مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است


مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است

گروه اندیشه ــ کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فعالیت فرقه‌های انحرافی در داخل و خارج از کشور، بیان کرد: لازم نیست همیشه دست به شمشیر برد، بلکه عمده فعالیت‌ها در مقابله با فرقه‌های انحرافی باید بر مدار فکر باشد.

مقابله با فرقه‌های انحرافی بر مدار اندیشه/ دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و مرجعیت است

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست نخبگانی با جریان‌های فرقه‌ای و آینده وحدت در جهان اسلام، امروز، ششم بهمن‌ماه، با حضور جمعی از صاحب‌نظران و علاقه‌مندان در خبرگزاری فارس برگزار شد.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در این نشست بیان کرد: بحث تعدد فرق و نحله‌ها در تاریخ اسلام بسیار ریشه‌دار است و با حرکت اندیشه ناب اسلامی حرکت‌های موازی برای تضعیف سرعت این حرکت شکل گرفته است و این حرکت نیز هم از داخل بیت اسلام و هم از خارج آن بوده است. یعنی مسلمانانی که بعدا به دلایل خاص از درون اسلام به اسلام ضربه زدند و حرکاتی از طرف ادیان دیگر صورت گرفت. از بدو ظهور اسلام اگر نگاه کنیم این جریان وجود داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: اوج این مسئله در واقعه کربلا است که فتوا صادر شد و شریح قاضی توجیه کرد که «قتل الحسین بسیف جده»؛ یعنی حضرت رسول (ص) فرموده‌اند که هر کس بر علیه خلیفه زمان قیام کند باید گردن او را زد و بعد توجیه کردند که یزید خلیفه زمان بود و امام علیه او قیام کرد لذا کشته شدن امام با فتوای جد خود او بود.

حوزه‌ها مورد نفوذ قرار گرفته‌اند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه در داخل نیز مشکلاتی وجود دارد و حوزه‌های علمیه نیز از نفوذ در امان نیستند بیان کرد: لذا این جریان‌های انحرافی سیر اندیشه اسلام را گمراه کردند تا امروز که به اوج رسیده است. امروز البته حلقه تنگ‌تر شده و از درون بیت شیعی و از درون حوزه‌های علمیه این مسئله شروع شده است. امروز فضای حوزه‌ها مورد نفوذ قرار گرفته و لذا جریان تشیع لندنی مطرح می‌شود و به قدری جدی است که مقام معظم رهبری که کمتر در مسائل مربوط به بیت شیعی دخالت می‌کنند، روی این مسئله بار‌ها تا جزئی‌ترین مسائل مربوط به تشیع لندنی تاکید و اظهار نظر کرده و راهبرد ارائه کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میرزای شیرازی نسبت به خطر نفوذ هشدار داده بود تصریح کرد: بعد از فتوای تحریم تنباکوی میرازی شیرازی و شکستی که به منافع انگلیس وارد شد، عده‌ای آمدند و به میرزا تبریک گفتند که فتوای شما در شکست استعمار بسیار مهم بود، اما دیدند که میرزا گریه می‌کند و می‌گوید دشمن تازه فهمید که قدرت مرجعیت چقدر است و از این به بعد بنا دارد که نفوذ کند و ضربه بزند و ما نیز این را نمی‌خواستیم که دشمن متوجه شود.

بیوت مراجع گا‌ها امام راحل را نیز تکفیر می‌کردند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه بیوت مراجع حتی برخی اوقات امام راحل را نیز تکفیر می‌کردند، بیان کرد: در مسیر انقلاب اسلامی نیز امام راحل به این مسئله هشدار می‌داد و می‌گفت که مواظب باشید. از ابتدای نهضت، امام هشدار می‌دادند و برخی بودند که امام را تخطئه می‌کردند. وقتی که بنده نجف بودم شاهد بودم که برخی امام را متهم می‌کردند که این فرد سیاسی است و نه مرجع تقلید حقیقی که البته بعد‌ها برخی‌ها پشیمان شدند. البته باید توجه داشت که این سخن از بیوت مراجع و نه خود آن‌ها در می‌آمد.

سیدافقهی در ادامه با اشاره به اینکه مسلمانی که از اسلام برگشته‌اند در صدد ضربه زدن به اسلام هستند تصریح کرد: امروز نیز مکاتب مدرن و مسلمانانی که از اسلام برگشته‌اند در حال ایجاد انحراف هستند و داستان غمگینانه آندلس آن روز را فراموش نمی‌کنیم که برخی از علمای منحرف مسلمان به مسیحیان یاد دادند که شما نمی‌توانید با این رزمندگانی که از آن طرف آب‌ها آمده‌اند بجنگید و باید کشتی‌ها را آتش بزنید. در واقع به مسیحیان آموختند که این آدم‌ها در صدد شهادت هستند و این‌ها را نمی‌شود به این صورت از بین برد؛ لذا باید آن‌ها را آلوده به مفاسد اندیشه‌ای و ... کنیم. امروز متاسفانه دشمن به خیل و رجل آمده و هم امکانات فنی دارد و هم امکانات بشری، آنجا که بستر آماده باشد جنگ نرم است و آنجا که چاره‌ای نیست با آتش جنگ و تهاجم وارد می‌شود؛ لذا ما با انواع تهاجم رو‌برو هستیم و برای هریک از این نقشه‌ها باید دکترین داشته باشیم.

برخورد انفعالی و مقطعی با فرقه منحرف جوابگو نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه باید به درستی با این جریانات مقابله کرد، بیان کرد: برخورد انفعالی و مقطعی جواب نمی‌دهد، انقلابی که چهار سوی دنیا را یک روزی تکان داد، امروز عده‌ای می‌خواهند گفتمان انقلاب اسلامی را به حاشیه بکشانند. امروز با ظهور داعش و ... که یک سیر متصل به هم دارند، مشکلاتی به وجود آمده و با این مسائل رو‌برو هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تشیع لندنی بیان کرد: برای مثال عرض می‌کنم که یک حرکت خزنده و به ظاهر دلسوزانه و متعهدانه، ولی بسیار خبیث و خطرناک شروع شده و روز به روز حرکت این تشیع لندنی بیشتر می‌شود. امروز دو جریان فرقه سیدصادق شیرازی و یکی هم عبدالحلیم الغزی مشغول به کار‌های انحرافی هستند. الغزی که شبکه القمر را دارد و برنامه‌ها را خودش اجرا می‌کند که علمی‌تر صحبت می‌کند و سیبل حملات الغزی نیز مراجع هستند و می‌خواهد این را در اندیشه جوانان ما جا بیندازد و می‌گوید مرجعیت یک موسسه غیر انتفاعی بوده و متاثر از اندیشه‌های تکفیری است.

مرجعیت کانون تفکر انقلابی و مصونیت اسلام در مقابل دشمنان است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه جریان سیدصادق شیرازی بیشتر آئین‌مند است تصریح کرد: الغزی این‌ها را خیلی به ظاهر علمی بحث می‌کند و ارائه می‌دهد. اما جریان سیدصادق شیرازی آئین‌مند است و نگاه او آئینی است. مسئله سیدالشهدا (ع) را محور قرار می‌دهد و کسانی که در مقال این محور هستند را می‌کوبد که البته بودجه‌ها و راهبر‌های وسیعی نیز دارد. در داخل کشور جریان‌های دیگری نیز وجود دارد، اندیشه‌های سروش از این جمله است و قبلا نیز شخصیت‌های منحرف دیگری وجود داشته‌اند که به تشیع می‌تازند. چون فهمیده‌اند که کانون این تفکر انقلابی و مصونیت اسلام در مقابل دشمن همین جریان مرجعیت است.

سیدافقهی بیان کرد: یک رابطه شرعی و تکلیف‌مدار بین مرجع و مقلد به صورت منسجم وجود دارد. اگر بتوانند این رابطه را تضعیف کنند موفق شده‌اند، چون جریان‌های مختلف توان همراه کردن توده‌های مردم را ندارند و راز موفقیت امام راحل نیز این بود که حرکتش حزبی نبود و از رابطه مرجع و مقلد استفاده کرد و امروز دشمنان با مرجعیت‌سازی و ... کار می‌کند.

سوءاستفاده جریان سیدصادق شیرازی از جایگاه مرجعیت

وی در ادامه تصریح کرد: تاکید بنده روی این است که جریان فرقه سیدصادق شیرازی از این جایگاه رفیع مرجعیت برای ضربه زدن به مرجعیت و ولی فقیه استفاده می‌کنند که این فقیه، فقیه عادلی نیست و در برابر ولایت فقیه نیز ایستاده‌اند. در هفته، ساعت‌ها پای دروس سیدصادق می‌نشینم. ایشان دو کانال به نام مرجعیت دارد که فعالیت‌های او در این کانال‌ها است. البته شبکه‌های امام حسین یک و دو نیز دروس او را دارند، اما شبکه‌های مرجعیت یک و دو مخصوصا برای سیدصادق است و واقعا بنایش بر این است که این ستون خیمه انقلاب یعنی ولایت فقیه را از بین ببرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: باید ابتدا صورت مسئله را دقیق بفهمیم و صرفا با بیانات احساسی و اینکه کسی را دستگیر کرد، نمی‌توان این کار را انجام داد. در هر مناسبتی اعم از محرم و صفر این‌ها فروگذار نمی‌کنند و به انقلاب و شخص رهبری می‌تازند، آن‌ها که بیرون از ایران هستند با تصریح و آن‌ها که ایران هستند با کنایه این کار را می‌کنند. حتی این‌ها تدریس می‌کنند که امام خمینی کافر بوده است. این‌ها در واقع قطعات پازل هستند، اما وقتی کل این جریان‌های سنی و شیعی را رصد کنید متوجه می‌شوید که از یک جا تغذیه می‌شوند که اعم از تغذیه مالی و اندیشه‌ای و ... است و عجیب است که این اتاق فکر به قدری قوی است که برای هر دو جریان سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی خوراک تامین می‌کند.

عمده مقابله با فرق انحرافی باید بر مدار فکر باشد

وی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری این را کشف کرده‌اند و این خیلی جرات می‌خواهد که بگوید این‌ها از یک بانک تغذیه می‌شوند؛ لذا ما نیز باید با برنامه به جنگ این‌ها برویم. البته جایی لازم است که انسان شمشیر بردارد، اما باید عمده طراحی‌ها جنگ نرم و فکری باشد. یکی از دوستان بحرینی بنده در مورد الغزی می‌گفت که متاسفانه در منطقه شرقیه که شیعیان زیادی دارد، افراد تحت تاثیر برنامه‌های الغزی هستند. در بحرین آن‌هایی که بر علیه رژیم آل خلیفه قیام کردند مورد هجمه الغزی هستند و از درون همین جریان شیعی جوان، الغزی دارد یارگیری می‌کند، چون عقبه عقیدتی این جوانان خیلی قوی نیست و این‌ها نیز به ظاهر خیلی علمی وارد میدان می‌شود و به مرجعیت و ... می‌تازد. جهان عرب تحت تاثیر قرار می‌گیرد و از آن طرف نیز آن شیخ بد دهن یعنی یاسر الحبیب نیز در همین مسیر است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان