خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت


خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

روغن سیاه دانه چیست؟ روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. سیاه دانه نیز به عنوان سیلیس...

روغن سیاه دانه چیست؟

روغن سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. سیاه دانه نیز به عنوان سیلیس سیاه، زیره سیاه، کلنجی و دانه های پیاز سیاه شناخته می شوند. این روغن از Nigella sativa، یک گیاه کوچک با گلهای بنفش، آبی یا گل سفید که در شرق اروپا، آسیای غربی و خاورمیانه رشد می کنند، گرفته می شوند.

مردم از دانه های کوچک سیاه از میوه های N. sativa به عنوان یک درمان طبیعی برای هزاران سال استفاده کرده اند. دانه ها همچنین می توانند طعم کاری، ترشی و نان را به شکل مشابه با زیره سبز و یا پونه نیز داشته باشند.
روغن سیاه دانه حاوی تیموکوئینون است که یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهابی است که همچنین ممکن است خواص کاهش دهنده تومور داشته باشد.

مردم می توانند روغن سیاه دانه را به شکل کپسول مصرف کنند و یا به طور موضعی روی پوست اعمال کنند. همچنین می توان این روغن را به روغن ماساژ، شامپو، محصولات مراقبت از پوست خانگی و عطرها اضافه کرد.
روغن سیاه دانه با کیفیت بالا برای استفاده در آشپزی، پخت و پز و نوشیدنی مناسب است.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست

روغن سیاه دانه برای افرادی که دارای بیماری پوستی هستند مفید است:

۱- اگزما:

براساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۳، روغن سیاه دانه می تواند شدت اگزما دست را کاهش دهد.

۲- آکنه:

تحقیقات نشان می دهد که اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه می تواند آکنه را بهبود بخشد. در یک مطالعه ۵۸ درصد از شرکت کنندگان به این درمان پاسخ دادند، در حالی که ۳۵ درصد معتقد بودند که نتایج استفاده از روغن متوسط است.

۳- پسوریازیس:

مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ بر روی موش نشان می دهد که این روغن ممکن است از مزایای ضدالتهابی نیز برخوردار باشد (بیماری پسوریازیس چیست+ ۴ درمان اصلی پسوریازیس). روغن سیاه دانه همچنین می تواند موها را هیدراته، پوست را نرم و لطیف نگه دارد و به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند، گرچه کمبود شواهد علمی برای تایید این مزایا وجود ندارد.

سایر مزایای استفاده از روغن سیاه دانه:

خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

آرتریت روماتوئید

طبق یک مطالعه کوچک منتشر شده در تحقیقات ایمونولوژیک در سال ۲۰۱۶، روغن سیاه دانه به درمان آرتریت روماتوئید کمک می کند. در یک مطالعه بر روی ۴۳ زن مبتلا به آرتریت روماتوئید خفیف تا متوسط، مصرف روزانه کپسول روغن سیاه دانه یا قرص پلاسبو برای یک ماه بررسی شد. نتایج مطالعه نشان داد که درمان با روغن سیاه دانه سبب کاهش علائم آرتروز، سطح خون شاخص های التهابی و تعداد مفاصل متورم شده می شود.

رینیت آلرژیک

روغن سیاه دانه در درمان آلرژی ها موثر است. به عنوان مثال، در یک مطالعه سال ۲۰۱۱ منتشر شده در مجله آمریکایی Otolaryngology، روغن سیاه دانه باعث کاهش تراکم بینی و خارش، آبریزش بینی و عطسه پس از دو هفته شد.

دیابت

بر طبق بررسی انجام شده در مجله پزشکی در سال ۲۰۱۵، روغن سیاه دانه برای افرادی که دارای دیابت هستند مفید می باشد. پژوهشگران نتیجه گرفتند که این روغن می تواند سطح قند خون و کلسترول را بهبود بخشد.

آسم

تحقیقات اولیه نشان می دهد که روغن سیاه دانه برای افراد مبتلا به آسم مفید است. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات فیتوتراپی در سال ۲۰۱۷ دریافت که افراد مبتلا به آسم که کپسول روغن سیاه دانه را دریافت کرده اند، بهبود قابل توجهی در کنترل آسم در مقایسه با افرادی که پلاسبو مصرف کرده اند، داشته اند.

کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که مکمل روغن سیاه دانه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه عوارض جانبی شدید از مصرف این مکمل گزارش ندادند. بررسی سیستماتیک منتشر شده در مجله دیابت و اختلالات متابولیک در سال ۲۰۱۳ نشان داد روغن سیاه دانه می تواند در مقابله با چاقی موثر باشد.

عوارض جانبی و خطرات استفاده از سیاه دانه

گرچه روغن سیاه دانه مزایای سلامتی خاصی را به ارمغان می آورد اما جایگزین دارو نمی شود. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی مانند روغن سیاه دانه با دکتر خود صحبت کنند. دکتر می تواند در مورد تداخلات احتمالی با دارو مشاوره بدهد و همچنین در مورد مزایای بالقوه و عوارض جانبی مکمل صحبت کند. هرگز مصرف دارو را بدون مشاوره با پزشک قطع نکنید.

مانند سایر مکمل ها، زنان باردار یا شیرده باید با پزشک خود در خصوص مصرف روغن سیاه دانه صحبت کنند. استفاده موضعی از روغن سیاه دانه در بعضی افراد باعث واکنش آلرژیک می شود. بنابراین، پیش از استفاده آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید واکنش آلرژیک به آن ندارید.

باید مراقب باشید روغن با چشم ها، بینی و دیگر قسمت های حساس بدن تماس نداشته باشد. قورت دادن روغن سیاه دانه گاهی ممکن است به مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، یبوست و استفراغ منجر شود. برای به دست آوردن امن ترین و سودمند ترین روغن سیاه دانه ، همیشه روغن با کیفیت بالا و ۱۰۰ درصد خالص را انتخاب کنید.

www.medicalnewstoday.com



منبع

شاید دیگر مطالب روژان راهم دوست داشته باشید
خواص روغن سیاه دانه برای پوست صورت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وبسایت

5 + 8 = .hide-if-no-js { display: none !important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | بمباران شدید محله شجاعیه توسط جنگنده‌های اسرائیلی