دولت افغانستان از اعمال اصلاحات یکجانبه در کمیسیون انتخابات خودداری کند


دولت افغانستان از اعمال اصلاحات یکجانبه در کمیسیون انتخابات خودداری کند

دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان اعلام کرد: رهبران حکومت وحدت ملی در انتخابات ریاست جمهوری ذینفع هستند بنابر این از اعمال اصلاحات یکجانبه در کمیسیون انتخابات این کشور خودداری کنند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ایجاد اصلاحات گسترده در کمیسیون انتخابات افغانستان از سوی دولت این کشور بار دیگر افزایش یافته است.

اخیرا منابع خبری تصریح کردند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان در نظر دارد تا اعضای کمیسیون انتخابات را برکنار کرده و تغییرات گسترده را بر این کمیسوین اعمال کند.

دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان موسوم به «ایتوا» در واکنش به این موضوع نسبت به هرگونه اقدام یکجانبه دولت در راستای ایجاد اصلاحات در کمیسیون انتخابات این کشور هشدار داد.

ایتوا تصریح کرد که با توجه به نارسایی‌های گسترده در انتخابات پارلمانی، ایجاد اصلاحات اساسی در کمیسیون انتخابات افغانستان امری ضروری است.

این بنیاد خاطرنشان کرد، اصلاحات در کمیسیون انتخابات افغانستان باید در مطابقت با قانون اساسی، اصول انتخاباتی و مشورت با شرکای انتخاباتی این کشور صورت بگیرد.

دیدبان انتخابات و شفافیت افغانستان اظهارداشت: رهبران حکومت وحدت ملی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ذینفع هستند بنابر این اقدام یکجانبه دولت برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی می‌تواند زمینه سوء استفاده را فراهم کند.

این بنیاد هرگونه اصلاحات یکجانبه از سوی دولت افغانستان در کمیسیون انتخابات این کشور را خلاف عدالت انتخاباتی، نقض شفافیت و عدم رعایت بی طرفی عنوان کرده است.

ایتوا از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته است که در اعمال اصلاحات انتخاباتی با احزاب سیاسی کارشناسان امور انتخاباتی و نهادهای مدنی این کشور مشورت کند تا مردم و احزاب سیاسی به انتخابات اعتماد کنند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان تلاش دولت افغانستان برای اعمال اصلاحات یکجانبه در کمیسیون انتخابات را تلاشی برای مهندسی روند انتخابات این کشور می‌دانند.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06