10 هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان احداث می‌شود/ کپرنشینی جمع می‌شود


10 هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان احداث می‌شود/ کپرنشینی جمع می‌شود

تفاهم‌نامه ایجاد 10 هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان میان سازمان برنامه و بودجه کشور کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تفاهم‌نامه ایجاد ۱۰ هزار واحد مسکونی در جنوب استان کرمان میان سازمان برنامه و بودجه کشور کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شد.

محمد باقر نوبخت در این مراسم اظهار داشت: مشکل مسکن در فصل گذشته در جنوب کرمان تشخیص داده شد که باید اقدام عاجلی در این باره صورت می‌گرفت، صدرنشینی با توجه به بافت و ساخت منطقه رایج است، چون من به این بود که با ۱۰ هزار واحد مسکونی با توجه به آماری که داریم کپر نشینی کنار گذاشته خواهد شد و خانوارها دارای مسکن می‌شوند، قرار است که این تعداد واحد ظرف حداکثر یکسال به اتمام برسد.

تفاهم‌نامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان کرمان صبح امروز میان سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل سازمان برنامه و بودجه امضاء شد.

بر این اساس قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای مددجویان و روستائیان استان کرمان با متوسط ۵۰ متر مربع و در مجموع ۵۰۰ هزار متر مربع ساخته شود که از این تعداد ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و ۵ هزار مسکن دیگر برای خانواده‌های محروم و فاقد سرپناه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان مانند قلعه‌گنج، رودبار، ریگان، جیرفت و سایر مناطق ساخته شود.

همچنین هزینه احداث هر متر مربع بالغ بر یک میلیون تومان پیش‌بینی شده که در مجموع رقمی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد، از این میزان ۵۰ درصد آن را سازمان برنامه و بودجه از محل منابع عمومی بودجه و ۲۵ درصد آن حدود ۱۲۵ میلیارد تومان با بنیاد مسکن و ۲۵ درصد دیگر را کمیته امداد تأمین خواهد کرد.

به گزارش فارس، این خانه‌ها ظرف یک سال ساخت، تکمیل و تحویل خواهد شد و طبق دستورالعملی که در اختیار خانواده‌های مشمول قرار می‌گیرد.

در این مراسم علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه اولویت مسکن با مشمولان کمیته امداد است و پس از آن در اختیار افراد غیر پوشش قرار می‌گیرد، گفت: این واحدها قرار است طی یکسال ساخته شود و پس از امضای تفاهم‌نامه کار عملیاتی آن شروع می‌شود.

وی افزود: این اقدام باقیات الصالحات است و این طرح موضوع ساده‌ای نیست و گام بعدی معیشت مردم است که باید برای آن فکر اساسی شود.

همچنین پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب کار خیری صورت گرفته و پیش از این نیز زحمات زیادی در منطقه انجام شده است، عنوان کرد: در این طرح ساخت ۱۰ هزار مسکن، احصا شده و می‌توان مسکن نامناسب منطقه را ساماندهی کرد. روش منطقی از سوی سازمان مدیریت در پیش گرفته شد که از نهادها و خود دولت استفاده می‌شود و مدل ترکیبی در کرمانشاه هم انجام شد و موفق بود و مشاهده می‌کنید، ظرف چندماه گذشته خانه‌هایی که در کرمانشاه ساخته شده با وجود زلزله‌های متعدد نکته‌ای در آن یافت نشده است.

وی افزود: توقع نادرستی است که بگوییم افراد آورده بیاورند، زیرا توان آن را ندارند ، این یک طرح استثنایی است که از وام استفاده نمی‌کند.

فتاح اعلام آمادگی کرد تا با این مدل و ترکیب سازمان برنامه و بودجه برای هر استانی که صلاح می‌داند کار را ادامه دهد.

پس از آن محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کمتر از دو هفته دیگر وارد دهه پنجم فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شویم، اظهار داشت: ۴۰ سال خدمت را پشت سر گذاشتیم، کارهای اساسی در این مدت صورت گرفته، طبق آخرین تعریفی که از توسعه مبنای عمل سازمان ملل متحد قرار دارد، توسعه انسانی است که ۳ شاخص مهم دارد، ۱- آموزش (سالهای تحصیل)، ۲- بهداشت (امید به زندگی) و ۳- درآمد سرانه کشور نسبت به دو دهه گذشته در هر سه‌شاخص بهتر عمل کردیم که نشانگر آن است با وجود ترور، جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی، جمهوری اسلامی موفق بوده و پیشرفت کرده است. نسبت به ۱۷ سال قبل که برای اولین بار این شاخص‌ها تعریف شده ارتقا پیدا کردیم و از حدود نیم درصد به حدود ۰.۸ درصد رسیدیم، ۳۸ درصد رشد دارد.

وی ادامه داد: با وجود این می‌دانیم چقدر موانع داریم ، رتبه علمی پانزدهم را در جهان داریم و در بحث‌های رشد و شتاب علم و علوم فضایی عملکرد خوبی وجود دارد. براساس آمار صندوق بین‌المللی پول از نظر اقتصاد، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان هستیم و تا سال ۲۰۲۱ در جایگاه پانزدهم قرار می‌گیریم. اینها با وجود موانع داخلی و خارجی به وجود آمده و خواهد آمد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مناطق مختلف و روستاها مورد توجه است، گفت: در جنوب کرمان نهادها اقدامات خوبی انجام دادند، اما هنوز مشکل مسکن وجود دارد که در سفر گذشته تشخیص داده شد، کپرنشینی با توجه به بافت و ساخت منطقه رایج است و جمع‌بندی این بود که با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی می‌توانیم کپرنشینی را کنار بگذاریم و خانوارها دارای مسکن شوند.

انتهای پیام/ب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس