نصرالله: شایعات بیماری من کاملا بی‌اساس بود


نصرالله: شایعات بیماری من کاملا بی‌اساس بود

هم‌اکنون شبکه المیادین در حال گفتگو با دبیر کل حزب‌الله لبنان است که به صورت زنده از این شبکه در حال پخش است.

خبرگزاری فارس: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان، پس از چند ماه سکوت، سرانجام در مصاحبه‌ای زنده با شبکه المیادین که شنبه‌شب از این شبکه پخش شد، سکوت خود را شکست و با پاسخ به سوالات این شبکه، درباره مسائل مختلف منطقه سخن گفت.

شبکه المیادین قبل از پخش این مصاحبه که به صورت زنده انجام شد، گزارش کرد که شبکه‌های خبری اسرائیلی دقایقی قبل از آغاز این مصاحبه، در خصوص این گفت وگو صحبت کردند.

نصرالله درباره سکوت رسانه‌ای خود گفت، این مسئله [آن‌چنان که در رسانه‌های اسرائیلی یا سعودی گفته شد] صحت نداشت. نه سکته قلبی، مغزی و نه روحی و عقلی.. [خنده] من خوبم و با آنکه وارد شصت‌سالگی شده‌ام، هیچ مشکل سلامتی نداشتم. غسان بن جدو مدیر المیادین با کنایه به شایعات پرسید، آیا به شیراز نرفته بودید و نصرالله با خنده گفت «کاش بروم...».

وی با اشاره به تحولات منطقه، از اتفاقات موسوم به «سپر شمال» به نام تحولی مهم نام برد که رژیم صهیونیستی موج رسانه‌ای بزرگی درباره تونل‌های ادعایی منتسب به حزب‌الله راه انداخت. او گفت حزب‌الله اجازه داد تا نتانیاهو و گادی آیزنکوت و دیگر سران اسرائیل هر چه می‌خواهند در این خصوص بگویند چون آنان به این مسئله نیاز داشتند. حزب‌الله تصمیم گرفت تا پایان این عملیات هیچ واکنشی نشان ندهد تا کمکی به آنان نکرده باشد. آنها پایان این عملیات را اعلام کرده‌اند اما هنوز این عملیات تمام نشده و دیروز جمعه ادامه داشت.

نصرالله گفت: دیروز گزارشی به من دادند و گفتند که عملیات تا جمعه ادامه داشته و امروز شنبه تعطیل بوده است. اما آیزنکوت پایان عملیات را اعلام کرده بود... من به همه دوستداران و حتی به اسرائیل می‌گوییم که ما پایبند به دشمن نیستیم که هر زمانی واکنش نشان دهیم. ما دریافتیم که این شایعات درباره سلامتی من برای این است که ما را وادار به حرف زدن کنند؛ چیزی که ما نمی‌خواستیم.

نصرالله یادآوری کرد که ماه فوریه سه مناسبت دارد و او در این مناسبت‌ها صحبت خواهد کرد.

اولین واکنش حزب‌الله به عملیات سپر شمال اسرائیل

نصرالله در پاسخ به اولین سوال درباره عملیات کشف تونل اسرائیل گفت، ما ملزم نیستیم که بگوییم، حزب‌الله تونل حفر کرده است. ما همیشه تمایل داریم که ابهام سازنده را در پیش بگیریم. حتی اسرائیل ادعا می‌کند که حزب‌الله عامل حفر تونل است اما تاکنون دلیلی برای این ادعا ارائه نکرده است... البته که تونل‌هایی هست بوده. حالا چه جدید چه قدیمی. و برخی را کشف کرده‌اند. حال جدای از اینکه چه زمانی حفر شده، قبل از جنگ 2006 یا بعد آن یا اینکه چه کسی حفر کرده، به هر حال این تونل‌ها هست و نکته در این است که اسرائیل آن را دیر کشف کرده است و این شکست دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بود. یکی از این تونل‌ها عمری در حدود سیزده یا چهارده سال بود. یعنی ارتش، سرویس اطلاعات و دستگاه‌های آنان این را کشف نکرده بودند هر چند که رسانه‌های اسرائیلی از تونل‌ها صحبت کرده بودند.

نصرالله گفت که «موشه یعلون در اثنای عملیات سپر شمال گفت، ما از دو سال پیش از این تونل‌ها خبر داشتیم و برخی شهرک‌نشینان گفتند که آنها دو سال پیش سوالهایی درباره این تونل‌ها از مقامات پرسیده بودند. سوال ما این است که آیا سران اسرائیل به شهرک‌نشینان دروغ می‌گویند؟».

نصرالله افزود: در کنفرانس خبری بعد از عملیات گفتند که این تونل‌ها برای آماده‌سازی عملیات حزب‌الله برای [آزادسازی] الجلیل بوده است. اولا که نتانیاهو و آیزنکوت و کادر آنان به ارتش‌ها و کشورهای عربی و حتی برخی به جنبش‌های مقاومت می‌خندند.. او در این کنفرانس به اسرائیلی‌ها گفت که این عملیات کاملا جدی بود. آنها این کار را برای مقابله با عملیات احتمالی [آزادسازی] الجلیل برگزار کردند. من گفته بودم ممکن است که وارد الجلیل شویم. ببینید شما از این هم واهمه دارند... همه پولی که اسرائیل در مرز برای ساخت دیوار، بزرگ‌ترین مانور در سال 2017 در طول یک هفته که برای دفاع برگزار و تمرین شد، همه از ترس عملیات احتمالی الجلیل است.

دبیر کل حزب‌الله توضیح داد: این مسئله [عملیات سپر شمال برای کشف تونل‌ها] ترس و هراس را وارد دل همه شهرک‌نشینان [اسرائیلی] کرد. آنها قبل از این عملیات می‌گفتند تونلی در کار نیست و تنها نگرانی سقوط موشک‌هاست.. نتانیاهو با این کار رسانه‌ای بزرگ روی تونل -که اصلا نیاز به این کار رسانه‌ای بزرگ نداشت- ترس و هراس را به دل شهرک‌نشینان وارد کرد. نتانیاهو با عملیات سپر شمالی در جنگ روانی به ما خدمت کرد چرا که شهرک‌نشینان را بشدت ترساند و آنها از این به بعد صدای هر چکشی را بشوند با ترس خواهند گفت که صدای چکش می‌شنوند.

نصرالله گفت، ژنرال‌های اسرائیلی چطور این مسئله را نفهمیده‌اند؟ آنها منافع شخصی را بر دیگر منافع ترجیح داده‌اند. برخی دیگر از ژنرال‌ها گفته‌اند که حزب‌الله برای ورود به الجلیل نیاز به تونل نیست، بله تونل‌ می‌تواند به صورت جزئی کمک کند اما طبیعت الجلیل طوری است که اجازه می‌دهد به آن وارد شوید. "اگر" جنگی آغاز شود،‌ آنگاه تصمیم می‌گیریم که وارد الجلیل شویم یا خیر. آنگاه تصمیم می‌گیریم که چطور وارد شویم، از زمین، از آسمان یا به قول برخی لبنانی‌ها با موتورسیکلیت [خنده]... آنها نخواهند دانست که ما چطور وارد الجلیل خواهیم شد. آنها می‌گویند عملیات کشف تونل‌ها تمام شده، اما تمام نشده و ایده این عملیات کاملا دچار نقص است چون ورود به الجلیل نیاز به تونل ندارد.

نصرالله در ادامه گفت: ما همه تدابیر دفاعی را برای خود در نظر می‌گیریم... و این حق ماست... ما خود را موظف به دفاع از کشورمان می‌دانیم. ما در طرح‌های میدانی و نظری خود که تمرین می‌کنیم و آن را آماده کردیم، برای ورود به الجلیل برنامه داریم اما تأکید می‌کنم که تصمیم ورود به آن را بر حسب شرایط وقت خواهیم گرفت. ما بی‌شک از سال‌ها پیش قدرت ورود با الجلیل را داریم اما تصمیم آن بستگی به شرایط [جنگ احتمالی] دارد.

نصرالله در پاسخ به سوالی درباره تهدید سابق خود علیه اسرائیلی‌ها گفته بود، اگر تجاوز کنند، پشیمان خواهند شد، گفت، بله پشیمان خواهند شد. یکی از نکاتی که امشب من به نتانیاهو یا دیگر سران اسرائیلی می‌گویم، این است که مرتکب اشتباه نشوند. غسان بن جدو پرسید، این پشیمانی درباره چیست، الجلیل تا مرز غزه یا تاسیسات یا ... نصرالله گفت، درباره همه چیز. ما گزینه‌هایمان همه آماده‌ است. تا امروز دشمن می‌گفت، گزینه‌های ما روی میز است اما امروز مقاومت در جایگاهی است که می‌تواند بگوید، تمام گزینه‌های ما روی میز است... هر آنچه از ایستادگی، مقاومت و قدرت لازم است، و عقل و درایت و شجاعت حکم می‌کند، نزد ما موجود است.

نصرالله ادامه داد: ما به دشمن اجازه نخواهیم داد که قواعد درگیری خود را تحمیل کند. ما در کار شبانه‌روزی مقاومت به سطحی معین از بازدارندگی رسیده‌ایم که آن را حفظ سپس تقویت می‌کنیم که به دشمن اجازه ندهیم قواعد نبرد خود را تحمیل کند... من یادم هست که در سال 2000 سال عقب‌نشینی دشمن از جنوب لبنان و در آن ایام سوالی مطرح شد که حزب‌الله در مرز چه خواهد کرد. ما گفتیم که خاک لبنان را آزاد خواهیم کرد. پرسیدند، کجا را؟ پاسخ دادیم که لبنان و حکومت آن است که تشخیص می‌دهد کجا خاک لبنان است و مقاومت از آن حمایت می‌کند. آن زمان امیل لحود (نخست‌وزیر) و کابینه مزارع شبعا را خاک لبنان تشخیص دادند. ما آن را خاک لبنان قلمداد کردیم... مسئله مرزها و اینکه کجا خاک لبنان است و کجا نیست، مربوط به حکومت لبنان است و مقاومت از آن حمایت می‌کند... مثلا اگر دشمن اسرائیلی جایی در لبنان را هدف بگیرد یا عملیات امنیتی داخل لبنان انجام دهد یا عملیات تروری در لبنان انجام دهد، یا هر کس از برادران ما در حزب‌الله حتی در سوریه را ترور کند - ما بعد از حادثه قنیطره این قاعده را توسعه دادیم- این مسئله مربوط به کل لبنان و امنیت و ثبات آن است. اینها مثال است که ذکر کردم.

نصرالله در پاسخ به این سوال که شما چه زمانی تشخیص می‌دهید که اسرائیل قصد عملیات محدود یا جنگی فراگیر دارد، گفت، ما همیشه آماده [این احتمالات] هستیم. نشانه‌ها روشن است.. غسان بن جدو گفت، احتمال اینکه دشمن در حساب و کتاب خود اشتباه کند، وجود دارد.. نصرالله گفت، یکی از مشکلات در سال 2009 این بود که نخست‌وزیر اسرائیل حالش بحرانی بود و متهم به اتهامات مختلف بود. در چنین وضعی ممکن است او بخواهد خود را قهرمان جلوه دهد و برای فرار از اتهامات فساد، ممکن است وضعیت را به سوی جنگ پیش ببرد با این هدف که نشان دهد او مسئول یا وزیر دفاع محکمی است... این فرد [نتانیاهو] ممکن است در این ما‌ه‌ها دچار اشتباهاتی شود اما ما و کل محور [مقاومت] برای همه احتمالات آماده‌ایم. اسرائیلی‌ها باید متوجه باشند که نتانیاهو ممکن است دچار اشتباهاتی شود. مقاومت و کل محور مقاومت آماده پاسخ به هر تجاوزی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در