نقد و بررسی انیمه Death Parade


Death Parade انیمه‌ای در ژانر روانشناسی است که کارگردانی آن توسط یوزورو تاچیکاوا انجام شده و نویسندگی آن توسط تاکویا سونوکی صورت گرفته است. این انیمه از شبکه NTV درسال 2015 پخش شده...

Death Parade انیمه‌ای در ژانر روانشناسی است که کارگردانی آن توسط یوزورو تاچیکاوا انجام شده و نویسندگی آن توسط تاکویا سونوکی صورت گرفته است. این انیمه از شبکه NTV درسال ۲۰۱۵ پخش شده است. همچنین انیمه‌ی سینمایی ۲۵ دقیقه‌ای از این انیمه در سال ۲۰۱۳ تحت نام Death Billiards پخش شده است.

قضاوت انسان‌ها

شروع این انیمه به قدری زیبا و مرموزانه است که اجازه چشم برداشتن از روی صفحه را به مخاطب نمی‌دهد. راهروی باریکی که مقصد آن به بازی ختم می‌شود، فردی با چهره‌ای خشک و بی‌روح که می‌گوید تنها راه خروج از اینجا انجام یک بازی است. داستان با هیجان بسیار بالایی دنبال می‌شود به طوری که هیچ چیز به جز بازی این دو نفر اهمیت ندارد. اطلاعات ریز و درشتی که در طول این بازی به داستان اضافه می‌شود بسیار ماهرانه است و تاثیر بسیار زیادی را بر روند داستان می‌گذارد، هرچه به پایان قسمت اول نزدیک‌تر می‌شویم اطلاعات عجیب‌تری از داستان این انیمه بدست می‌آید که در قسمت پایانی نیز این اطلاعات تیر خلاص خودشان را شلیک می‌کنند. دکیم شخصیت اصلی داستان یک قاضی است که روح انسان‌ها را پس از مرگ قضاوت می‌کند و تصمیم می‌گیرد که روح آن فرد به تناسخ رود یا به محلی به اسم ناکجا آباد فرستاده شود.

دکیم و چیوکی

در ابتدا به نظر می‌آید که هدف اصلی داستان نشان دادن حرص، طمع و ترس انسان است، اما خیلی زود داستان خلاف این تصور را نشان می‌دهد. هدف اصلی داستان به تکامل رساندن شخصیت خشک و بی‌ روح خود دکیم از نظر قضاوت و احساسی است، و در این راه از ابزار‌های مختلف به نحوی هنرمندانه استفاده می‌کند که تا آخرین قسمت انیمه، مخاطب درگیر اتفاقات مختلف آن شود و اصلا به این موضوع توجه نکند. شخصیت عجیب و مرموز دکیم از بقیه قاضی‌ها متفاوت است و همین موضوع باعث شده است که دست داستان برای استفاده‌های مختلف از این شخصیت باز باشد. حضور شخصیت چیوکی تنها برای به چالش کشیدن دکیم در طول داستان است، تفاوت در مدل اندیشه این دو شخصیت پارادوکس جالبی را در طول انیمه بوجود می‌آورد همچنین این شخصیت باعث پیشرفت احساسی و حتی قضاوتی دکیم نیز می‌شود. پیچییده بودن دلیل حضور شخصیت چیوکی در داستان بسیار جالب است و حتی باعث ایجاد صحنه‌ها و دیالوگ‌های جالبی در طول داستان شده است، به طور کلی داستان از نکات ریز و درشت خود به قدر بسیار زیادی زیبا استفاده می‌کند. داستان اشارات بسیار کوچکی به گذشته‌ی شخصیت دکیم می‌کند اما هیچ توضیح مفصلی درمورد این شخصیت ارائه نمی‌دهد، در کل به غیر از شخصیت‌های فرعی هر قسمت و چیوکی داستان اطلاعات خاصی در مورد بقیه شخصیت‌ها بروز نمی‌دهد و بیش‌تر تمرکز خود را بر روی نظرات و رفتار‌های شخصیت چیوکی و تاثیر آن بر روی دکیم قرار داده است.

نقد و بررسی انیمه Death Paradeبه کویین‌دکیم خوش‌آمدید

بزرگان و کوچیک‌ها

تمامی شخصیت‌های حاضر درون انیمه دقیقا شخصیت‌هایی هستند که داستان این انیمه به آن‌ها احتیاج دارند، و حتی این شخصیت‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند و دقیقا در همان استانداردی قرار دارند که داستان به آن‌ احتیاج دارد. محور اصلی داستان به دور دو شخصیت دکیم و چیوکی می‌چرخد اما حضور شخصیت‌های مانند نونا به عنوان مسئول قاضی‌ها و کویین مسئول خاطرات و اکولوس رییس کل این تشکیلات تاثیر زیادی بر روی داستان میگذارند، البته حضور شخصیت کلاویس چندان پررنگ نیست و حتی شخصیت گینتی تاثیر خاصی بر روند داستان ندارد اما داستان اصرار زیادی بر استفاده از این شخصیت دارد و حتی قسمت خاصی را به این شخصیت اختصاص می‌دهد که با اینکه این قسمت جذابیت خود را حفظ کرده است اما اختصاص دادن یک قسمت به این شخصیت به نظر چندان ضروری نمیاد. نکته بسیار جالب داستان انسان‌هایی هستند که در هر قسمت وارد داستان می‌شوند و اتفاقات اصلی آن قسمت را پوشش می‌دهند. شخصیت‌های در نظر گرفته شده برای این انسان‌ها بسیار بر روی اتفاقات آن قسمت می‌نشینند و تفاوت بین اعمال آن‌ها و ظاهرشان بسیار جالب است، اگرچه این انیمه نشان داده است که تنها به اتفاقات تاریک و غم‌انگیز بین انسان‌ها نمی‌پردازد و در چندین قسمت شاهد قسمت‌های احساسی و زیبایی هستیم.

داستان رژه مرگ

داستان این انیمه بسیار روان و جذاب است اما مسیری که این انیمه در اواسط آن انتخاب می‌کند کمی باعث کند شدن روند داستانی می‌شود البته این اتفاق به قدری نیست که تاثیر خاصی بر روی جذابیت داستان بگذارد. داستان این انیمه درمورد شخصیت ‌آن و به چالش کشیدن او برای پیدا کردن راه حلی درست درمورد اتفاق غیر منتظره‌ای که برای او اتفاق افتاده است می‌باشد، این مسیری است که داستان از ابتدا آن را به نمایش نمی‌گذارد و ابتدا به زیبایی مقدمات لازم را برای حرکت در مسیر جدید خود فراهم می‌کند، ریشه و خصوصیت داستانی این انیمه به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد شاهد انیمه‌ای باشیم که هر قسمت آن داستان متفاوتی را داشته باشد اما این انیمه بسیار جسورانه قمار بزرگی را انجام می‌دهد و با قرار دادن داستانی واحد برای خود سعی بر نشان دادن توانایی‌های خود دارد که تا حد بسیار زیادی هم نیز در این امر موفق است. نکته بسیار جالب این انیمه این است که داستان سعی دارد در هر قسمت ذهن مخاطب را برای قضاوت کردن شخصیت آن قسمت به بازی بگیرد و به نوعی هر قسمت از آن را به شکل یک پازل برای مخاطب به نمایش در بیاورد. هرچه به پایان این انیمه نزدیک‌تر می‌شویم داستان خطرناک‌تر و احساسی‌تر می‌شود و دیالوگ‌ها حرف آخر را می‌زنند. داستان این انیمه از یک بخش اصلی که در مورد دو شخصیت اصلی آن (دکیم و چیوکی) است روایت می‌شود و بخش فرعی آن که شخصیت‌هایی مانند نونا اکولوس و کویین آن را در بر گرفته است روایت می‌شود، شخصیت بسیار مغرور نونا با کمک دوست خوش‌گذران خود کویین سعی بر تغییر روند قضاوت بر انسان‌ها دارند اما شخصیت اکولوس که از آن دسته از شخصیت‌هایی است که نظرش به هیچ وجه تغییر نمی‌کند سعی دارد جلوی اقدام نونا را بگیرد، نکته عجیب این بخش داستانی این است که پایان آن کمی گنگ است و جواب آن به طور دقیق در داستان مشخص نمی‌شود.

نقد و بررسی انیمه Death Paradeسه شخصیت اصلی در یک قاب

شروعی جدید بر قضاوت مرده‌ها

یکی از زیبایی‌های این انیمه نشان دادن صحنه‌هایی است که هم باعث لبخند و هم گریه می‌شوند، همچنین این انیمه صحنه‌هایی را به نمایش در می‌آورد که در دنیای عجیب آن بسیار زیبا است مانند وقتی که چیوکی بر روی یخ اسکیت انجام می‌دهد و دکیم با استفاده از کنترل عروسک‌ها هم برای او پیانو می‌نوازد و تماشاچیان عروسکی هم نیز چیوکی را تشویق می‌کنند. پایان این انیمه کاملا راضی کننده است، نه خیلی تلخ است نه خیلی شیرین بلکه دقیقا به میزان کافی است. این انیمه با استفاده از ایده‌های بسیار جالب خود با داستانی بسیار جذاب و موسیقی دل نشین و وجود شخصیت‌های بسیار مرموز و جالب دست به خلق انیمه‌ای می‌زنند که بسیار جذاب و زیبا است.

منبع

شاید مقاله های دیگر وب سایت روژان :را هم دوست داشته باشید

نقد و بررسی انیمه Death Parade

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها