یک خبر خوب


یک خبر خوب

هنوز نگاه نگرانش را به یاد دارم. چند سال پیش او را در زندان دیدم، در انتظار ورود به زندان بود. خیلی زود متوجه شدم که برای اولین‌بار است پا به اینجا می‌گذارد و سابقه ندارد.


شهرآرا آنلاین - محمد‌جواد ابوعطا| هنوز نگاه نگرانش را به یاد دارم. چند سال پیش او را در زندان دیدم، در انتظار ورود به زندان بود. خیلی زود متوجه شدم که برای اولین‌بار است پا به اینجا می‌گذارد و سابقه ندارد. خودش معتقد بود که دوستان ناباب پای او را به ماجرای سرقت‌های خرد - بخوانید آفتابه‌دزدی- باز کرده‌اند. می‌گفت اصلا به عواقبش فکر نکرده و نمی‌دانسته برای چنین پرونده‌هایی هم افراد را به زندان می‌اندازند. حالا سال‌ها از آن روزها گذشته و مطمئنا او هم حبسش تمام شده است، اما اینکه پس از بیرون آمدن چه چیزی در جامعه منتظر یک فرد سابقه‌دار است، اظهرمن‌الشمس است.

این یک دغدغه جدی است که چرا سارقان خرده‌پا باید در حبس کنار زندانیان بدسابقه قرار بگیرند. جامعه‌شناسان نیز بارها به این معضل هشدار داده و خواستار تغییر قوانین در این زمینه شده‌اند.

خوشبختانه دیروز یک خبر خوب در همین باره در شهرستان ابرکوه استان یزد متولد شد. یکی از مقامات قضایی این شهرستان اعلام کرد که با یک ابتکار عمل درباره محکومانی که هیچ نوع سابقه کیفری ندارند و مرتکب جرائم کوچکی شده‌اند، مجازات جایگزین حبس لحاظ می‌شود.

نصب بنر و چاپ و انتشار پوستر با موضوعات تعیین شده در سطح شهر، خریداری و توزیع کتاب در مساجد و اماکن عمومی، استفاده از پابند الکترونیکی، انتشار حکم در فضای مجازی و روزنامه‌ها، حفظ قرآن در مدت‌زمان معین و... از مجازات‌هایی است که قرار است برای سارقان بدون سابقه این شهرستان اعمال شود.

البته پیشتر در مشهد و شهرستان‌های خراسان‌رضوی نیز چنین حکم‌هایی صادر شده است ولی اینکه تبدیل به یک رویه شود و تمام قضات ملزم به توجه آن شوند، اتفاقی کم سابقه است و شهرستان ابرکوه پرچم‌دار این حرکت خوب شده است.

از سویی امید است که این حرکت خوب با نظرات کارشناسی شده به احکامی برسد که دارای بازدارندگی لازم باشند و متناسب با جرم رخ داده، لحاظ شود تا فرد برای یک بار دیگر حتی به فکر این قبیل اقدامات ناشایست نیفتد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه