حذف زوجین یارانه‌بگیر و اختلال در واریز بسته حمایتی دولت


حذف زوجین یارانه‌بگیر و اختلال در واریز بسته حمایتی دولت

براساس آخرین اطلاعات موجود، 4 میلیون و 700 هزار نفر تاکنون از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و در این بین بسیاری از زوجین جوانی هم که مشمول دریافت سبد حمایتی دولت بوده، اما یارانه‌شان بی‌دلیل قطع شده نتوانستند بسته حمایتی خود را بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس آخرین اطلاعات موجود، ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تاکنون از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و در این بین بسیاری از زوجین جوانی هم که مشمول دریافت سبد حمایتی دولت بوده، اما یارانه‌شان بی‌دلیل قطع شده نتوانستند بسته حمایتی خود را بگیرند.

با اجرای توزیع بسته‌های حمایتی دولت و واریز این بسته‌ها به حساب یارانه افراد، موجی ار نگرانی و اعتراض در بین مشمولانی که تاکنون نتوانسته اند نسبت به ثبت یارانه خود اقدام کنند به راه افتاد.
اغلب این متعرضان، زوج‌های جوانی هستند که پس از ازدواج و جداشدن از خانواده خود، یارانه‌شان حذف شده و دیگر نتوانسته اند دارای حساب یارانه جداگانه شوند.
این افراد بعضا به مراکز مرتبط و بانک‌ها هم مراجعه کرده، اما پاسخ روشنی نگرفته اند و حتی در گام‌های بعدی برنامه هدفمندی که امکان ثبت نام‌های جدید هم وجود داشته نتوانسته اند یارانه‌دار شوند.
برخی از زوجین نیز مدعی هستند که حساب یارانه‌شان مسدود و به یکباره واریز این مبالغ به حسابشان قطع شده است در حالی که قبلا از خانواده‌های خود یارانه می‌گرفته اند.
با وجود اینکه در ابتدای پرداخت یارانه نقدی، توجیه این اقدام آن بود که مازاد یارانه باید صرف کار‌های عمرانی و فرهنگی شود، اما از آنجا که دولت فعلی در پرداخت یارانه با کسری روبه رو شد، تصمیم گرفته شد تا یارانه بخشی از دهک‌ها را که بی نیاز هستند، قطع کند.
در این میان هیچ گاه مشخص نشد که سیستم حذف یارانه‌ها دقیقاً به چه صورتی عمل می‌کند و بار‌ها گزارش‌هایی رسید که خانواده‌ای که به شدت مشکل مالی دارند و سرمایه و درآمد مشخصی هم ندارند؛ از دریافت یارانه محروم اند و از آن سو خانواده‌هایی هستند که با تمکن مالی رضایت بخش و سرمایه کافی همچنان تحت پوشش دریافت یارانه هستند.
احد رستمی، مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره به فارس می‌گوید: افراد معترض نسبت به قطع یارانه می‌توانند با مراجعه به سایت http://www.yaraneh۱۰.ir/ اعتراض خود را ثبت کنند.
وی می‌گوید: اگر یارانه هر دو نفر از زوج‌های جوان در سیستم پرداخت یارانه فعال باشد و به عبارتی هنوز قطع نشده باشد، مشکلی نخواهد بود و داماد می‌تواند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز پلیس ۱۰+ و ارائه مدارک هویتی، یارانه خود و همسرش را از خانواده‌ها جدا کند؛ بنابراین در این حالت موضوع بدون در نظر گرفتن شغل، سرمایه و حقوق زوج جوان قابل حل است و حتی اگر داماد یا عروس از شغل مناسب، سرمایه قابل وصف و بضاعت مالی برخوردار باشد نیز شامل دریافت یارانه خواهند بود.
براین اساس اگر در این بین قبلاً و در فرایند قطع بی برنامه یارانه ها، یارانه خانواده هر کدام از زوجین (عروس یا داماد) قطع شده باشد، دیگر موضوع فرق خواهد کرد و خانواده جدید تشکیل شده فارغ از هر گونه ملاحظه‌ای نظیر داشتن سرمایه، شغل و یا درآمد مشخص از دریافت یارانه دو نفری برای همیشه محروم خواهند شد.
سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرده که سرپرستان خانواری که در حال حاضر یارانه نقدی را دریافت می‌کنند و متقاضی ثبت وقایع حیاتی (ازدواج، طلاق، فوت و.) در خانوار خود هستند باید به همراه مدارک هویتی (شناسنامه، کارت ملی و ...) و مستندات لازم به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند و خانوار‌هایی که در حال حاضر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و متقاضی تغییر سرپرست خانوار (به دلایل محجوریت، مجنون شدن سرپرست خانوار، اعتیاد سرپرست خانوار و ...) هستند لازم است به همراه مدرک هویتی و مستندات لازم به فرمانداری‌های محل سکونت مراجعه کنند.
احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه نیز در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: در پنج سال اخیر۵ برابر شکایات دیوان عدالت اداری درباره وضعیت یارانه‌ها شکایت داشته‌ایم؛ یعنی اگر دیوان عدالت اداری ۹۰ هزار شکایت را در این پنج سال بررسی می‌کند ما در این پنج سال ۴۵۰ هزار شکایت را بررسی کرده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: پس از ثبت شکایات از طریق سایت و مراکز در کل کشور و مراجعه حضوری در شهرستان‌ها، مشخص شد که از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده، یارانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجددا برقرار شده است.
میدری می‌گوید: درباره وضعیت قطع و وصل یارانه‌ها در سال ۹۷ نیز، امسال حذف یارانه نداشته‌ایم.
وزارت رفاه احتمال دو نوع خطا را در حذف یارانه بگیران پیش بینی کرده بود: «در مسیر اجرای طرح حذف یارانه غیر نیازمندان امکان بروز خطای نوع اول (شمول افرادی که باید حذف شوند) و خطای نوع دوم (حذف افرادی که نباید حذف شوند) وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع در چند سال اخیر، مطالعات دقیق کارشناسی صورت گرفته است تا در فرایند حذف اقشار غیرنیازمند کمترین خطا و اشتباه رخ دهد. لیکن بروز خطا و اشتباه در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است؛ لذا متواضعانه از مردم عزیز درخواست می‌شود اشتباهات احتمالی در هنگام اجرای طرح را با سعه صدر تحمل کنند و مطمئن باشند که تمهیدات لازم برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده است. ما خود را متعهد می‌دانیم که پس از ثبت اعتراض از ۵ خرداد ماه ۱۳۹۴ و از طریق سامانه yaraneh۱۰.ir (موضوع کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها) حداکثرتا ۱۵ روز پاسخگوی شهروندان باشیم.»
موضوعی که گویا با وجود گذشت ماه‌ها هنوز پاسخ رسمی توسط وزارت رفاه داده نشده و توصیه می‌شود مسئولان نسبت به این موضوع و شفاف شدن دقیق معیار‌ها اطلاع رسانی لازم را داشته باشند.
منبع: فارس
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟