندازهٔ نسل چهارم جذاب و چشمگیر نیست. ناامیدکننده‌ترین ویژگی داخلی نسل پنجم سوپرا صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive ب‌ام‌و است که به نظر می‌رسد به‌طور مستقیم از ب‌ام‌و i8 گرفته شده باشد. حتی تویوتا تلاشی برای کمرنگ کردن نمای تبلت مانند این نمایشگر یا کنترل‌کنندهٔ دوار iDrive آن نکرده است. صفحه آمپر دیجیتالی خودرو اما به‌خوبی طراحی شده و به ویژگی‌های عملکردی تویوتا مجهز شده است. در قسمت‌های مختلف کابین نیز چرم مشکی‌رنگ و قطعات فیبر کربنی زیادی بکار رفته است که نمای سطح بالایی به کابین خودرو بخشیده است. صندلی‌های سوپرا که با الهام از خودروهای مسابقه‌ای شکل گرفته‌اند نیز نمای فوق‌العاده‌ای دارند اما قضاوت نهایی را باید به زمان نشستن روی آن‌ها موکول کرد.

عملکرد

هرچند این دو نسل در داخل و خارج کاملاً باهم متفاوت هستند اما زیر کاپوت می‌توان شباهت‌های تعجب‌آوری را پیدا کرد. تویوتا برای نسل چهارم سوپرا یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر را در نظر گرفته بود که در سه نسخهٔ تنفس طبیعی، توربو و توئین توربو ارائه می‌شد. این موتور در نسخهٔ تنفس طبیعی تنها 220 اسب بخار قدرت داشت اما این عدد در نسخهٔ توئین توربو به 330 اسب بخار می‌رسد. نیروی هر سه نسخهٔ این پیشرانه نیز توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کرد. سوپرا نسل چهار با پیشرانهٔ توئین توربو ظرف 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت 290 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای سال 1993 اعداد واقعاً قابل‌توجهی هستند.

حال پس از نزدیک به بیست سال، نسل پنجم سوپرا هم مثل گذشته به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز شده با این تفاوت که این موتور از ب‌ام‌و گرفته شده است. این موتور 340 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور دارد که انتقال آن صرفاً توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و متأسفانه خبری از گیربکس دستی نیست؛ بنابراین نسل پنجم سوپرا تنها 10 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به نسخهٔ توئین توربوی نسل چهارم دارد اما این نسل ظرف 4.1 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که اختلاف قابل‌توجهی با قبل را نشان می‌دهد. ولی برخلاف نسل قبلی، حداکثر سرعت نسل جدید سوپرا به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.


مقایسهٔ نسل چهارم و پنجم تویوتا سوپرا

مشخصات فنی

سوپرا نسل چهار سوپرا نسل پنج
پیشرانه 3 لیتری I6 3 لیتری I6
تنفس توئین توربو توربو
قدرت 330 اسب بخار 340 اسب بخار
گشتاور 440 نیوتن متر 450 نیوتن متر
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب
شتاب صفر تا 96 4.9 ثانیه 4.1 ثانیه
حداکثر سرعت 290 کیلومتر/ساعت 250 کیلومتر/ساعت
طول 4.52 متر 4.38 متر
فاصلهٔ محوری 2.50 متر 2.47 متر
وزن 1570 کیلوگرم 1520 کیلوگرم
منبع: Motor1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس